Pagina 10 van 11

Re: Bor's EK3 [P8] Leven in de brouwerij.

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2017, 08:21
door Mark
Ja benoem dit wel goed, want voor andere mensen die er niets van af weten, lezen dit en blijven maar denken dat de kop eraf moet namelijk.
Terwijl alleen maar de nokkenas met brug los hoeft.

Re: Bor's EK3 [P8] Leven in de brouwerij.

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2017, 09:12
door Bor
Kevinio schreef:Een mini-e is enkel een andere nokkenasbrug en nokkenas he Rob. Veel makkelijker en goedkoper. ;) Dat ding van Zwetje liep echt wel goed toen.


Ik ken het verschil :)

Maar kreeg een mooi aanbod om een gereviseerd D16 kop over te nemen. Kan daar alsnog alleen de nokkenasbrug en nokkenas vanuit gebruiken.

Re: Bor's EK3 [P8] Leven in de brouwerij.

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2017, 20:41
door Zwetje
Het voordeel van natuurlijk die nokkenas + brug gebruiken is dat die hele kop er niet af hoeft. Je houdt natuurlijk altijd dat risico dat die cilinders 'ovaal' worden met olieverbruik als gevolg.

Re: Bor's EK3 [P10] Go & Ho + HP in a bottle

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2020, 15:20
door Bor
De kogel is door de kerk en de plannen die al jaren op de plank liggen zijn nu doorgezet.

Kijk, lees en huiver voor de grootste update tot dusver en zeker niet de laatste!

Begin bij het begin:
De afweging, want daar begon het mee. Er moest en zou een Type-R komen, in de vorm van een motorblok wel te verstaan. Dus twee keuzes mogelijk. De Ek3 zo laten met wat leuke aanpassingen en dan de FN Type-S de deur uit voor een Type-R (generatie nog niet bepaald). Of een motor swap in de EK3 en de FN nog een tijdje aanhouden. Na wijze raad van de mede HCN crew ( ja op de achtergrond is er nog wat gaande zo af en toe ), heeft mij doen besluiten om voor een echte Type-R te gaan en de EK3 met wat leuke aanpassingen te blijven rijden zoals hij grotendeels nu al is.

De motor NA houden was niet spannend genoeg. Dus zijn er nog 3 opties mogelijk voor het blok, turbo, supercharger of NOS. Ook hier weer de nodige afwegingen gemaakt en uiteindelijk besloten om voor een setup te gaan met NOS. Waarom, simpel eigenlijk wel. Ik had al zoveel aanbouwdelen waar ik zeer tevreden over was die bij de andere twee opties overbodig zouden worden. Dat is kosten inefficiënt en jammer van het beeld wat ik voor ogen heb. Natuurlijk nog de belangrijkste reden: je ziet het niet veel en het blijft een jongensdroom en pure nostalgie om NOS te hebben.

Grote vraag is dus, waar is je Type-R dan? Nou die staat over 1,5 jaar op de stoep! De carport is gezet en op het moment van typen is de garage in aanbouw!! Dus tegen die tijd is er plek en geld voor de overstap.

Het wagen park van Minou en mij voor de eerste keer onder de carport:
- Volvo V40 R-design
- Honda Civic FN Type-S
- Honda Civic EK3

Afbeelding

Daarna is de oprit aangepakt, zonnepanelen op de carport en de boeiboorden afgewerkt. Klaar voor het volgende project.
Afbeelding

Toen was het eindelijk tijd voor de garage. Het ontwerp gemaakt en dit is hem geworden. De basis zijn twee zwarte zee-containers 20Ft en daar is de rest omheen gebouwd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het doel van de EK3:
De motor mag dus aangepakt worden en er komt NOS op. Daarmee wil ik op een 200Pk uitkomen inclusief een 50Pk shot. Dit zou te doen moeten zijn, relatief safe en intern hoeft er nu nog niet veel gedaan te worden aan het blok. De kans dat dit blok uiteindelijk kapot loopt met deze setup is zeker aanwezig maar tegen die tijd komt er een D16 die wel intern op spec is gezet voor een 50Pk shot.

Daarnaast moet de rijervaring kloppen en de grootste doorn in het oog was al jaren de OEM S40 verschillingsbak. Een S20 bak zou dat al deels goed moeten maken. Wanneer je niet meer vermogen wilt / kunt toevoegen maar wel meer beleving wil, zet je auto op een dieet. Daar was ik al aan begonnen en het interieur is verder leeg gemaakt. Dat resulteert in creatieve oplossingen om bijvoorbeeld de raamknopjes te kunnen huisvesten. Custom plaatje gemaakt uit RVS.

Afbeelding

Om 150Pk uit een D15z6 blokje te krijgen zonder interne onderdelen te vervangen is natuurlijk een opgave, dus er zijn meer bolt-ons nodig.

Plan is duidelijk. Toen begon de zoektocht naar onderdelen en iemand met ervaring in afstellen i.c.m. NOS. Al snel kwam ik een oude bekende van het forum tegen en laat die nou net een bedrijf hebben die mij met deze built kan helpen (lees zij gaan alles opbouwen, zelf geen tijd en ruimte voor nog de kennis!)

Antilag Performance
Raul a.k.a. Bouli heeft het project onderhanden en samen met hem zijn er nog wat kleine dingetjes veranderd aan de setup. Ofja kleine dingetjes, de halve auto ligt uit elkaar en we hebben het budget verdubbeld om alles naar behoren te kunnen maken :lol:

Ik wil graag weten welk effect alle aanpassingen zouden gaan hebben op het vermogen. Daarom eind deze zomer de civic op de dyno gezet voor een nul-meeting. Het resultaat, zeer bedroevend. Een schamele 106,6Pk wat normaal toch wel iets over de OEM 115Pk had mogen zijn. Daarna nog twee runs gemaakt met de ontsteking op beide uiterste. Laagste run was 97,3Pk en de hoogste 107,0Pk.

Vooral de curve deed de wenkbrauwen fronsen en was de conclusie al snel gemaakt, en ja hier schaam ik mij toch wel redelijk voor. Sinds de aankoop zo'n 12 jaar terug staat de D-riem 1 tand verkeerd :doze: Ofwel ik heb altijd op dit laffe vermogen rond gereden...

Afbeelding

Afijn, conclusie blijkt achteraf te kloppen en het mooie is dat voor mijn gevoel er uiteindelijk echt een klap vermogen bij zal zijn gekomen. Op de terugweg van de dyno was de extra 1pk gevoelsmatig zeker aanwezig. Over het gehele bereik voel je de auto al meer trekken. Die voelbare 1Pk is natuurlijk onzin, maar gezien de curve voelt het blok zich er al een stuk beter bij.

Afbeelding

Re: Bor's EK3 [P10] Go & Ho + HP in a bottle

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2020, 15:21
door Bor
Go Specs
Basis klaar, op naar de onderdelen. De zoektocht begon en op basis van het forum, info van de HCN crew en Antilag. Een lijstje gemaakt wat allemaal nodig zou zijn. Aantal zaken zijn simpel, kwestie van inkopen. Sommige onderdelen liggen wat lastiger met als hoogtepunt de S20 bak.

Op facebook een gezocht advertentie geplaatst en al snel stond de keuze op 3 totaal verschillende S20 bakken. De aanbieders zijn allemaal (semi) bekende uit de honda scene dus geen vage aanbieders waar je maar van mag hopen dat het klopt.
- 1: Volledig gebouwd met Mfactory onderdelen
- 2: Gebouwd in het oostblok, op basis van OEM onderdelen. Specs - onbekend
- 3: OEM S20 bak van een donor auto voor de autocross.
Alle drie de bakken serieus overwogen en uiteindelijk besloten om voor optie 2 te gaan. Prijstechnisch zeer interessant en mocht het niks blijken te zijn dan was het nog geen ramp en lag optie 3 nog klaar om op te halen. Optie 1 was voor nu boven budget.

De staat van de bak zou z.g.a.n. moeten zijn maar behalve dat er een S20 bak gebruikt is, was er niks over bekend. Na wederom wijze raad, een avondje alle tandjes van de tandwielen zitten tellen. Op basis hiervan zijn de wijze mannen eruit gekomen wat er in de bak zit:
S20 bak met de 3 - 4 - 5 uit een L3 DOHC bak en een Fd van 4.4 uit een D13. De bak zag er ook echt nog als niet uit en dus een grote blij.

Afbeelding

Afbeelding

Om de versnellingsbak c.q. overbrenging compleet te maken komt er een Competition CLutch vliegwiel Street Light serie in met een Competition Clutch stage 4 koppelingskit.

Het thema onder de motorkap is zwart en daarom zullen ongeveer alle zichtbare onderdelen zwart worden. Nu is daar gelukkig al veel in te koop maar door het gehele corona gebeuren zijn veel onderdelen niet of slecht leverbaar. Daarom vaders lief aangekeken en heeft hij de nodige onderdelen die enkel nog in het zilver leverbaar waren een mooi zwart laklaagje gegeven. Grote voordeel hiervan is dat alles ook echt matcht.

Dit is wat er allemaal nieuw bij komt en nodige foto's
- D16 VTEC kleppendeksel
- Skunk2 Pro Serie inlaatspruitstuk
- 62mm B-serie gasklep '96
- AEM fuelrail
- AEM brandstofdruk regelaar
- AEM camgear
- Camgear cover transpirant.
- Innovative PSN-1 (powersafe nitrous bottle pressure & wideband Air/Fuel ratio meter)
- D16Z6 nokkenas en brug
- ECU + harnass
- Grotere injectoren met beter nevelbeeld.
- Gates distributie set met waterpomp
- Onderhoudklein: olie filter, brandstoffilter, olie, bakolie, koelvloeistof en verder nog wat pakkingen, keringen, rubbertjes en bouten.
- Blok en bak spuiten, antraciet
- OEM aanbouwdelen oppoetsen, stuurpomp etc.
- Alu radiateur
- Mishimoto silicone koelslangen
- Mishimoto dop
- Vtecsolinoid cover
- NOS 10lbs kit
- NOS flesverwarming
- NOS purgekit
- Custom NOS fles beugel RVS
- Kleine tuck kit
- S20 bak (3 - 4- 5 L3 DOCH met 4.4 Fd D13)
- Competition CLutch vliegwiel Street Light serie
- Competition Clutch stage 4 koppelingskit

Wat random foto's van de onderdelen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bouwen
Blokje eruit en ook dat levert mooi beeld mateiraal op.

Afbeelding

Blok gespoten:
Afbeelding

En na het opbouwen van de meeste onderdelen staat het blok er momenteel zo bij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Planning is wat opgeschoven omdat de onderdelen uit Amerika nog even op zich laten wachten. Verwachting is ergens in februari de EK3 af te hebben. Tot dusver zelf zeer tevreden met het resultaat! Maar dit is nog niet alles :roll:

Re: Bor's EK3 [P10] Go & Ho + HP in a bottle

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2020, 15:21
door Bor
Ho
Bij de laatste APK werd aangegeven dat ik dit jaar echt naar mijn voorremmen moest gaan kijken. Dat stond sowieso al op de planning, lees al enkele jaren. Het is alleen zo makkelijk om dat voor je uit te schuiven aangezien de EK3 grotendeels van de jaren stil gestaan heeft.

Nu lag toch alles eraf en dan kom je tot de ontdekking dat het ook wel serieus tijd was :emo:')

Afbeelding

Afbeelding

Dus tijd om ook dit hele zooitje maar eens grondig onder handen te nemen:
- Hardrace draagarm set voorzijde
- EBC schijven
- EBC Yellowstuff blokken
- Nieuwe klauwen
- Nieuwe fuseekogels
- Nieuwe Spoorstanguiteinden
- Nieuwe endlinks

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu de voorkant opgeknapt is kan de achterkant eigenlijk niet achterblijven. Daar ligt ook al een hele tijd een schijfremswap voor klaar, maar dat staat nog niet op de planning voor deze fase. Tot natuurlijk alles langer duurde door corona, dus één maandje verder en ook de achterkant krijgt dezelfde behandeling als de voorzijde met nieuwe klauwen, brackets en EBC schijven en blokken. Draagarmen worden voorzien van nieuwe OEM honda trailerarmrubbers. Draagarmen zelf krijgen een behandeling met RAPTOR anti roest in de kleur zwart.

Dat wordt het projectje voor de komende week.

Draagarmen en swaybar set is er afgelopen zomer onder gekomen en de verhalen zijn waar, dit is veruit de best bang for buck aankoop die je kunt doen. Wat een ongelofelijk verschil in wegligging.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste wensen en een gezond 2021
Iedereen weer bedankt voor het lezen en op naar hopelijk een beter jaar waarin we weer vollop kunnen genieten en hopelijk weer wat vaker (met elkaar) mogen :drive2:

Tot de volgende update.

Re: Bor's EK3 [P10] Go & Ho + HP in a bottle

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2020, 19:46
door kristo
:clap:

Wensen en gezondheid terug :)

Re: Bor's EK3 [P10] Go & Ho + HP in a bottle

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2020, 11:04
door mielko
MOOI MOOI!

Maar rondrijden met tandje verkeerd ?Ik zou zelf toch wel eens gemerkt hebben dat de gemiddelde auto toch flink sneller is dan de mijne.
Maar ik kan het mis hebben :cheesygrin:

S20 bak staat ook nog op mijn lijstje voor de del sol.

Re: Bor's EK3 [P10] Go & Ho + HP in a bottle

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2021, 20:42
door Bor
He's alive!

De eerste plannen voor een NOS setup begonnen in 2014, de planning was zomer 2016.
Echt concreet werden de plannen een klein half jaar terug nadat Raul van Anti-lag Performance in beeld kwam. Nu inmiddels een klein half jaar verder is de droom werkelijkheid geworden.

Vorige week is de Civic op de dyno afgesteld, een zeer spannende dag kan ik jullie verzekeren. Allereerst een zeer nette NA setting en mapping en tot slot een vijftal runs met NOS op vol vermogen. Het inmiddels 23 jaar oude blokje heeft zich kranig gehouden en alles loopt nog even soepel en strak.

Allereerst mijn complimenten voor Raul, buiten dat het een zeer fijne samenwerking was heeft hij er letter alles aan gedaan om dit project tot een succes te maken. Raul nogmaals bedankt, mocht iemand ooit nog een bouwer zoeken ga eens op bezoek in Ravenstein.

De volgende die klaar mag staan voor een aantal veren is Rolph van VPR engineering, wat een rust en kalmte als hij met zijn laptopje bezig is op de dyno-bank. De dyno dag werd extra gezellig gemaakt door de aanwezigheid van Hank en oud CCH lid MrMuscle(>?<) heel toevallig dat we welkaar daar troffen, lekker bij gekletst en zo zie je maar dat jaren na het EG project van Wouter de interesse voor Honda nog altijd daar is.

We beginnen met een kleine uitbreiding van de Spec-list en dit weekend komen alle foto's en filmpjes want helaas werkt het uploaden vandaag niet echt mee.

Exterieur:

- Overgespoten: van Zwart naar Blauw, Speciale blauwe paint met bijzondere toevoegingen van de spuiter.
- Shaved antenne gat.
- Achterklep ontdaan van logo's
- Fender flares rondom
- blackhoused headlights
- OEM facelift achterlichten
- Buddy club 2 voorbumper
- Buddy club 2 side skirt
- No-name achterbumper customized
- Foglights in de voorbumper
- Bomex wing
- Splitters voor en zijkant
- Quickrelease brackets splitter voorzijde
- Custom stickers

Interieur:

- QSP verstelbare stoelen.
- QSP 4 punts gordels
- QSP drift spec stuur.
- Armleuningen in de deur overtrokken met skayleer.
- Frogeye gauge houder
- Innovative PSN-1 (powersafe nitrous bottle pressure & wideband Air/Fuel ratio meter)
- D1 snap-off.
- Interieur gestript
- Custom harnass-bar
- NOS 10LBS tank in custom steun
- Carbon verzwaarde pookknop
- Kabelwerk aangepast aan gestript interieur
- Custom bedieningspaneel

Motorisch:

- Custom intake met luchtkamer aangesloten op airduct achter voorbumper
- Skunk2 pro-series inlaatspruitstuk - zwart gespoten
- Custom made spruitstuk op basis van Kamikaze Endyn 4-1 header in heatwrap
- HKS-replica Catbacksystem
- Vlinderklep systeem in uitlaat als silencer.
- Custom made groundwire kit.
- Kleine wire-tuck
- D16 VTEC kleppendeksel – zwart gespoten
- Skunk2 Pro Serie inlaatspruitstuk
- 62mm B-serie gasklep '96 – zwart gespoten
- AEM fuelrail
- AEM camgear
- HKS Camgear cover transpirant
- D16Z6 nokkenas en brug
- ECU + harnass
- Grotere injectoren met beter nevelbeeld
- Gates distributie set met waterpomp
- Blok en bak spuiten, antraciet
- Alu radiateur
- Mishimoto silicone koelslangen
- Mishimoto dop
- Skunk2 Vtecsolinoid cover
- NOS 10lbs wet kit
- NOS flesverwarming
- NOS purgekit
- S20 bak (3 - 4- 5 L3 DOCH met 4.4 Fd D13)
- Competition CLutch vliegwiel Street Light serie
- Competition Clutch stage 4 koppelingskit

Onderstel.

- Rota Kyusha velgen “15, ET0, 9J
- Falken Ziex 205/55/r15
- KW Variant 1 schroefset
- RE Work veerpootbrug voor
- Feel's veerpootbrug achter
- 3mm spacers voor
- 20mm spacers achter
- Nieuwe OEM remklauwen rondom
- EBC Yellow stuf blokken voor
- EBC Black stuf blokken achter
- EBC remschijven – zwart rondom
- Schijfremswap 242mm achter
- Nieuwe handremkabels
- Nieuwe OEM endlinks
- Hardrace Toe-spoor kit
- Hardrace draagarmen voor
- Nieuwe fuseekogels
- Nieuwe Spoorstanguiteinden
- Megan Racing camber correctie kit rondom
- M2 Motorsports draagarmen en swaybar kit achter

ICE.

- Pioneer hoofdunit.
- Fusion Powerplant composet 280Watt

Re: Bor's EK3 [P10] Go & Ho + HP in a bottle

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2021, 13:18
door ATR
Was erg leuk om aan te mogen werken :cheers: Ben blij dat ook alles heel is gebleven op de dyno met de NOS shot, want dat is natuurlijk altijd spannend met zo'n oud blokje, maar alles is perfect gegaan, ode aan Honda dus bij deze :)

:cheers:

Re: Bor's EK3 [P10] Go & Ho + HP in a bottle

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2021, 19:18
door Bor
Zeker een ode aan Honda. Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen, de cijfertjes.

NA run: 120Pk en 135Nm koppel :>>:

NOS run: 153Pk en 180Nm koppel 8)

De curves zien er ook goed, overal precies wat je zou verwachten.
Afbeelding

Wellicht goed om uit te leggen is dat het hier om wet NOS shot gaat welke door de ECU geregeld is. Het is dus niet zoals in de F&F films dat ik op een knopje druk en weg schiet.

Voor de mensen die van techniek houden. De wideband heeft ook een drukmeter ingebouwd, de data hiervan worden door de ECU gelezen. Op het moment dat er voldoende druk is, ik minimaal 70Km/h rijd, uit de 1ste en 2de versnelling ben, blok op temperatuur is, gas volledig open staat en de FA ratio goed is spuit de ecu zelf het mengsel in op de inlaat.


NA run
[youtube]http://youtu.be/Q7F9SfymFD4[/youtube]

NOS run
[youtube]http://youtu.be/iKFskU-DntY[/youtube]

Re: Bor's EK3 [P10] Go & Ho + HP in a bottle

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2021, 15:01
door Hondaaron
Heel gaaf. Leuk om te zien dat NOS nog gebruikt wordt :cool:

Re: Bor's EK3 [P10] Go & Ho + HP in a bottle

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2021, 11:28
door Error
Ziet er goed uit, altijd tof om mooie plaatjes te kijken

Maar wat ik me wel afvraag - mijn mini-e had destijds 141 pk, met (B18c4) kat nog in de lijn?
Was hetzelfde blok (d15z8=d15z6 en de nokkenas+brug van een d16z6 + verstelbaar nokkenastandwiel + d16z6 ontsteking)
Ik vind dan die 120 bij jou niet echt hoog eerlijk gezegd? Hoe komt dat?

Re: Bor's EK3 [P10] Go & Ho + HP in a bottle

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2021, 18:23
door EG4Vianen
lekker bezig hoor :up:

Re: Bor's EK3 [P10] Go & Ho + HP in a bottle

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2021, 21:30
door ATR
Error schreef:Ziet er goed uit, altijd tof om mooie plaatjes te kijken

Maar wat ik me wel afvraag - mijn mini-e had destijds 141 pk, met (B18c4) kat nog in de lijn?
Was hetzelfde blok (d15z8=d15z6 en de nokkenas+brug van een d16z6 + verstelbaar nokkenastandwiel + d16z6 ontsteking)
Ik vind dan die 120 bij jou niet echt hoog eerlijk gezegd? Hoe komt dat?



Dat ligt puur aan de dynobank. Deze betreffende bank gebruikt een zeer strenge correctie.