Basisregels Auto-fotografie

Voor alle Honda foto's, tips en trucs

Moderator: Bor

Basisregels Auto-fotografie

Berichtdoor D-Per4mance » 09 Aug 2011, 22:25

Het valt me heel vaak op dat mensen hele slechte foto's maken van hun auto/updates.
Dit is heel jammer. Met goede foto's komt je auto een heel stuk beter uit en daarbij is het voor de kijker een stuk interessanter en duidelijker als het geheel visueel een beetje aantrekkelijk gemaakt wordt.

Veel mensen denken dat je voor leuke foto's een camera van €3000 nodig hebt. Dit is absoluut niet waar. Met de gemiddelde compact camera kun je perfect hele leuke foto's van je auto knippen. Een goede foto is voor 95% afhankelijk van de fotograaf die de foto maakt. Een professional zal met de 3mp camera op een telefoon een betere foto maken dan een leek met een Full-Frame Reflex van €5000.

Voordat je begint met foto's maken is het van belang dat je wat voorbereidingen treft:
-Zorg dat je auto goed gepoetst is. Niets zo lelijk als een matte vale vieze auto,
-Zorg dat je camera opgeladen is,
-Zorg dat je een grote geheugenkaart in je camera hebt die leeg is. Een 8GB kaart waar nog 7,5GB foto's op staan die je niet wilt wissen omdat je ze nog op je PC moet zetten is redelijk waardeloos,

Vervolgens kun je op zoek gaan naar een leuke locatie om je foto's te maken. Om foto's van je nieuwe luchtfilter te maken hoef je nergens heen, maar wil je een foto die mooi staat als wallpaper op je PC, dan is een leuke achtergrond een must.

Waar voldoet een goede achtergrond/fotolocatie aan:
-Goed toegankelijk met de auto,
-Liefst niet te druk qua kleur en elementen die afleiden van je onderwerp (de auto)
-Aanwezigheid van voldoende licht. Een te donkere parkeergarage is heel lastig omdat je te weinig licht hebt om je onderwerp uit te lichten. De standaard flitser op je camera is waardeloos om auto's te fotograferen. Deze geeft alleen maar lelijke harde schaduwen en vale vlekken op je foto. Zet deze dus gewoon uit.

Als je deze voorbereidingen hebt getroffen en een leuke locatie hebt gevonden kun je foto's beginnen te maken.
In het begin ben je waarschijnlijk al tevreden als de auto op de foto staat en als de foto scherp is. Vaak wordt dan gekozen om het onderwerp mooi in het midden van de foto te zetten. Dat lijkt logisch, maar geeft een nogal saai resultaat.

Afbeelding

Je kunt deze foto voor de kijker een stuk aantrekkelijker maken door de derden-regel toe te passen. Dit betekend dat je het onderwerp op een denkbeeldige kruising van 1/3e of 2/3e horizontaal en 1/3e of 2/3e verticaal te plaatsen.
In gedachte verdeel je de foto dus in 9 vakjes en je pakt 1 van de 4 snijpunten van deze vlakken om je onderwerp neer te zetten.
Het menselijk oog wordt automatisch naar een van deze snijpunten getrokken, waardoor de aandacht dus mooi op je onderwerp komt te liggen.
Ik geef meestal de voorkeur aan het punt links onderaan:

Afbeelding

Je kunt hier echter mee spelen en experimenteren. Door je onderwerp op 1 van de andere kruisingen te plaatsen krijg je direct een geheel ander plaatje:

Afbeelding

De plaatsing op de horizontale lijnen heeft ook invloed op het uiteindelijke plaatje.
Plaats je het onderwerp laag in de foto, dan lijkt de foto ruimtelijker en je onderwerp lager/kleiner. Dit omdat we gewend zijn op kleine/lage dingen neer te kijken.

Afbeelding

Andersom kun je hierdoor je onderwerp ook groter laten lijken. Denk maar aan een foto die dichtbij van de eiffeltoren genomen wordt. Hier kijk je ook naar omhoog.

Afbeelding

Vervolgens is het belangrijk om wat rust in je foto te brengen. Ik stoor me altijd heel erg aan foto's die niet "recht" staan. Je krijgt dan de neiging je hoofd te draaien om de foto recht te zetten.
Als referentie hiervoor kun je rechte lijnen in je foto gebruiken.

Afbeelding

Sommige camera's hebben de mogelijkheid om een raster in je scherm/zoeker aan te zetten. Dit raster kun je mooi gebruiken om de derden regel toe te passen en om je foto recht te zetten.
Heeft je camera deze functie niet dan kun je de scherpstelpunten gebruiken.
Trek een horizontale lijn tussen de twee buitenste horizontale lijnen en gebruik deze als referentie om je foto recht te zetten.

Afbeelding

Je kunt het onderwerp van je foto verder benadrukken door erop scherp te stellen. Hierdoor maak je de rest van de foto minder scherp. Je oog valt dan vanzelf op het scherpe deel van de foto.
Wat valt in de volgende foto's als eerste op, de auto of de muur? Dit ondanks dat de muur in beide foto's op de voorgrond staat.

Afbeelding

Afbeelding

Je zult merken dat sommige camera's moeite hebben met scherpstellen op onderwerpen die niet midden in de foto vallen. Je krijgt hierdoor een foto die in het midden mooi scherp is en die bij het onderwerp iets onscherp is.
Met name compact camera's met maar 1 of 3 scherpstelpunten hebben hier nogal eens last van.
Dit is simpel op te lossen door eerst scherp te stellen op je onderwerp door de afdrukknop (ontspanknop) half in te drukken. Veel camera's geven een piepje om te bevestigen dat je hebt scherpgesteld. Als je nu met de afdrukknop half ingedrukt je onderwerp in de hoek plaatst waar je het wil hebben krijg je een foto waar je onderwerp mooi scherp opstaat.

Afbeelding

Als je deze regeltjes volgt zul je zien dat je al snel een stuk betere foto's maakt. Foto's maken wordt hierdoor een stuk leuker en je auto komt veel mooier uit.
Deze regels zijn geen must, maar meer een steun in de rug. In sommige omstandigheden zul je hiervan af moeten wijken.
Maak zoveel mogelijk foto's uit verschillende standpunten. Weggooien doe je pas achter de PC (scherpte en compositie zijn lastig te beoordelen op je lcd schermpje van de camera). Liever 10 foto's weggooien dan die ene hele goeie net niet gemaakt hebben.

Veel plezier met fotograferen!

Aanvullingen of correcties zijn uiteraard welkom!
Laatst gewijzigd door D-Per4mance op 09 Aug 2011, 23:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Basisregels autofotografie

Berichtdoor Betermans » 09 Aug 2011, 22:33

Mooi stuk info waarin goede basis principes naar voren komen; thanks for sharing :)
[ www . Honda Community . nl / Forum ]
Afbeelding
- Daily: 2003 Impreza WRX
- Trackbitch / Time-Attack: Civic EG6 B18cR

Gebruikers-avatar
Betermans
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4471
Geregistreerd:
30 Sep 2007, 18:47
Woonplaats:
Broàbant

Re: Basisregels autofotografie

Berichtdoor GoThanh » 09 Aug 2011, 22:41

Haha ja vooral dat laatste stukje! Kan natuurlijk ook met zo'n simpel cameraatje door inderdaad eerst die scherpstel stand te gebruiken en dan afdrukstand te verplaatsen. Mooi stukje hoor!
Afbeelding
Track personal record: Nurburgring BTG ~8:20 (K24) Zandvoort: 2.01:538 (K24) Assen: 2:08 (B18C)
Track civic EK: K24A3 semi-build Build topic

Gebruikers-avatar
GoThanh
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2667
Geregistreerd:
10 Apr 2009, 17:49

Re: Basisregels autofotografie

Berichtdoor EM2-coupe » 09 Aug 2011, 23:02

Mooi initiatief Fer!!


Wat ik me zo 1 2 3 aan klassiekerts kan bedenken:
Draai niet je banden maar velgen naar de foto;

dus niet zo:

Afbeelding


Zet heel je auto op de foto en doe alsof je aan het sniper-shooten bent; adem in, houd in en schiet en voorkom onderstaande:

Afbeelding



lust but not least: zorg ervoor dat je nuchter bent als je je foto's gaat nabewerken, of overdrijf op z'n minst niet [doh]

Afbeelding
Afbeelding
Klik voor mijn FaceBook, mijn Twitter en mijn levens bronnen.
Fuck factory, customize Yoo0!!!
Wie laag wil zijn moet omrijden, wie mooi wil zijn moet mij pi*pen!

Gebruikers-avatar
EM2-coupe
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 8301
Geregistreerd:
31 Dec 2009, 02:39
Woonplaats:
Costa del Rotterdammus

Re: Basisregels autofotografie

Berichtdoor *Miss_Honda* » 09 Aug 2011, 23:06

Even een opmerking, onscherpe foto's zijn echt not done met fotografie, die moet je ook altijd gelijk verwijderen.
Je eerste foto is in mijn ogen niet scherp ;) 2de ook niet he-le-maal :P
Laatst gewijzigd door *Miss_Honda* op 09 Aug 2011, 23:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding

EG hatch & Acura Integra
B-serie bitches!

Gebruikers-avatar
*Miss_Honda*
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3636
Geregistreerd:
29 Okt 2007, 22:45
Woonplaats:
Noord-Brabant

Re: Basisregels autofotografie

Berichtdoor D-Per4mance » 09 Aug 2011, 23:09

Dat zijn inderdaad best een paar goeie.
Banden op de foto is alleen leuk als je iets wil laten zien (je vette semi-slicks ofzo).
Bewogen foto's voorkom je het makkelijkst met een statiefje. Die hoeven echt de wereld niet te kosten en zijn vooral bij weinig licht zo goed als onmisbaar.
Met photoshop moet je inderdaad voorzichtig zijn. Bewerk niet meer dan nodig is of zorg in iedergeval dat het natuurlijk uitziet. Maar als ik photoshop ook nog ff moet uitleggen ben ik morgen nog bezig.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Basisregels autofotografie

Berichtdoor EM2-coupe » 09 Aug 2011, 23:12

D-Per4mance schreef: Maar als ik photoshop ook nog ff moet uitleggen ben ik morgen nog bezig.



ook morgen zijn wij present, overmorgen ook, the tay after overmorgen ook :D

Maar doe maar niet inderdaad.
Afbeelding
Klik voor mijn FaceBook, mijn Twitter en mijn levens bronnen.
Fuck factory, customize Yoo0!!!
Wie laag wil zijn moet omrijden, wie mooi wil zijn moet mij pi*pen!

Gebruikers-avatar
EM2-coupe
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 8301
Geregistreerd:
31 Dec 2009, 02:39
Woonplaats:
Costa del Rotterdammus

Re: Basisregels Auto-fotografie

Berichtdoor SETI20 » 09 Aug 2011, 23:34

Tijdsmoment op de dag is ook erg belangrijk. Maak foto's als de zon laag staat.
Bij voorkeur voor 9 uur s'morgens, of tussen 7 en 9 s'avonds, vlak voor de zon onder gaat. Dan is het licht het zachtst. Net zoals je reflecties en je schaduwen. Tussen 12 en 4 kan je net zo goed binnen blijven, tenzij je in de schaduw van een gebouw kan schieten.

Stel niet scherp op de donkerste delen van je auto. Veel camera's nemen dat direct als licht referentie. Hierdoor raken je foto's overbelicht.

Let op de reflecties in de deuren, ramen en spiegels. Niks zo vervelend als een super scherpe foto met een KIA picanto in de reflectie.

Let op de achtergrond. Ga hier niet te dicht op staan met je auto. Geef wat diepte, tenzij de achtergrond een functioneel onderdeel van je compositie is. Dit voorkomt ook schaduwen op de achtergrond.

Gebruik creatieve hoeken in je fotografie. Niet alles hoeft recht te zijn. Maar volg hierbij wel natuurlijke lijnen. Bijvoorbeeld de onderkant van je frame dat gelijk loopt met de dorpel van je auto.
...maar overdrijf niet. Als je een halve nek verrekking krijgt dan ga je een stapje te ver.

DOE HET RUSTIG AAN MET (je gedownloade) PHOTOSHOP!
Na-bewerken is leuk. Maar hou als regel aan; als je kan zien dat de foto sterk is na-bewerkt, dan doe je iets niet goed. Photoshop is bedoeld om de aanwezigheid van een foto te versterken en/of corrigeren. Niet om in een wilde bui willekeurige filters overheen te mikken.

Gebruikers-avatar
SETI20
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4822
Geregistreerd:
26 Aug 2005, 00:52
Woonplaats:
Canada

Re: Basisregels Auto-fotografie

Berichtdoor Dylan_RS » 09 Aug 2011, 23:42

Hmm, hier kan ik wat mee. :) Het weekend maar weer eens beetje oefenen. :blush:
Afbeelding
Yoshi schreef:Elke auto heeft een "sport" knop!
Bij mijn auto is het m'n rechtervoet :roll: .

Gebruikers-avatar
Dylan_RS
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 9966
Geregistreerd:
09 Sep 2010, 20:22
Woonplaats:
Het forum

Re: Basisregels Auto-fotografie

Berichtdoor Maranello575 » 09 Aug 2011, 23:56

haha ik zou bijna denken dat je mij hiermee bedoelde D.. :D
maar moet bekennen:
Ik doe het express :P
met sommigge foto's zijn er juist dingen die ik liever verborgen hou, dus vandaar.
Show en shine zit er zowieo voor mij er niet in dit jaar dus vandaar de simpele shots.
en daarnaast vergeet ik de laatste rijd elke keer mijn camera mee te nemen dus doet mijn nokia de dienst.
Maar klopt allemaal wat hierboven staat, als ik logish nadenk ;) .
(just mine thougts)
1.o.k.c is dead !!!
Heil DMW.

Gebruikers-avatar
Maranello575
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1976
Geregistreerd:
15 Dec 2009, 11:53
Woonplaats:
Rotterdam

Re: Basisregels Auto-fotografie

Berichtdoor Nelis » 10 Aug 2011, 23:20

Dit is wel bruikbaar :up:
Misschien leuk om een locatie topic te maken. :hmmm:
“You know, somebody actually complimented me on my driving today. They left a little note on the windscreen, it said 'Parking Fine"

Gebruikers-avatar
Nelis
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 802
Geregistreerd:
05 Okt 2010, 13:42
Woonplaats:
Limburg

Re: Basisregels Auto-fotografie

Berichtdoor EM2-coupe » 10 Aug 2011, 23:47

Nelis schreef:Misschien leuk om een locatie topic te maken. :hmmm:



Bestaat al: klikkie doen ;)
Afbeelding
Klik voor mijn FaceBook, mijn Twitter en mijn levens bronnen.
Fuck factory, customize Yoo0!!!
Wie laag wil zijn moet omrijden, wie mooi wil zijn moet mij pi*pen!

Gebruikers-avatar
EM2-coupe
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 8301
Geregistreerd:
31 Dec 2009, 02:39
Woonplaats:
Costa del Rotterdammus

Re: Basisregels Auto-fotografie

Berichtdoor Stefan M. » 11 Aug 2011, 11:20

Sticky van maken?!
Afbeelding

Stefan M.
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 431
Geregistreerd:
06 Mei 2010, 20:01
Woonplaats:
Tilburg, Noord Brabant

Re: Basisregels Auto-fotografie

Berichtdoor twister » 11 Aug 2011, 18:18

nice write-up

Op http://www.carphototutorials.com staan wel enkele basistips voor de nabewerking. Nogmaals basistips.
Afbeelding

twister
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 953
Geregistreerd:
26 Jun 2008, 09:08
Woonplaats:
broabant

Re: Basisregels Auto-fotografie

Berichtdoor jeffrey_flu » 13 Aug 2011, 11:20

Zeker goede info.. dus nu gaan we betere foto's zien van de updates etc.

Gebruikers-avatar
jeffrey_flu
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 278
Geregistreerd:
22 Feb 2007, 20:38
Woonplaats:
Amsterdam

Volgende

Terug naar Honda Fotografie



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten
cron