Vandaag is gelukt waar ik lang mee gewacht heb omdat ik het toch eng vond om te doen,bij de eerste poging was het mislukt,en kostte het 4 zuigers.
Nu iets meer huiswerk gedaan en opnieuw begonnen.
Nu de pennen nachten lang in de vriezer gelegd ,de small ends zeer goed opgepoetst ,een nieuwe houder gemaakt met piston pen stoppen om er zeker van te zijn dat de pen op de juiste plaats kwam te zitten .
Nu 2/3 van de drijfstang verhit ,totdat deze lekker blauw werd.
Een hulp stukje gemaakt waarop de zuigerpen gestoken kon worden .
Toen was het zover,eerst alle handeling geoefend zodat ik niet voor verassingen kwam te staan.
Verhitten maar...........
Dan met 1 hand alvast de drijfstang vast houden,terwijl hij nog net in de vlam hing,met de andere hand de zuigerpen op het hulpstuk uit het bakje ijsblokjes gehaald.En dan samen voegen.......zoef ,,klik .Yes hij zit er helemaal in.
Nu de drijfstang niet bewegen!!!!
Want doordat de warme drijfstang zijn warmte afgeeft ,word ook de zuigerpen warm,zet uit .en komt vast te zitten in de zuigerpassing.....Koelen met olie ......
Eureka ,gelukt.De pen netjes in het midden,en loopt nergens aan
En nog wel 4 x ook.
ik blij
Toen tijd voor koffie en een boterham.
Omdat deze zuigers eigenlijk nog niet geprobeerd zijn,en puur uit berekeningen moeten passen ,was de vraag of het onderblok misschien nog iets meer afgevlakt moeten worden ,zodat de zuigers netjes boven aan de cilinder zouden uitkomen.
Deels in elkaar zetten dus,krukas met lagers,1 drijfstang met lagers ,en dan monteren .
Wat blijkt ,echt precies !!!!!
Yes .Ik ben een blij mens vandaag..
Heerlijk mijmerend over hoe het motortje straks gaat lopen viel op eens mijn oog op een MOCAL oliekoeler die ik nog bewaard heb uit mijn Turbo civic .Dit is een thermostaat geregelde olie koeler die redelijk universeel tussen olie filter en motorblok geplaatst kan worden .Ook die paste zonder probleem.Wat heerlijk al je veel rommel bewaard