Versnellingsbak flushen of gewoon olie vervangen.

Alle motorische vragen komen hier aan bod

Re: Versnellingsbak flushen of gewoon olie vervangen.

Berichtdoor 15inch » 14 Mrt 2018, 09:21

rob75 schreef:klopt dat het geen CVT is. Dit gaat om een standaard Hondamatic automaat.
Honda geef daarbij zelf aan bij 120.000 km (of 10 jaar) olieverversen. Daarna elke 4 jaar of 80.000 km.
Om de bak in goede conditie te houden wordt aangeraden om elke 30.000 miles te olie te verversen. Zeker in de Nederlandse omstandigheden is dit niet raar om te doen.
Een verversing gebruikt 3 liter nieuwe Honda-vloeistof. Gebruik geen andere.

Groet,
Rob



Volgens mij kijk je naar handbak want een automaatbak heeft veel kortere oliewissel interval, 10jr op zelfde olie rijden in een automaat is geheid problemen met de bak. Volgens mij mag je ondanks bv lage km's zelfs maar max 2 jaar op dezelfde olie rijden in een automaat en er gaat ook meer dan 3liter ivm aanwezige torqueconverter die ook gevuld wordt..
:drive2:

Gebruikers-avatar
15inch
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2388
Geregistreerd:
20 Jun 2006, 10:36

Re: Versnellingsbak flushen of gewoon olie vervangen.

Berichtdoor rob75 » 29 Mrt 2018, 11:18

Nee ik kijk niet naar een handbak. Dit is gewoon het schema uit het werkplaatshandboek van een Accord.
Flushen kan natuurlijk ook, maar dat doe je eigenlijk alleen als de olie erg vervuild is. Bij normaal onderhoud, dus een deel vervangen, zou dit niet nodig zijn. Je kunt ook het filter zelf makkelijk vervangen en dat filter de olie ook nog eens. Probleem is dat dit niet in de procedure zit, maar vervangen bij een wissel van de olie is wel op zijn plaats.

Groet,
Rob

rob75
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 10
Geregistreerd:
22 Okt 2017, 15:59

Versnellingsbak flushen of gewoon olie vervangen

Berichtdoor CharlesVow » 07 Sep 2019, 12:31

goedendag iedereen, ik wilde hierbij even een vraag stellen mbt mijn versnellingsbak.

ik heb een Y21 versnellingsbak, behorende bij mijn b16a2, deze wil ik even uit elkaar halen, ik wil de bakhelften spuiten, en tevens ook direct mn synchromeshen vervangen, althans, die van de 4de versnelling sowieso, de rest beoordelen en dan een besluit nemen.

nu is het probleem heel simpel, de bak is volledig kaal aan de buitenzijde, alle boutjes rondom zijn los, ik krijg de bakhelften ongeveer een centimeter uit elkaar, en dat is het, verder wil deze gewoon niet.

heeft iemand enig idee of hier toevallig een trucje achter zit? ik weet dat bij bepaalde toyota versnellingsbakken 2 versnellingen tegelijk ingeschakelt moeten worden bijvoorbeeld.

graag zie ik uw reacties tegemoet.

Mvg arnold

Gebruikers-avatar
CharlesVow
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 1
Geregistreerd:
04 Aug 2019, 13:01
Woonplaats:
United States

Re: Versnellingsbak flushen of gewoon olie vervangen.

Berichtdoor Kevinio » 09 Sep 2019, 08:28

Borgclip van de secundaire as losgehaald? Een wph gebruikt?
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Vorige

Terug naar Motorisch



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten
cron