Jazz Hybride automaat: schakelfout tijdens rijden, schade?

Alle motorische vragen komen hier aan bod

Jazz Hybride automaat: schakelfout tijdens rijden, schade?

Berichtdoor Crise » 25 Jun 2019, 19:28

Ik heb een hele stomme schakelfout gemaakt. Ik heb sinds kort een Honda Jazz Hybride met een automaat van het model 2011. Hiervoor altijd handgeschakeld gereden.

Ik kreeg het idee om stevig op te trekken bij een oprit van een snelweg en onbewust deed ik iets met de pook waardoor de auto zeer abrupt tot stilstand kwam. Dit gebeurde toen ik al een snelheid van tussen de 60-80 km/u had. Dit was tijdens optrekken helling op. Ik weet niet of ik per ongeluk in de R of P geschakeld heb. De auto remde in ieder geval enorm hard en kwam tot stilstand waarna alle lampjes in het dashboard aangingen (als ik het mij goed herinner). Verder hoorde ik geen rare geluiden, het voelde en klonk als gewoon hard remmen (al had ik wel muziek op). Na het opnieuw opstarten reed de auto normaal verder. Gelukkig reed er niemand achter mij dus had het verder geen gevolgen.
Ik vraag mij wel af of er hierdoor schade is opgetreden. Ook ben ik in het algemeen nieuwsgierig wat er gebeurt als je tijdens rijden vanuit D per ongeluk in R of P schakelt in dit model Honda.

Daarnaast, ik weet niet of ik het mij inbeeld, maar als ik nu bergafwaarts rijd met cruise control, dan voel ik hem soms inhouden en gas bijgeven. Is dit normaal of verbeeld ik mij nu dingen. Ook was ik afgelopen weekend in de Ardennen en merkte ik dat bij cruise control de snelheid niet altijd gehouden werd. Is het normaal dat de snelheid 10-20 km oploopt boven de ingestelde snelheid bergafwaarts? Op dat moment zaten er 3 personen in de auto. Zou dit iets te maken hebben met de schakelfout eerder?

Ik maak mij een beetje zorgen en zou het enorm waarderen als iemand weet hoe het echt zit en wat er waarschijnlijk gebeurt is, en of er schade is opgetreden.

Crise
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 1
Geregistreerd:
25 Jun 2019, 19:05

Re: Jazz Hybride automaat: schakelfout tijdens rijden, schad

Berichtdoor mielko » 27 Jun 2019, 11:51

In theorie zou de koppel omvormer de grootste klap op moeten vangen.
Ik snap dat je daarna panisch gaat luisteren naar alles. Maar rijd hij goed.?
Dan lekker blijven hobbelen
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: Jazz Hybride automaat: schakelfout tijdens rijden, schad

Berichtdoor Nasty » 27 Jun 2019, 16:53

Jouw cruise control issues zijn volstrekt normaal. Als je je CC instelt op 120, is het niet de bedoeling dat je ineens 150 rijdt bergafwaarts eh?

En gas bijgeven of afremmen op de motor is ook gewoon normaal. Je moet iets doen om je snelheid te bewaren op gevarieerde wegen
* 1995 (MA9) Honda Civic 1.5 vtec-e *totalled*
* 1997 (EJ9) Honda Civic 1.4i *verkocht*
* 2003 (EP2) Honda Civic 1.6i 30th anniversary *verkocht*
* 2007 (CL7) Honda Accord 2.0 Executive *verkocht*
* 2010 (AR2) Toyota Verso 1.6 *current*
* 2014 (CBR) Honda CBR125R *current*

Gebruikers-avatar
Nasty
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2278
Geregistreerd:
20 Jan 2007, 09:31
Woonplaats:
België

Re: Jazz Hybride automaat: schakelfout tijdens rijden, schad

Berichtdoor Mark » 30 Jun 2019, 22:37

In veel automaatbakken zit een ijzeren pal voor de p. Deze zou kunnen breken bij nogal lomp gebruik.
Uhhhm ja wat zou ik hier kunnen zetten? of zal ik br33z3r taal neer zetten?

Mark
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5584
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:37
Woonplaats:
den bosch


Terug naar Motorisch



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten
cron