Nu we een mooie detail sectie hebben hier kan ik mooi wat poetswerk posten...
Ik ben de laatste tijd flink bezig met detailen en polijsten. Ik had al een hoop spul staan om handmatig te detailen, maar begin dit jaar maar eens geïnvesteerd in wat spul om ook machinale lak-correcties uit kunnen voeren. Ik heb al een aantal auto's gedaan, maar de auto die het misschien wel het hardst nodig had om aangepakt te worden was nog niet aan bod gekomen: mijn eigen EJ2.
Afgelopen week was het mooi weer en ik had een paar dagen vrij, dus toen ben ik er maar eens goed voor gaan zitten...
Ik heb de Coupé ooit voor een appel en een ei gekocht met het idee dat ik alleen een recht chassis nodig had en dat de rest toch wel aangepast zou worden. De lak (of het gebrek daaraan...) was dan ook in hopeloze staat. Nu ik alles heb liggen om dit aan te pakken dus maar eens een poging gedaan om te kijken wat er nog van te maken was.
Op foto's en op een afstandje lijkt het allemaal wel mee te vallen. Ja, er zitten wat krasjes in, maar het ding is natuurlijk ook 22 jaar oud.
Valt wel mee toch?
Een goede wax en nog wat spulletjes zorgt op het oog voor een mooie glans en beading (druppelvorming).
Nadere inspectie leert dat het niet meevalt...
Tijd voor actie dus!
Begonnen met de velgen schoonmaken. Deze zijn behandeld met Monello Non-Ferro.
Dat deed alvast wonderen.
Vervolgens de auto gewassen met Meguiar's NXT Tech Wash en vervolgens met Dreft om de waxlaag die er nog opzat te strippen. Let op! wassen met Dreft is slecht voor je lak! Dit droogt de lak uit en moet je alleen doen als je de lak daarna wilt polijsten en voeden.
Vervolgens de lak ook even ingespoten met Non-Ferro, maar op zwart is moeilijk te zien wat deze losweekt.
Daarna verder gegaan met kleien. Ondanks dat de auto voor de winter nog gekleid was kwam er toch best nog wat vanaf.
Dat alles gaf een mooie naakte lak om op te gaan polijsten. In de schaduw glimt de lak, zelfs zonder wax, eigenlijk best nog wel aardig. Het is pas janken als er zon op valt.
Gezien de staat van de lak niet de moeite genomen om pads en compounds te testen en steeds wat zwaarder te gaan. Dit ding heeft heel veel correctie nodig! Dus maar gelijk de Meguiar's microfibre cuttingpad en de blauwe coarse Rupes compound gepakt. Als tussenstap Rupes geel foam met Rupes groen medium compound uitgezocht en om te finishen Rupes wit/wit. De machines die ik gebruik zijn een Rupes Bigfoot LHR 15ES met 5 inch pads en een Rupes LHR 75 E Mini met 3 inch pads.
Om wel even te kijken of de pad en compound combo werkt een testpaneel gemaakt.
Na twee hits Microfibre pad/blauwe compound leek er aardig wat verbetering in de lak te zitten. Besloten om dit paneel dan ook meteen maar te finishen met de geel/groen en wit/wit combi.
Toen ik de auto in de zon zette om mijn werk te checken kon ik mijn ogen niet geloven! Op een plekje bovenop het scherm waar de lak wat gebarsten is (ingebeten vogelpoep?) na was de finish echt perfect. Ik had niet durven hopen dat ik dit zo netjes zou krijgen... (knipperlichtje even los gehaald omdat dat me in de weg zat met polijsten)
Vervolgens dus de rest van de auto met deze combi aangepakt. Toch was ik nog niet tevreden. Er zaten op een aantal plaatsen wat diepere krassen die er wel uitzagen of ze eruit konden. Eerst geprobeerd deze plekjes gewoon nog een extra hit Meg's MF/Rupes coarse te geven, maar dat bracht niet het resultaat wat ik zocht. Daarom maar besloten een poging te doen met wetsanden.
Ook op de andere flank wat plekken met veel krasjes aangepakt:
Op het dak heb ik ook nog 4 losse krasjes opgeschuurd en 1 lange op de liggende kant van de kofferklep.
Wetsanden blijf ik altijd een beetje spannend vinden. Ondanks dat ik het wel eens eerder heb gedaan denk je toch: "als dat nog maar goed komt" wanneer je die matte plekken ziet.
Gelukkig is het goed gekomen. De meeste plekken wel twee hits met MF/coarse moeten geven voordat echt alle schuurkrasjes eruit waren.
Toen ik het idee had dat ik wel zo'n beetje alles gecorrigeerd had wat mogelijk was met de grove combi een stapje lichter gegaan. Gele Rupes foampad met de groene medium Rupes compound werkt prima om de enigszins matte waas van de MF/blauw combi eruit te poetsen.
Even een glans shotje van na de geel/groen combi:
Helaas gooide het weer de afgelopen dagen roet in het eten, maar hopelijk komend weekend verder en de auto finishen met een witte pad en een jewelers polish. Daarna zal de lak gevoed worden met Poorboys Blackhole, beschermd worden met Poorboys EX-P sealant en dan nog aftoppen met een leuke wax voor een nog wat mooiere wetlook (kan nog kiezen uit Poorboys Natty's Red, Meguiar's Gold Class Carnauba wax of Collinite No.845 Insulator Hybrid wax).
Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang...