Hallo,
Omdat ik best wel vaak vragen krijg over mijn S2000 tellerbak in mijn EJ9 maak ik hier bij even een complete how-to aan.
Mocht je zelf ook een S2000 tellerbak in je civic willen bouwen is het miscchien goed om te weten dat er (semi) plug&play oplossingen op de markt zijn die (als je het geld er voor overhebt) het een stuk makkelijker maken. Bijvoorbeeld wire-worx en Whiteforddavies. Ik vond dat te kostbaar dus ik heb het op de ouderwetse marnier gedaan.
Hier een lijst van de spullen die ik heb gebruikt:
- S2000 AP1 tellerbak
met pigtails!! (150 á 250 euro) op ebay, MP, verschillende Fora, auto demontage bedrijven te verkrijgen. Even goed zoeken heb je hem zo gevonden.
- Speedohealer V4.
De speedohealer heb je nodig op het VSS (Vehicle Speed Signal/Sensor) aan te passen van low pulse (civic) naar high pulse (s2000). Heb je die niet dan blijft de teller tot ongeveer 80km/h op 0 staan, en dan springt hij op 1. De speedo healer kun je hier kopen: http://www.motorcorner.nl/diversen-speedohealer-p-6434.html in het drop down menu moet je type: SH-V4+SH-U01 kiezen. Dit is de universele versie. Persoonlijk had ik de SH-V4+SH-H01 gekocht (voor honda motoren), daar moest ik de stekkertjes van af knippen (hield dus de universele over ). UPDATE: De link naar motorcorner lijkt niet meer te werken. Hierbij een andere link (wel duits helaas) http://healtech-electronics.de/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=68&category_id=17&option=com_virtuemart&Itemid=1 Anders op marktplaast ook wel te vinden.
- Modifry ECT module
De ECT module is om je ECT (Engine Coolant Tempreture) de corrigeren van civic naar S2000. Zonder de module gaat de temp meter op je cluster na een minuutje van 0 streepjes naar vol ongeacht hoe heet je motor is. De moduele kun je hier bestellen : http://www.modifry.com/products/ecta/index.htm Er bestaan verschillende type's die je ook via de zelfde site kunt bestellen, maar mijn ervaring is dat deze het beste werkt.
- 22,5Ohms (5watt) weerstand
De weerstand is nodig om je benzine meter te corrigeren. Aangezien de vlotter in je tank eigenlijk een variabele weerstand is en die van de civic en van de S2000 verschillen van elkaar moet je die verschil opvangen met een extra weerstand. Het verloop van de vlotters is helaas niet het zelfde, hierdoor zijn na correctie met de 22,5ohm weerstand bij een volle tank de laatste twee streepjes van je benzine meter niet aan. De meter klopt overigens voor de rest wel helemaal. Je kun hem geust helemaal leeg rijden tot het benzien lampje gaat branden.
Verder heb je eigenlijk alleen een soldeer ijzer, tin , krimpkous en een hoop tijd nodig. Het is verder alleen de de pinout diagrammen van de civic en de s2000 volgen en de draadje eenvoor een aan elkaar solderen. Kleine side-note de kleurcodering van de bedrtading komt in een groot gedeelte van de gevallen overeen. bijv. RPM die blauw-zwart op zowel de civic als de S2000.
Zie hieronder het aansluit schema:
Voor referentie het S2000 cluster pinout:
Voor referentie de EK pinout:
Aansluitscherma voor de speedohealer:
en de PDF van modifry voor het aansluiten van je ect module:
http://www.modifry.com/products/ect2/ECT-A%20Installation.pdf
In principe is dit alles wat je nodig hebt om het cluster correct te laten werken.
mvg, Sander