Hier het schema van deze ontsteking (komt uit een D13B2 motor blijkbaar, met carburateur ipv brandstofinjectie = EG DX 1.3).
In de service manual heb ik gevonden dat deze een Ignition Control Unit heeft, die wordt aangestuurd door een ronddraaiend blade-achtig ding met vier blades (nee niet de rotor...). Dit ding tikt om de beurt eerst 2x links een vaststaand punt aan, en daarna 2x rechts, of hij scheert er net voor langs - bij passeren hapert hij wel even, alsof het magnetisch is... Op internet heb ik inmiddels gevonden dat dit een reluctor en stator heet, en dus een magnetische puls / lage spanning genereert, maar hoeveel?
Nu is het mijn bedoeling de ontsteking aan te sturen met mijn pulsgenerator, dus daarom de vraag:
- Is deze Ignition Control Unit ook gewoon een soort transistor (zoals de Ignition Control Module in meer recente Honda-onstekingen)
- Genereert dit 4-blade ronddraaiende ding idd een soort puls die een transistor in de Ignition Control Unit aanstuurt? Blijkbaar, maar wat voor spanning moet ik dan nadoen? Op internet las ik al dat bij een hoge flank van dat ronddraaiende ding de Ignition Control Unit de bobinespoel kort opent; dus geen spanning = laden, spanningsflankje = ontladen = vonk.
- Of is het ronddraaiende ding vergelijkbaar met de contactpunten van klassieke ontstekingen, die direct de hoge-ampere-stroom naar de primaire spoel doorgeven? In dat geval kan ik em niet aan mijn pulsgenerator hangen, zonder externe transistor... Dat lijkt me niet.
Dus ik hoop dat één van jullie deze ontsteking kent en weet hoe hij precies werkt
Het electrisch schema / de daaropvolgende troubleshooting guide zegt helaas niet wat de Ignition Control Unit doet in deze carburateurontsteking of hoeveel volt er komt van de magneetdingen.