Honda ontsteking

Bespreek je elektrische problemen hier

Re: Honda ontsteking

Berichtdoor Magnus O. » 07 Sep 2013, 12:09

Weten jullie ook of een Civic uit 92-95 ook een ontsteking heeft die door ECU wordt aangestuurd? 'k Weet dat de coupé's ODB2 (of 1B?) gebruiken, en de hatchback EG's OBD1. Of de ontstekingen beide volgens hetzelfde principe werken als mijn MA/MB/MC-serie en zoals hierboven beschreven, dat is eigenlijk de vraag :)
Afbeelding
:: HowRU.nl - KeEp On TrAcKiN' iT ::

Gebruikers-avatar
Magnus O.
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 127
Geregistreerd:
13 Dec 2008, 19:50

Re: Honda ontsteking

Berichtdoor guido92 » 07 Sep 2013, 12:37

Die worden ook door ecu aangestuurd

Want mijn obd2b civic kan ik ombouwen naar obd1 zonder ontsteking te veranderen

guido92
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4081
Geregistreerd:
27 Mrt 2011, 17:38
Woonplaats:
helmond

Re: Honda ontsteking

Berichtdoor Magnus O. » 10 Sep 2013, 17:38

Vandaag de EG-ontsteking binnen, maar er zit maar één stekker aan!! Wat blijkt nu... hij komt van een EG 1.3, en blijkbaar zijn die niet ECU-gestuurd, want er zit een heuse ontstekingsvervroeger aan, en maar één stekker (2-aderig).

Nu is mijn vraag: heeft iemand een service manual van een EG, waarin deze ontsteking beschreven is? Ben benieuwd of er ondanks de mechanische pulsgever een ICM (transistor) in zit, anders kan ik em niet voor m'n experiment gebruiken - want dat moet een ECU-aangestuurde ontsteking zijn (daar heb ik zo'n pulsgenerator voor gevonden)... :huilt:

Dus óf er zit een transistor in en dan moet ik 'em verder demonteren, of er zit enkel een mechanisch contact in die direct de bougiespoel onderbreekt - in dat geval kan ik em niet met de pulsgenerator aansturen (of je moet al een losse ICM / transistor vinden).

Op deze site een plaatje gevonden van het ding dat ik heb. Het is een D4W90-03 4103.
Afbeelding
:: HowRU.nl - KeEp On TrAcKiN' iT ::

Gebruikers-avatar
Magnus O.
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 127
Geregistreerd:
13 Dec 2008, 19:50

Re: Honda ontsteking

Berichtdoor Magnus O. » 11 Sep 2013, 08:36

Hier het schema van deze ontsteking (komt uit een D13B2 motor blijkbaar, met carburateur ipv brandstofinjectie = EG DX 1.3).

In de service manual heb ik gevonden dat deze een Ignition Control Unit heeft, die wordt aangestuurd door een ronddraaiend blade-achtig ding met vier blades (nee niet de rotor...). Dit ding tikt om de beurt eerst 2x links een vaststaand punt aan, en daarna 2x rechts, of hij scheert er net voor langs - bij passeren hapert hij wel even, alsof het magnetisch is... Op internet heb ik inmiddels gevonden dat dit een reluctor en stator heet, en dus een magnetische puls / lage spanning genereert, maar hoeveel?

Nu is het mijn bedoeling de ontsteking aan te sturen met mijn pulsgenerator, dus daarom de vraag:
- Is deze Ignition Control Unit ook gewoon een soort transistor (zoals de Ignition Control Module in meer recente Honda-onstekingen)
- Genereert dit 4-blade ronddraaiende ding idd een soort puls die een transistor in de Ignition Control Unit aanstuurt? Blijkbaar, maar wat voor spanning moet ik dan nadoen? Op internet las ik al dat bij een hoge flank van dat ronddraaiende ding de Ignition Control Unit de bobinespoel kort opent; dus geen spanning = laden, spanningsflankje = ontladen = vonk.
- Of is het ronddraaiende ding vergelijkbaar met de contactpunten van klassieke ontstekingen, die direct de hoge-ampere-stroom naar de primaire spoel doorgeven? In dat geval kan ik em niet aan mijn pulsgenerator hangen, zonder externe transistor... Dat lijkt me niet.

Dus ik hoop dat één van jullie deze ontsteking kent en weet hoe hij precies werkt :) Het electrisch schema / de daaropvolgende troubleshooting guide zegt helaas niet wat de Ignition Control Unit doet in deze carburateurontsteking of hoeveel volt er komt van de magneetdingen.
Afbeelding
:: HowRU.nl - KeEp On TrAcKiN' iT ::

Gebruikers-avatar
Magnus O.
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 127
Geregistreerd:
13 Dec 2008, 19:50

Re: Honda ontsteking

Berichtdoor Magnus O. » 12 Sep 2013, 09:16

Hm, nog weinig reactie :) Laat ik de vraag anders stellen nu ik wat meer info heb:

Hoeveel volt zou een reluctor / stator afgeven richting de Igniter Unit?
Op het web heb ik ergens gelezen dat dit rond de 50 mV tot 200 mV zou zijn, maar dat was een algemeen verhaal niet specifiek voor deze Honda-ontsteking. Zou dit ongeveer het juiste voltage zijn, of kan ik een hogere spanning toepassen als ik dit signaal wil immiteren richting de Ingiter Unit (dmv de pulsgenerator)?
Afbeelding
:: HowRU.nl - KeEp On TrAcKiN' iT ::

Gebruikers-avatar
Magnus O.
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 127
Geregistreerd:
13 Dec 2008, 19:50

Re: Honda ontsteking

Berichtdoor CRX2 » 14 Sep 2013, 13:06

De meeste ingangen op een ECU zijn 5 Volt.
Is het niet zo dat de ingang met een pull-up weerstand 5V wordt gemaakt en dat de inductieve opnemer deze bij het passeren van de nok de spanning even omlaag trekt?

Je zou bij een werkende auto met een oscilloscoop moeten gaan meten...
Alle drie de sensoren zijn wel hetzelfde qua uitgangsspanning, alleen het aantal pulsen per omwenteling verschilt.

CRX2
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1100
Geregistreerd:
08 Mrt 2005, 18:36

Vorige

Terug naar Elektrisch / Motormanagement



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten
cron