Voor een experiment wil ik een Honda-ontsteking nabootsen, op dezelfde manier als hij in een rijdende Honda zou zitten, behalve alle extra dingen als ontstekingsvervroeging e.d. Doel is om het AANTAL ontstekingen na te bootsen, en daadwerkelijk de vonken te maken, met dezelfde kracht als die in een rijdende Honda.
In de service manual van bijv. de MA/MB/MC zie ik een redelijk simpel electrisch circuit: draad vanaf de accu door de primaire spoel, een condensator (of iets wat erop lijkt) en aan de secundaire kant de verdeler natuurlijk. Ipv mechanische contactpunten komt er een draad van de ECU.
Omdat ik geen ECU gebruik (veel te omslachtig voor dit experiment) wil ik kijken of ik een Honda-ontsteking aan kan laten sturen door bijv. een simpele electronische of mechanische schakelaar die 1-op-1 afhangt van de rotoras.
Mijn vraag is daarom of de ECU deze draad simpelweg schakelt, of dat hij er één of andere (varierende) spanning op zet? Met die info kan ik bepalen of ik een Honda-ontsteking ombouw, of toch voor een ouderwetse ontsteking van welke auto dan ook ga die al contactpunten heeft. Ik neem aan trouwens dat de eerste Honda's dat ook hadden: wat is dan het NIEUWSTE model waar dit nog in zit? Dan zoek ik daar een donorontsteking van