Een aantal mensen hier op het forum gaven aan dat ze eigenlijk geen idee hadden waar ze moesten beginnen om hun auto netjes te poetsen/detailen. Zodoende leek het mij wel leuk om een soort stappenplan te maken.
Ik zal in een aantal topics de belangrijkste stappen op een rijtje zetten om je auto mooi schoon en glimmend te krijgen en te houden. In de betreffende topics kunnen dan aanvullingen, tips, of productsuggesties besproken worden.
Stap 1: Wassen kun je hier vinden: http://www.hondacommunity.nl/forum/viewtopic.php?f=324&t=84387
Stap 2: Kleien
In deel 1 hebben we de auto grondig gewassen. Je zou denken dat de auto nu dus volledig schoon is. Helaas...
Bepaalde vervuiling laat zich met wassen alleen niet verwijderen. Denk hierbij aan boomsappen en hars, industriële vervuiling, teer en insectenresten. Deze vervuiling is redelijk simpel te verwijderen met klei. Eventueel is zelfs spuitnevel/overspray met klei te verwijderen.
Wat we nodig hebben:
-Detailing klei
-Detailer spray of claylube
Optioneel
-Microvezeldoek
Er zijn verschillende soorten klei te koop. Deze verschillen qua hardheid. Een harde klei zal meer en makkelijker vervuiling verwijderen, maar heeft wel het risico op zogenaamde micro-marring. Dit zijn hele fijne krasjes. Dit risico is het grootst op een zachte lak. Elke auto is anders, maar over het algemeen heeft een Honda boterzachte lak. Deze harde klei zou ik dan ook alleen gebruiken bij het verwijderen van overspray en als je daarna gaat polijsten. Tevens zijn er klei-doeken en klei-pads voor een polijstapparaat te koop. Deze laten ook een bepaalde hoeveelheid micro marring na.
De klei van Meguiar's en Monello is zacht en heb ik zelf op meerdere zachte lakken gebruikt, waarbij ik geen marring heb kunnen ontdekken. De klei van Mothers en Poorboys zou ook "veilig" zijn.
Om de lak te kleien gebruiken we een smeermiddel. Hierdoor kan de klei over de lak glijden zonder vast te plakken, maar wel vervuiling oppakken. Als smeermiddel kun je een detailer spray (quick detailer of QD) of een claylube gebruiken. Een claylube is vaak goedkoper in gebruik doordat deze te verdunnen is. Let er wel op dat je klei geschikt is voor de claylube als je merken mixt. Sommige kleisoorten lossen op of brokkelen van claylube's van andere merken.
We beginnen door een stuk van ca. 50x50 cm in te sprayen met de QD of claylube. Vervolgens kneden we de helft van een kleiblok (ca. 50 gram) even in de hand. Dit maakt de klei wat zachter door de warmte van de hand. Kneed de klei daarna tot een "hamburger".
We leggen de klei nu op de lak en wrijven deze in rechte banen over het deel van de auto wat we ingespoten hebben. Druk zetten is niet nodig. We hoeven de klei maar op de lak te houden.
Na een paar banen zul je zien dat het vlak van de klei wat op de lak lag verkleurd is en vuil heeft opgenomen.
Dit kwam van ca. 30x30cm van de motorkap van een auto die waarschijnlijk nog nooit gekleid was:
Als je dacht dat de auto schoon is na een goede wasbeurt, dit kwam van het bovenste deel van het voorscherm van mijn Civic af. Deze was net uitvoerig gewassen en voor de winter nog gekleid:
Na elk stukje kneden we de klei even. Hierdoor wordt de vervuiling in de klei opgenomen en beginnen we elke keer met een schoon stukje klei.
Meestal zullen het onderste deel van de zijkant en de liggende delen het sterkst vervuild zijn.
Als je de klei op de grond laat vallen, gooi deze dan direct weg! Zand zal aan de klei plakken en zal gegarandeerd diepe krassen veroorzaken!
Om de smeermiddelen af te nemen zijn er twee mogelijkheden. We kunnen na elk stukje een microvezeldoek pakken en de spray opvegen. De andere optie is om de spray gewoon te laten zitten en de auto even snel te wassen na het kleien. Bij het gebruik van een detailer spray poets ik deze uit met een MF doek, bij een claylube was ik de auto.
Je auto is nu schoner dan ooit!
In de volgende stap zullen we de glans van de lak ophalen met het gebruik van polish en glaze.
Machinaal poetsen laat ik bewust nog even buiten beschouwing. Voor de meeste mensen is dit toch weer een serieuze stap verder en er zullen minder mensen bereid zijn om dit te leren en hier in te investeren. Voorlopig beperken we ons dus tot het handmatig detailen. Dat houdt het overzichtelijk en betaalbaar...