Niet door apk vanwege schommelde co en afwijkende lambda

Voor alle vragen met betrekking tot de APK

Niet door apk vanwege schommelde co en afwijkende lambda

Berichtdoor Clint » 17 Okt 2015, 20:16

Hallo,

Ik krijg mijn civic coupe uit 2000 op lpg niet door de keuring vanwege een schommelde co-uitstoot en te hoge lambda (1.1 tot 1.3) op 3000rpm. Auto loopt verder prima zonder problemen. motor loopt ook heel netjes. niet opvallend hoog verbruik.

Dit is al gedaan:
- Lambda vervangen
- katalysator vervangen
- map sensor vervangen
- uitlaat gecontroleerd op lekkages


wat ik nog wil doen:
-Remmenreiniger langs uitlaat spruitstuk spuiten om te kijken voor lekkages
-lpg verdamper proberen te reinigen door de eventuele sludge eruit te halen. Wat zou kunnen duiden op lekkages in de verdamper

Iemand nog andere ideeën?
Want mijn apk is ondertussen al bijna verlopen.

Oh ik heb misschien nog een andere optie wat ik van de garage hoorde:
Ze vertelde me om ook mijn 2e lambdasensor te vervangen (sensor na de katalysator). Volgens de monteur daar gebruikte de ecu deze sensor ook om inspuiting te kunnen regelen...wat mij trouwens erg sterk lijkt...zover ik weet wordt de 2e lambda alleen gebruikt voor diagnose of de katalysator nog werkt. Dus ik weet niet of dit wel zin heeft.

alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Clint op 07 Feb 2016, 15:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Clint
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 160
Geregistreerd:
20 Aug 2006, 17:14
Woonplaats:
Weert

Re: Niet door apk vanwege schommelde co en afwijkende lambda

Berichtdoor chris1144 » 17 Okt 2015, 22:34

Misschien handig om iets meer info te geven over: Het motorblok wat erin de auto ligt en om wat voor een gas installatie dat het hier gaat?

De witte rook kan ook komen door het feit dat je op gas rijdt, althans meestal komt er bij gas auto's altijd nog wel witte rook uit de uitlaat. Wat nou met het koudere weer beter zichtbaar is.

Dat van die tweede lambda sensor dat is volledige kolder dat deze ook nog problemen kan geven volgens mij, die is volgens mij echt puur voor diagnose.

Edit: Trouwens toevallig nog uitlaat gassen getest op benzine? Auto heeft geen problemen als deze op benzine moet rijden?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

Honda Civic Aerodeck, Vesuvius rood, D14Z4 > D14A4
Honda CRX 1 Gen, Rood, D16A1 ZC1

Gebruikers-avatar
chris1144
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 590
Geregistreerd:
21 Sep 2014, 17:51
Woonplaats:
Almelo

Re: Niet door apk vanwege schommelde co en afwijkende lambda

Berichtdoor Clint » 17 Okt 2015, 22:53

Bedankt voor je reactie

Het is een lpg g3 installatie van AG met met dgc2010 verdamper
Motorblok is een d16y7


Op benzine blijft de co ook op en neer schommel.

Ik heb trouwens niet de uitlaatgassen op co getest.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Clint
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 160
Geregistreerd:
20 Aug 2006, 17:14
Woonplaats:
Weert

Re: Niet door apk vanwege schommelde co en afwijkende lambda

Berichtdoor chris1144 » 17 Okt 2015, 23:10

Hoe weet je dat de co ook op benzine ook schommelt als de je de uitlaat gassen niet hebt getest? Just curious

Normaal gesproken zou je enkel wel eerst beginnen met het op orde brengen van het benzine systeem, (ondanks dat mijne ook storingen op benzine heeft, en dit niet op gas heeft )

-Klep speling eventueel al eens nagekeken? Zie ik nog niet in je gedaan lijstje en ook nog niet in het te doen lijstje. Scheelde bij mij nog wel een best beetje in de co waarde.
- Sludge van verdamper aflaten is ook wel een goed idee en is ook zeer makkelijk en snel te doen. ( "lees: het is meer werk om de motorkap te openen dan eventueel sludge af te laten" )
- Eventueel nog een slechte/oude stappen motor? Deze willen het ook nog wel eens begeven. Kan ook dat deze vast is gaan zitten, maar dan zou je ook best wat sludge in je verdamper moeten hebben zitten.
-Loopt de auto niet op benzine en gas tegelijkertijd? Je zou eventueel alle contacten nog eens door kunnen solderen van de gas computer, AG was nogal zuinig met het soldeer tin destijds.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

Honda Civic Aerodeck, Vesuvius rood, D14Z4 > D14A4
Honda CRX 1 Gen, Rood, D16A1 ZC1

Gebruikers-avatar
chris1144
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 590
Geregistreerd:
21 Sep 2014, 17:51
Woonplaats:
Almelo

Re: Niet door apk vanwege schommelde co en afwijkende lambda

Berichtdoor Clint » 17 Okt 2015, 23:25

chris1144 schreef:Hoe weet je dat de co ook op benzine ook schommelt als de je de uitlaat gassen niet hebt getest? Just curious

Normaal gesproken zou je enkel wel eerst beginnen met het op orde brengen van het benzine systeem, (ondanks dat mijne ook storingen op benzine heeft, en dit niet op gas heeft )

-Klep speling eventueel al eens nagekeken? Zie ik nog niet in je gedaan lijstje en ook nog niet in het te doen lijstje. Scheelde bij mij nog wel een best beetje in de co waarde.
- Sludge van verdamper aflaten is ook wel een goed idee en is ook zeer makkelijk en snel te doen. ( "lees: het is meer werk om de motorkap te openen dan eventueel sludge af te laten" )
- Eventueel nog een slechte/oude stappen motor? Deze willen het ook nog wel eens begeven. Kan ook dat deze vast is gaan zitten, maar dan zou je ook best wat sludge in je verdamper moeten hebben zitten.
-Loopt de auto niet op benzine en gas tegelijkertijd? Je zou eventueel alle contacten nog eens door kunnen solderen van de gas computer, AG was nogal zuinig met het soldeer tin destijds.


Ik heb co wel gemeten op benzine. Dacht dat je met een uitlaatgassen test iets anders bedoelde. Hierdoor zag ik dat die daarbij ook schommelde.
Het laatste probleem over mijn AG computer heb ik inderdaad al een keer gehad. Ik heb de ECU toen opnieuw gesoldeerd en daarmee was toen het probleem helemaal opgelost. Hij liep toen inderdaad op lpg en benzine tegelijk. Maar dan loopt hij ook echt heel beroerd.
Bij de volgende CO test zal ik de benzine injectoren voor de zekerheid wel even loshalen, dan weet ik zeker dat hij niet op benzine loopt.

Morgen eerst maar even de verdamper controleren :hmmm:
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Clint
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 160
Geregistreerd:
20 Aug 2006, 17:14
Woonplaats:
Weert

Re: Niet door apk vanwege schommelde co en afwijkende lambda

Berichtdoor chris1144 » 17 Okt 2015, 23:32

Maar als die ook zo schommelt op benzine dan zou ik het niet alleen in het gas syteem zoeken, als het op benzine al verkeerd gaat dan zal het op gas meestal niet beter zijn.

Hoe is het onderhoud van de auto? En hoeveel Km geleden zijn de kleppen gesteld?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

Honda Civic Aerodeck, Vesuvius rood, D14Z4 > D14A4
Honda CRX 1 Gen, Rood, D16A1 ZC1

Gebruikers-avatar
chris1144
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 590
Geregistreerd:
21 Sep 2014, 17:51
Woonplaats:
Almelo

Re: Niet door apk vanwege schommelde co en afwijkende lambda

Berichtdoor Clint » 17 Okt 2015, 23:35

Ohja vergeten te zeggen. Kleppen zijn ongveer een jaar geleden gesteld. Hoefde nagenoeg niets te wijzigen.
Auto is altijd goed onderhouden en rustig warm gereden.
Heeft nou volgens mij rond de 180k op de teller.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Clint
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 160
Geregistreerd:
20 Aug 2006, 17:14
Woonplaats:
Weert

Re: Niet door apk vanwege schommelde co en afwijkende lambda

Berichtdoor Luuk » 18 Okt 2015, 23:40

Heb je al gecontroleerd op valse lucht? bij een lambda hoger als 1 loopt de motor dus te arm , daardoor een slechte ontbranding en word je co te hoog.

Luuk
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 112
Geregistreerd:
21 Mrt 2012, 12:54
Woonplaats:
Veghel

Re: Niet door apk vanwege schommelde co en afwijkende lambda

Berichtdoor Clint » 22 Okt 2015, 22:39

Hoi bedankt voor je reactie.
Helaas kan ik zaterdag pas bij mijn auto. Dan ga ik controleren op valse lucht.

Weet iemand waar ik de stekker van de 2e lambda sensor los zou kunnen halen?
Deze zou namelijk ergens onderin bij mijn middenconsole in het interieur moeten zitten, maar ik kan hem nergens vinden.....
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Clint
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 160
Geregistreerd:
20 Aug 2006, 17:14
Woonplaats:
Weert

Re: Niet door apk vanwege schommelde co en afwijkende lambda

Berichtdoor Clint » 27 Okt 2015, 18:16

:bang: :bang: :bang: :bang: :bang:
Probleem is eindelijk opgelost. Bleek dat ik een gaatje had in de bocht van mijn middenpijp.
Stationair had ik dit niet gezien. En valt pas op bij 3000 rpm :bang:
Bedankt voor jullie hulp!
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Clint
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 160
Geregistreerd:
20 Aug 2006, 17:14
Woonplaats:
Weert

Re: Niet door apk vanwege schommelde co en afwijkende lambda

Berichtdoor chris1144 » 27 Okt 2015, 22:30

Mooi dat het opgelost is :like:
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

Honda Civic Aerodeck, Vesuvius rood, D14Z4 > D14A4
Honda CRX 1 Gen, Rood, D16A1 ZC1

Gebruikers-avatar
chris1144
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 590
Geregistreerd:
21 Sep 2014, 17:51
Woonplaats:
Almelo

Re: Niet door apk vanwege schommelde co en afwijkende lambda

Berichtdoor D-Per4mance » 29 Nov 2015, 01:27

Misschien niet meer nodig, maar de 2e lambda zit toch gewoon bovenop de uitlaat en de stekker loopt richting je motorboom. Kun je waarschijnlijk van onder de wagen los halen.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Niet door apk vanwege schommelde co en afwijkende lambda

Berichtdoor chris1144 » 29 Nov 2015, 10:40

D-Per4mance schreef:Misschien niet meer nodig, maar de 2e lambda zit toch gewoon bovenop de uitlaat en de stekker loopt richting je motorboom. Kun je waarschijnlijk van onder de wagen los halen.


Ik weet dat het in het geval van een MB3 en een MB8 beide niet mogelijk is om dit van onder de los te koppelen is. De draden gaan gewoon door door de bodem naar binnen toe en kun je dus niks loskoppelen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

Honda Civic Aerodeck, Vesuvius rood, D14Z4 > D14A4
Honda CRX 1 Gen, Rood, D16A1 ZC1

Gebruikers-avatar
chris1144
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 590
Geregistreerd:
21 Sep 2014, 17:51
Woonplaats:
Almelo


Terug naar APK gerelateerd



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten
cron