Mijn EJ6 moest vorige week voor de keuring, met een paar kleine dingetjes en het advies om het Co van de G3 installatie af te regelen. Co stond hiervan op 8%. En ja, dat ruik je als je achter de auto staat.
Nou ben ik toevallig in het bezit van de AG-LPG software onder MS-DOS (jaja) en een zelfgefabriekte interface om deze gasinstallatie uit te kunnen lezen, en belangrijker de parameters in te leren met de huidige setup.
Dus keurig af staan regelen (stelt niet heel erg veel voor als lambda en stappenmotortje goed functioneren, en de auto redelijk onderhouden is) en vervolgens terug om het Co opnieuw te laten meten. Een keurige 0,45% Co was het resultaat. (ik meen dat 0,5% de norm is)
Waarom in de DHZ modus?: Veel gasboeren willen/kunnen niet meer aan de wat oudere gassystemen werken. Die verkopen je liever een compleet nieuwe installatie onder de kap. En laten we eerlijk zijn, zo'n investering is de auto vaak niet meer waard. We hebben het (zoals zo vaak) zelf weer eens op kunnen lossen.