How to: Headunit uitbouwen FRV om Yatour te plaatsen

Doe het zelf instructies en uitleg

How to: Headunit uitbouwen FRV om Yatour te plaatsen

Berichtdoor jaspersFZR » 18 Mrt 2018, 15:21

Hallo allemaal,

Ik heb lang het internet afgestruint voor een goede how to, uiteindelijk wel een en ander gevonden om zelf aan de slag te gaan. Om het voor mede FR-V eigenaars wat gemakkelijker te maken, bij deze mijn how to!

Deze how to is erop gericht een Yatour in te bouwen, specifiek in mijn geval een YT-BTA-HON2 (yatour bluetooth adapter honda versie 2) Deze werkt op de FR-v accord jazz en civic volgens mij. Ding is te bestellen op alie of bij een nederlandse shop (die ze waarschijnlijk per grootverpakking uit die regio haalt) Kostte me ongeveer 64euro. De klus is best omvangrijk, maar eigenlijk ook behoorlijk eenvoudig.

De yatour imiteert een cd wisselaar die bij onze auto's optioneel bestelbaar was. Achterop de headunit (radio module) zit een niet gebruikte aansluiting, hier moet de yatour stekker worden ingeplugt en voila, klaar! Om echter die stekker in te kunnen steken moet de radio even een stukje naar voren, en deze zit mooi strak ingebouwd, hierdoor is het toch best een operatie!

Benodigdheden:
- werkhandschoenen
- yatour + aansluitkabel
- eventueel kunststof peutergereedschap (interior pry set) (heb ik zelf niet gebruikt)
- geduld, om met beleid te kunnen werken.
- kruiskopschroevendraaier.

Voor je begint, even alle stoelleuningen omhoog en zo ver mogelijk achteruit schuiven, dan heb je een beetje werkruimte!

Start met het verwijderen van het middelste vakje. Klep open en hier aan trekken (alles met beleid) eventueel een klein beetje naar links/rechts bewegen, dan komt hij zeker los! het zit gewoon geklikt.
Afbeelding

als dit vakje weg is, dan kun je het gehele middelste paneel verwijderen (alleen clipjes) ik ben begonnen met het onderste stuk waar het vakje in zat, gewoon zachtjes trekken. en dan je vingers onder de rand zetten van rechts naar links en steeds even trekken tot het los komt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
aan de bovenkant zit het paneel er eigenlijk gewoon ingeschoven met lichte klik, dus dat gaat eigenlijk vanzelf los
Afbeelding
dan heb je dit paneel in handen, je kunt hem gewoon over de pook manouvreren een beetje kantelen, en dan kun je de 3 stekkers loshalen (op deze stekkers zit altijd een lipje wat je in moet drukken)
Afbeelding
Afbeelding
Dit was eigenlijk het lastigste stuk. Let bij het terugplaatsen op dat je het paneel desnoods even ronddraait tot de kabel mooi wegvalt in de uitsparing die daar duidelijk voor bedoelt is (anders past je middelste vakje niet lekker meer)

De huidige status.
Afbeelding
even je handschoenenvak leegmaken, en de zijkanten naar binnen drukken, dan kan deze naar beneden (voor sommige punten kan je er dan net wat beter bij, ik heb hem meerdere keren hoog en laag gehad)
Afbeelding

We gaan nu het volgende paneel verwijderen, het paneel van je asbakje en 12v aansluiting (wederom gewoon langs de randen vingers erachter en trekken met beleid)
Afbeelding
Nu even de stekker van je 12v aansluiting, en het lampje van de asbak lostrekken
Afbeelding (lampje blijft aan kabeltje zitten, die trek je iin zijn geheel uit het wit kunststof onderdeel in het paneel)
Afbeelding (stekker van 12v aansluitig)

Nu het lastige aan dit paneel, hij moet over je handrem heen. Ik heb de handrem uitgetrokken, en dan manouvreer je het paneel zo los (pas op dat je het paneel niet laat krassen op andere panelen)
Afbeelding

Om bij de schroeven te komen die de radio op zijn plaats houden, moet de bekerhouder weg, om bij de bekerhouder schroeven te komen moet het kunststof paneel weg wat in het midden op het tapijt staat. Om dat paneel weg te halen moet eerst het paneel weg wat bij de benen van de meest rechtse bijrijder zit.
Gewoon weer langs de randen trekken. en openklappen, je kunt hem daar laten liggen, ik heb hem even weggehaald, dan moet je hem even onder de vloermat wegtrekken (gaat bijna vanzelf)
Afbeelding

nu kan het middelste deel, die zit met 2 van deze plugjes vast
Afbeelding
eentje links en eentje rechts. Deze plugjes haal je los door met een pennetje (of schroevendraaier) in het midden te drukken. Dan kun je ze er gewoon uit trekken want zijn ze los.
Afbeelding
Voor de terugbouw: Deze plugjes kun je gewoon her gebruiken, even zorg dat het pennetje weer in originele positie komt
Afbeelding
Zo kun je ze weer insteken.

Nu is het tijd om de bekerhouder te verwijderen
Afbeelding Hier lig ik op zijn kop en zie je de schroeven die je los moet draaien (3stuks)
dan aan de bovenkant
Afbeelding
een plastic schroef (als de schroef los is kun je het plugje eruit trekken) en een metalen schroef.
Je zult zien dat de bekerhouder nu nog hangt op een kunststof "pieletje", als je hem hier vanaf haakt, kun je hem naar beneden eruit manouvreren
Afbeelding
(bij het terugplaatsen even opletten op het beugeltje waar aan de onderkant rechts een schroef doorheen moet, dit beugeltje moet achter het kunststof lipje komen, niet ervoor!)

Nu is je dash aardig kaal geworden
Afbeelding

En gelukkig zijn we er bijna!!! onderop de radio zouden 2 schroeven moeten zitten (bij mij kwam er 1 uit een kap gevallen, de andere is foetsie) ooit is mijn radio dus al los geweest.
Afbeelding
deze schroeven. Je kunt erbij door op je rug onder het dashboard te kijken. losschroeven en je radio is klaar om verwijderd te worden.

onder de radio zit een soort metalen beugel, dit is bedoelt als handvat, als je hieraan trekt (best stevig trekken) dan komt aan de onderkant de radio als eerste los. Aan de bovenkant zit de radio ook met clips vast, maar die komen vrij vanzelf los als je een beetje schuin omhoog trekt.
Afbeelding

Tijd om de yatour te plaatsen
Afbeelding

Even twee foto's om te laten zien hoe ik de kabel heb geroute
Afbeelding
Afbeelding

en hier de stekker op zijn plaats en je ziet dat ik hem met een tapeje om de originele kabelboom heb vast gezet, zodat hij met in en uitschuiven van de radio niet beknelt komt te zitten
Afbeelding

Nu is het test tijd. Radio even losvast op zijn plaats. en kijken of alles werkt. CD changer opzoeken met de mode of aux knop. en cd1 is bluetooth cd2 is de aux input.

Als alles werkt kun je in omgekeerde volgorde alles weer terug op zijn plaats bouwen. Bij alle panelen moeten alle clips netjes worden uitgelijnt voordat je ze begint vast te drukken. Als je dit zorgvuldig doet, is de kans op een onbeschadigd resultaat het grootste!!!

Ik heb voorlopig de yatour in mijn handschoenvakje uit laten komen (hier kun je hem zonder moeite heen manouvreren onder het dashboard langs).
Afbeelding

Als dit bevalt plak ik hem er een keertje netjes in vast met dubbelzijdig tape, als het niet bevalt offer ik het asbakje op (rook toch niet) en maak ik een 'dummy' asbak. Waar een usb en aux aansluiting op komen, Deze dummy asbak maak ik met de 3d printer. Het yatour kastje plak ik dan ergens achter het dashboard en verder zie je dat ding dan nooit meer.

Al met al kun je deze klus in een uurtje geklaard hebben. ik zou er gewoon lekker een middag voor uit trekken! Bij voorkeur in de lente als het niet siberisch koud is (was brrrrr toen ik deze klus deed)

jaspersFZR
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 13
Geregistreerd:
22 Aug 2017, 14:46

Re: headunit uitbouwen FRV om yatour te plaatsen

Berichtdoor Adrie » 18 Mrt 2018, 18:07

Jasper bedankt :like: :like: :up: :up:

Adrie
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 13
Geregistreerd:
02 Mrt 2018, 20:41

Re: How to: Headunit uitbouwen FRV om Yatour te plaatsen

Berichtdoor Kevinio » 19 Mrt 2018, 12:07

Kijk, zo mogen wij dat zien: Honda rijders die elkaar helpen! Super bedankt! :up: :up:
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: How to: Headunit uitbouwen FRV om Yatour te plaatsen

Berichtdoor Adrie » 02 Apr 2018, 19:27

Bij mij is de yatour nu ook geplaatst en werkt prima.
Klopt het dat je de mappen moet benoemen van CD01 tot en met CD15 met maximaal 99 nummers in de map ?
Wat ik gevonden heb tenminste wel.
Dit dus maar aangehouden en nu op termijn kijken of het blijft werken

Adrie
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 13
Geregistreerd:
02 Mrt 2018, 20:41


Terug naar How to



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten
cron