How-to: 6th Gen (EK) Skirts op 5th Gen (EJ1/2) monteren

Doe het zelf instructies en uitleg

How-to: 6th Gen (EK) Skirts op 5th Gen (EJ1/2) monteren

Berichtdoor D-Per4mance » 15 Feb 2014, 20:45

Ik heb behoorlijk wat vragen gehad hoe je EK skirts op een 5th gen monteert toen ik deze mod bij mijn rode coupe deed. Daarom heb ik nu maar even wat foto's gemaakt tijdens het monteren.

Deze How-To is geschreven voor een 5th Gen Coupe (EJ1/EJ2).

Deze How-To is niet geschikt voor een EG hatch (wielbasis daarvan is 5cm korter). Voor een Hatch moeten dus de skirts ingekort worden. Of de rest wel hetzelfde gaat weet ik niet. Voor zover ik weet zou het op een EG sedan wel moeten werken, maar dan moet je geloof ik wel de skirts van een EK sedan hebben.

Dit heb je nodig:
-Skirts van een 6th Gen Civic Hatch (EJ9/EK3/EK4/EK9) of coupe (EJ6/EJ7/EM1). Bouwjaren 1996 tot 2000
-Montage materiaal van je OEM 5th Gen skirts. Als je tjoeningskirts hebt kan het zijn dat je de clipjes en schroefjes mist. Neem die dan van de sloop mee of bestel ze nieuw. In totaal heb je 4x de witte drukkers nodig die de skirt in de dorpel houden, 4x de zwarte dopjes met schroefjes die de skirts in de bodem houden en 2 parkers met ringetjes.
-Kruiskop schroevendraaier
-Boormachine met een klein boortje (ca. 6mm)
-Stanley mesje
-Uurtje vrije tijd
-Dubbelzijdige tape
-5th Gen Civic :p

Je begint door de oude skirts van je auto te demonteren. Dit is vrij simpel:
-Verwijder in de voorste wielkast de 2 schroefjes onderaan die de skirt en de modderkuip vast houden
-Verwijder aan de onderkant van de skirt de dopjes met schroefjes die de skirt vasthouden.
Je originele skirt is nu zo goed als los. Tik de skirt richting de voorkant van de auto en hij zou er vrij simpel vanaf moeten komen. Als je vast gekitte of geplamuurde tjoeningskirts hebt zul je zelf even moeten kijken hoe die eraf gaan...

Nu je skirt er vanaf is zitten de witte klemmetjes nog in je dorpel. Deze kun je heel simpel eruit krijgen door ze 1/8e slag te draaien en dan eruit te trekken.

Dit is ook een mooi moment om de staat van je dorpels eens te bekijken. Eventueel kun je aanwezige roest nu ook (laten) verwijderen.

Als alle klemmetjes uit je dorpel zijn kun je beginnen met de EK skirts te monteren. Boor voordat je de skirts op de auto zet een gaatje in de kant waar de skirt in de voorste wielkast komt te zitten (zie foto 1). Door dit gaatje iets meer naar de buitenkant van de auto te boren dan het gat wat er al zit kun je de skirt dadelijk een beetje op spanning zetten. Doe je dit niet dan gaapt de skirt heel lelijk aan de voorkant. Daarnaast moet je een klein stukje uit je modderkuip snijden als je deze achter de skirt wil monteren. Als je de modderkuip over de skirt vastzet hoeft dit niet. Het kan allebei, het is net wat je mooier vindt.

Afbeelding

Vervolgens zet je de 2 voorste clipjes uit je dorpel in de EK skirt. Deze komen overeen met de plaats waar ze op een 5th gen zitten. Plak dubbelzijdige tape aan de onderkant van het gedeelte van de EK skirt wat in je deur valt als je de skirts nog vaster wil zetten. Op mijn vorige Coupe heb ik dit niet gedaan en daar bleven ze prima zitten (zelfs in wasstraten en met drempels schrapen), maar ik had de tape liggen dus waarom niet.

Deze montage punten gebruik je (rechts op de foto komt aan de voorkant van je auto):

Afbeelding

Doe de deur van je auto open en tik de skirt in de voorste gaatjes. Vervolgens monteer je de 2 achterste zwarte dopjes onder de bodem. Nu hoef je alleen nog 1 schroefje in je wielkast vast te zetten.

Als het goed is zitten je skirts nu zo erop:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: 6th Gen (EK) Skirts op 5th Gen (EJ1/2) monteren

Berichtdoor scareface » 15 Feb 2014, 20:55

Wow erg bedankt! Dit zal mij zeker ook helpen als ik het ook ga doen. Top! :up:
Afbeelding
Honda civic EJ2 D15B7 SOLD
Honda civic EJ6 D16Y7 SOLD
Honda civic EJ2 D15B7 NEW

Gebruikers-avatar
scareface
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1135
Geregistreerd:
27 Nov 2011, 19:50
Woonplaats:
Eibergen


Terug naar How to



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten
cron