How-to EACV klep schoonmaken

Doe het zelf instructies en uitleg

How-to EACV klep schoonmaken

Berichtdoor Raymond » 21 Jan 2012, 19:56

Electronic and Air Controlled Valve oftewel EACV afgekort.
Deze klep achterop je inlaatspruitstuk zorgt ervoor dat je stationair toerental altijd gelijk en strak blijft.
Problemen die optreden bij defecte klep of vaak vervuilde klep is, een erg onstabiel toerental die schommelt tussen de 750RPM en 2500RPM.
Zo ziet je EACV eruit:
Afbeelding
Afbeelding

EACV demonteren:
- Trek de stekker los van de klep (hiervoor lipje indrukken en trekken)
- Draai beide bouten van de klep los en haal ze eruit.
- Haal nu van beide slangen de klemmetjes los en trek ze slangen van de klep los (Pas op er kan wat koelvloeistof uitkomen!)

EACV schoonmaken:
- Verwijder de pakking, beste is om na afloop een nieuwe pakking te monteren om kans op valse lucht te verkleinen.
- Waar de slangaansluitingen zitten, zit een klein dekseltje die je los kan schroeven. Doe dat.
- Nu kan je beginnen met schoonmaken, in de 2 kamertjes achter het dekseltje kan je wat carburateur reiniger of wasbenzine in stoppen om het te reinigen. Doe dit absoluut niet met remreiniger! Remreiniger laat ook de pakking vervormen dus ook daarmee oppassen.
- Laat het even kort inwerken en gooi het er dan weer uit. Maak de klep goed droog.
- Bouw alles weer dicht.

Na de klep te hebben schoongemaakt kan deze weer op de auto gezet worden. Als je dat gedaan heb moet je eerst de ecu even resetten, dat doe je door 5 min je massa van de accupool te trekken. Na de 5 min sluit je je accu weer aan en start je de auto. Laat de auto nu een paar minuten lopen zonder gas te geven en zorg dat alle verbruikers uit staan.

Gebruikers-avatar
Raymond
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5886
Geregistreerd:
06 Mei 2007, 11:02
Woonplaats:
Leiden, Zuid-Holland NL

Re: How-to EACV klep schoonmaken

Berichtdoor Jim » 28 Mrt 2012, 12:52

jij heb het over dat dekseltje waar de slangaansluitingen zitten, dat je die moet los schroeven? dit hoeft dus NIET. Tenzij ik het verkeerd begrepen heb, maar daar zit alleen kamertje waar koelvloeistof doorheen komt, daar hoef je dus niks te doen (althans, bij een B16A2 dan). Ik heb hierdoor dus waarschijnlijk me klep naar de verdommenis geholpen..

Gebruikers-avatar
Jim
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1021
Geregistreerd:
09 Feb 2007, 21:15
Woonplaats:
Lelystad

Re: How-to EACV klep schoonmaken

Berichtdoor Raymond » 03 Apr 2012, 14:03

Hoebedoel je je klep stukgemaakt door dat dekseltje los te halen?

Gebruikers-avatar
Raymond
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5886
Geregistreerd:
06 Mei 2007, 11:02
Woonplaats:
Leiden, Zuid-Holland NL

Re: How-to EACV klep schoonmaken

Berichtdoor guido92 » 03 Apr 2012, 14:56

Door het kapje waar kvs doorstroomt los te halen gaat de eacv echt niet kapot,is gewoon een kamer met niks erin.

Verder goede how to, recht toe recht aan

guido92
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4081
Geregistreerd:
27 Mrt 2011, 17:38
Woonplaats:
helmond

Re: How-to EACV klep schoonmaken

Berichtdoor Mick » 17 Apr 2012, 11:53

Zometeen ff proberen, mijne schommelt tussen de 1200 en 2000 heel erg, en de ene keer loopt die wel rustig 800rpm ..

Gebruikers-avatar
Mick
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 246
Geregistreerd:
17 Aug 2010, 20:39
Woonplaats:
In me auto

Re: How-to EACV klep schoonmaken

Berichtdoor franky » 28 Mei 2012, 00:00

Ik heb juist dat als de motor warm is, en ik terug wil schakelen van redelijk hoog toerental en "te lang" de koppeling ingetrapt houd, dat het toerental heel vaak terugvalt tot echt bijna het nulpunt en dat dan de motor weleens uitvalt.
Heel fijn als je af wilt remmen en bijna voor andere auto staat en de motor valt uit :?

Heb weleens de gasklep van binnen schoongemaakt en toen was het een poos over...weliswaar was toen het stationair toerental wat hoger als voorheen. Maar na een tijdje begon het weer.

Kan dit ook liggen aan die EACV klep? Ik lees hier schommelingen van tot 2000 toeren maar dat is bij mij niet het geval.
Als die eenmaal weer terugvalt tot net iets onder de 1000 toeren dan blijft die perfect op die stand staan...continue!

Die pakking is dus een rubberen pakking he...heb je aan pakkingpapier dus vrij weinig aan..?

franky
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 197
Geregistreerd:
01 Jun 2009, 22:37
Woonplaats:
Roermond

Re: How-to EACV klep schoonmaken

Berichtdoor Yoshi » 31 Mei 2012, 09:06

Is inderdaad een rubbere pakking.

Gewoon bestellen! Kost geen drol :D

Gebruikers-avatar
Yoshi
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1291
Geregistreerd:
30 Mrt 2011, 23:35

Re: How-to EACV klep schoonmaken

Berichtdoor Bell_sol » 03 Jun 2012, 09:34

ik heb gisteren ook de IACV klep op men EG5 schoongemaakt.
schommelde op koude motor ook tussen 1400 & 1900, op warme motor niks.
ook een how-to'tje van gemaakt op HCB,
echter ik heb het wel met remmenreiniger gedaan, totaal geen last gehad van die pakking nochtans :ehhh:
ook de accupolen losdoen heb ik niet gedaan, gewoon alles terug aangesloten (nadat het schoon uitgedroogd was).
daarna gewoon een kort testritje gaan doen, en alles is in orde nu ;)
If Honda made people, nobody would ever die

Gebruikers-avatar
Bell_sol
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 100
Geregistreerd:
12 Nov 2010, 18:03

Re: How-to EACV klep schoonmaken

Berichtdoor *RedHatch-EG* » 05 Jun 2012, 22:10

Ik maakte die schoon door carburateur reiniger in de twee gaatjes te spuiten, en dan met de auto op contact het stekkertje er een paar keer op en af te halen. dan gaat hij een paar keer open en dicht en word alles tussen het klepje dus ook goed schoon.


voor de mensen met stationair problemen: Het schoonmaken van de eacv klep is geen garantie dat je auto stopt met schommelen he. je FITV kan ook verkeerd afgesteld zijn/kapot zijn. Deze kan je uit elkaar halen en helemaal schoon maken, probeer hem dan exact terug te draaien zoals hij stond. mocht hij dan nog schommelen moet je met de afstelling gaan kloten.
Gr, Dick!

Afbeelding

Boosted D15B7 @8PSI

Function>fashion?The Function is the Fashion!

Gebruikers-avatar
*RedHatch-EG*
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2977
Geregistreerd:
31 Mei 2010, 15:45
Woonplaats:
drempelrijk limburg

Re: How-to EACV klep schoonmaken

Berichtdoor Roberto® » 12 Dec 2012, 17:37

Hey mannen ook ik had de wel bekende kwaal.
Met koude motor schommelen van toeren 1000 / 1500 als een malle, werd er nerveus van.
Ik carbarateur reiniger gekocht...deze in een bakje gespoten en de EACV sensor er in gedompeld. Echter was ik deze vergeten , en lag er dus 3 uur in.
Nu had ik de boel weer terug gemonteerd, nu zit ik met het volgende probleem.Bij koude motor met vries kou , laat ie de motor 2500 toeren draaien.
Wat ik eerst nooit heb gehad max 2000. nu het volgende nu blijft deze ook als warm is 1500 soms 2000 toeren draaien.
En dan de volgende stoplicht, zakt ie weer wel naar de 1000. Heb ik de sensor nu verneukt door te lang in reiniger te hebben laten hangen?
ik word er helemaal zenuwachtig van..telkens als ik af rem op stoplicht , gooit ie em telkens naar 2500 toeren :crazy:
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Roberto®
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 244
Geregistreerd:
22 Mei 2006, 20:12
Woonplaats:
Haaglanden

Re: How-to EACV klep schoonmaken

Berichtdoor arrie » 08 Sep 2013, 18:54

De honda maakte gister in eens ongeveer 2 duizend koud en 100 / 200 warm.
Vandaag ook heb gasklep, en eacv schoongemaakt, Opnieuw gestart, 1400 koud, +- 500 warm. thnx!

Blijkt ook een 1.4IS pakking in te zitten. Och ja...

arrie
 

Re: How-to EACV klep schoonmaken

Berichtdoor legend66 » 08 Sep 2013, 21:59

Zit dit ook op een mb2 1.4 en ziet dat er hetzelfde uit

legend66
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 86
Geregistreerd:
20 Aug 2013, 16:05

Re: How-to EACV klep schoonmaken

Berichtdoor legend66 » 26 Sep 2013, 16:23

Hallo waar zit ie bij civic mb 1.4 zoek me rot maar kan het niet vinden

legend66
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 86
Geregistreerd:
20 Aug 2013, 16:05

Re: How-to EACV klep schoonmaken

Berichtdoor guido92 » 26 Sep 2013, 16:59

Legemd, jou 1.4 heeft deze niet. Bij jou zit deze op je gasklep als het goed is. Een witte stekker zit erbij. Die heet "racv"

guido92
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4081
Geregistreerd:
27 Mrt 2011, 17:38
Woonplaats:
helmond

Re: How-to EACV klep schoonmaken

Berichtdoor legend66 » 26 Sep 2013, 18:36

ok bedankt die hoef je niet schoon te maken

legend66
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 86
Geregistreerd:
20 Aug 2013, 16:05

Volgende

Terug naar How to



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten
cron