The Beginners Guide

Doe het zelf instructies en uitleg

The Beginners Guide

Berichtdoor Timo » 06 Okt 2009, 21:30

Als men opmerkingen heeft of een stukje aanvulling (help je mensen erg mee!), stuur even een pm. Ook als je nog ergens een goede link hebt met testjes of iets dergelijks is dat zeker welkom!

Als dit niet uitgebreid is of je hebt nog vragen zou je nog even hier kunnen kijken, mischien staat je antwoord daar tussen: viewtopic.php?f=21&t=12488

Omdat er steeds wat meer vragen zijn, hier een paar mogelijkheden om je civic sneller te maken.

Wat vaak de eerste stap is om je civic wat sneller te maken, is het vervangen van de Intake/Header/Exhaust

Intake:
Vervang het OEM luchtfilter voor een CAI/WAI/Coolchamber
CAI = cold air intake = Bedoelt om zoveel mogelijk koude lucht aan te zuigen. Deze zit meestal voor bij de bumper.
WAI = Warm air intake = Kortere inlaatbuislengte; betere gasrespons en meer koppel in laag/midden toeren dan een cai.
Coolchamber = Kortere inlaatbuislengte en warme lucht afscherming, iets waar je wel last van hebt bij een wai.

Wat is nou beter?
Dit hangt er meer vanaf waar jij op zoek naar bent. Verhalen gaan dat een WAI een snellere response geeft, andere zeggen weer dat koude lucht zowiezo beter is. Een leuk testje:
http://www.nissanforums.com/l31-2002-20 ... s-wai.html

Header:
Vervang je OEM spruitstuk voor een aftermarket spruitstuk, aan jou de keuze of 't een 4-2-1 of een 4-1 spruitstuk zal zijn.
Of je nou een 4-2-1 of een 4-1 neemt maak niet veel uit, hierover een discusie in het volgende topic:
viewtopic.php?f=6&t=9181

Exhaust:
Vervang je gehele OEM uitlaat lijn voor een groter diameter 'freeflowing' exemplaar.
Genoeg uitlaat keuze bij de sponsoren!

Daarnaast heb je de volgende stappen:

Vliegwiel:
Je kunt je vliegwiel laten afdraaien of een al lichter gemaakt vliegwiel kopen. Een lichter vliegwiel zorgt dat je blok makkelijker door de toeren heen gaat.
Wat info: viewtopic.php?f=42&t=31121

(MPFI) Multipoint Swap:
Om het geheel af te maken kan je (indien je dit niet al hebt) swappen naar multipoint. Multipoint wilt zeggen dat alle 4 de injectoren apart van elkaar brandstof in spuiten. Met dualpoint gebeurd dit 2 om 2.
Met multipoint kan je dus precieser het aantal brandstof bepalen. Je kan hem dus beter afstellen, en het wilt ook nog wel eens zuiniger rijden. Dit omdat er minder brandstof verspilt word.
Wat meer info te vinden op:
http://hondacrx881.tripod.com/mpfiswap.html
http://www.gassavers.org/showthread.php?t=1

In principe is het een vuistregel dat de Civic/CRX tijdens modeljaar
- 1988-1991 altijd OBD0 is (pre-'89 kan zelfs pre-OBD zijn),
- 1992-1995 altijd OBD1 is tenzij geen MPFI,
- 1996-2000/2001 is altijd OBD2 (en daar zijn ook weer 2 varianten in, OBD2a en OBD2b).

Hoe herken je dat nou;
DPFI; raar zwart ding bovenop je intake en een gaskabel die dwars over je kleppendeksel loopt, zo dus;
Afbeelding


MPFI; geheel aluminium gekleurd, gasklep aan zijkant en gaskabel loopt parallel aan het kleppendeksel, zo dus;
Afbeelding

Turbo:
Binnenkort beschikbaar.

Prijzen:
Over prijzen kan ik moeilijk wat zeggen, aangezien de prijzen constant veranderen. Kijk even rond in de webshops, heb je al snel een indicatie. Als dit te duur voor je is kan je het proberen op ebay of achter een 2e hands gaan, genoeg aanbod in het Marktplaats gedeelte!

Wat leuke weetjes:
EJ9
Bij de EJ9 (Civic 96-00) met 75 pk is er eenvoudig 15pk winst te maken door het vervangen van de pakking die bij het gaskabelhuis zit. Meer info hier te vinden: viewtopic.php?f=21&t=2324

EK3
Bij een EK3 (96-00 civic met motorcode d15z6) kan je van een vtec-e een vtec maken. Dit doe je door een nokkenas + brug en onsteking van een d16z6 of d16y8 erop te zetten. Je hebt dus niet de hele kop nodig! Alleen deze onderdelen. Dit word ook wel mini e genoemd, als klein broertje van de mini-me (waar de hele kop word overgezet op een d15 blok). Als je googled naar mini e krijg je wat meer info.

Bronnen: Internet, CCH website.
Laatst gewijzigd door Timo op 15 Okt 2009, 13:29, in totaal 18 keer gewijzigd.

Gebruikers-avatar
Timo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1997
Geregistreerd:
09 Jan 2008, 20:41
Woonplaats:
Omg amsterdam

Re: The Noob Tuninggids

Berichtdoor Bietelboer » 06 Okt 2009, 21:34

Graag alleen aanvullende post in dit topic.

Gebruikers-avatar
Bietelboer
Webmaster
Webmaster
 
Berichten: 12685
Geregistreerd:
08 Mrt 2005, 21:36
Woonplaats:
D'burg

Re: The Beginners Guide

Berichtdoor stefan » 07 Okt 2009, 12:27

Beginners guide toch?
Leg dan ook even uit wat I/H/E betekend ;)
Het is de volgorde waarin je mods het best kunt uitvoeren, te weten intake/header/exhaust.

Lees ook hier eens door, een oud topic van me in how-to, waar het meeste ook al wel staat uitgelegd; viewtopic.php?f=21&t=12488
I'm only repsonsible for what I say... not for what you understand.

Gebruikers-avatar
stefan
HCN Addict
HCN Addict
 
Berichten: 11282
Geregistreerd:
10 Mrt 2005, 11:58
Woonplaats:
Grunn

Re: The Beginners Guide

Berichtdoor Kay » 07 Okt 2009, 14:45

het deel van het onderstel zijn Snob en ik al mee bezig! Dus daar hoef je je niet meer druk over te maken! ;)
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Kay
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4976
Geregistreerd:
25 Feb 2008, 19:33
Woonplaats:
Nederweert Eind

Re: The Beginners Guide door zanthrax

Re: The Beginners Guide

Berichtdoor zanthrax » 07 Okt 2009, 15:03

Is het misschien een goed idee om al dit soort briljante topics in 1 gedeelte te proppen? Als een soort knowledge-base/archief.
Alles is makkelijk terug te vinden en je vervuilt niet het hele forum met allerlei stickies.

Dikke 10 voor mensen die de moeite kunnen nemen om dit soort shit allemaal op een rijtje te zetten. :up:
Laatst gewijzigd door zanthrax op 07 Okt 2009, 15:57, in totaal 1 keer gewijzigd.

zanthrax
 

Re: The Beginners Guide

Berichtdoor Brian » 07 Okt 2009, 15:05

We staan uiteraard altijd open voor creatieve CONCRETE ideeën :)

Is het FAQ gedeelte niet goed genoeg? :)
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Brian
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5746
Geregistreerd:
05 Jan 2007, 12:17
Woonplaats:
Groningen

Re: The Beginners Guide

Berichtdoor Bietelboer » 07 Okt 2009, 15:07

zanthrax schreef:Is het misschien een goed idee om al dit soort briljante topics in 1 gedeelte te proppen? Als een soort knowledge-base/archief.
Alles is makkelijk terug te vinden en je vervult niet het hele forum met allerlei stickies.

Dikke 10 voor mensen die de moeite kunnen nemen om dit soort shit allemaal op een rijtje te zetten. :up:


Helemaal mee eens, ga er eens met brian over babbelen!

Gebruikers-avatar
Bietelboer
Webmaster
Webmaster
 
Berichten: 12685
Geregistreerd:
08 Mrt 2005, 21:36
Woonplaats:
D'burg

Re: The Beginners Guide door zanthrax

Re: The Beginners Guide

Berichtdoor zanthrax » 07 Okt 2009, 15:58

Brian schreef:We staan uiteraard altijd open voor creatieve CONCRETE ideeën :)
Is het FAQ gedeelte niet goed genoeg? :)

Doh!, HET kenmerk van een geniaal idee, iemand anders had het al veel eerder.

zanthrax
 

Re: The Beginners Guide

Berichtdoor Timo » 07 Okt 2009, 16:31

Mooi dat er al zoveel aandacht voor is.

@Stefan, ik wist dat die van jou ook ergens stond. Had al even gezocht maar had het niet onder How-to geplaatst.. Zou een beginner dit wel doen? En mischien dat "noobs" gaan denken dat het alleen met een d15 kan vanwege de titel. Voor de rest prima verhaal hoor.

@Kay, nice. Moeten even kijken dan of er een centraal iets komt, maar dat regelt brian vast wel goed :blush:

Ik ben het wel met zanthrax eens. Als ik kijk op HT (waar ik een beetje een noob ben) en wat info wil zoeken over iets ben ik blij dat er een index pagina is waar alles instaat + verwijzingen. HT is wel groter, dus je moet daar ook wel zoiets hebben. En we hoeven ook niet alles voor te kauwen, maar zoals ik al tegen Brian had gezegd kan je het beter 1 keer goed uitleggen dan dat je het 30 keer in een topic moet zeggen.

En het was mijn bedoeling om dit topic steeds aan te vullen met info die ik tegenkom, aangezien ik ook nog lang niet alles weet, zodat we ooit een mooi vol topic erover hebben.
Laatst gewijzigd door Timo op 07 Okt 2009, 21:26, in totaal 1 keer gewijzigd.

Gebruikers-avatar
Timo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1997
Geregistreerd:
09 Jan 2008, 20:41
Woonplaats:
Omg amsterdam

Re: The Beginners Guide

Berichtdoor stefan » 07 Okt 2009, 20:40

Klopt, eigenlijk vind je op alle grotere merk/model-specifieke fora wel een grote afdeling vol technische DIY's tegen, hier vooral heel veel esthetische DIY's.

Brian schreef:CONCRETE

Concreet, concrete... dank u.
I'm only repsonsible for what I say... not for what you understand.

Gebruikers-avatar
stefan
HCN Addict
HCN Addict
 
Berichten: 11282
Geregistreerd:
10 Mrt 2005, 11:58
Woonplaats:
Grunn

Re: The Beginners Guide

Berichtdoor stefan » 08 Okt 2009, 16:44

Ik kreeg vandaag een PM van een forummer, hierbij PM en antwoord.
stefan schreef:
... schreef:hey stefan sorry dat ik je dit prive vraag maar om ik al een paar rare reacties heb gehad heb op het forum vraag ik het zo maar aan je naar aanleiding van je mini m topic..

mooie handleiding trouwens !!

ik wil ook een mini me swap gaan laten uitvoeren alleen heb ik tog 2 vragen
hoe zie ik of ik mpfi injectie heb?
en wat is het verschil tussen OBD-0 en OBD-1..en hoe zie ik welke ik heb.
ook heeft mijn motor al 2 ton gelopen.maar gebruikt niet super veel olie,,

vriendelijke groeten ...


Hoi, geeft niks :)

In principe is het een vuistregel dat de Civic/CRX tijdens modeljaar
- 1988-1991 altijd OBD0 is (pre-'89 kan zelfs pre-OBD zijn),
- 1992-1995 altijd OBD1 is tenzij geen MPFI,
- 1996-2000/2001 is altijd OBD2 (en daar zijn ook weer 2 varianten in, OBD2a en OBD2b).

De D15B2 is alleen geleverd als DPFI in de jaren 88-90 (OBD0) en de jaren 92-95 (tussenvorm OBD0/1).

Als je een D15B2 in je Civic hebt hangen, en het is gewoon DPFI, heb je een soort tussenvariant; het is grotendeels OBD0, maar een klein beetje OBD1... hoe dat precies zit heb ik nooit kunnen onthouden, dus dat kan je beter iemand anders vragen.
Heb je een 92-95 én al MPFI, dan is het sowieso OBD1, na dat model is het sowieso OBD2a/b.

Hoe herken je dat nou;
DPFI; raar zwart ding bovenop je intake en een gaskabel die dwars over je kleppendeksel loopt, zo dus;
Afbeelding
MPFI; geheel aluminium gekleurd, gasklep aan zijkant en gaskabel loopt parallel aan het kleppendeksel, zo dus;
Afbeelding
I'm only repsonsible for what I say... not for what you understand.

Gebruikers-avatar
stefan
HCN Addict
HCN Addict
 
Berichten: 11282
Geregistreerd:
10 Mrt 2005, 11:58
Woonplaats:
Grunn

Re: The Beginners Guide

Berichtdoor Bietelboer » 08 Okt 2009, 17:23

Als we stefan niet hadden! :up:

Gebruikers-avatar
Bietelboer
Webmaster
Webmaster
 
Berichten: 12685
Geregistreerd:
08 Mrt 2005, 21:36
Woonplaats:
D'burg

Re: The Beginners Guide

Berichtdoor Timo » 08 Okt 2009, 20:02

Heb het even erbij gezet! Echt topwerk, zie dat je je topic ook hebt geupdate. Ziet er zeer netjes uit!

Gebruikers-avatar
Timo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1997
Geregistreerd:
09 Jan 2008, 20:41
Woonplaats:
Omg amsterdam

Re: The Beginners Guide

Berichtdoor stefan » 08 Okt 2009, 22:46

Thanks, kon ie wel gebruiken :D
Bietelboer schreef:Als we stefan niet hadden! :up:

Dan mistte je zestienduizend-tweehonderd-en-vijfendertig posts, and counting :devil:
I'm only repsonsible for what I say... not for what you understand.

Gebruikers-avatar
stefan
HCN Addict
HCN Addict
 
Berichten: 11282
Geregistreerd:
10 Mrt 2005, 11:58
Woonplaats:
Grunn

Re: The Beginners Guide

Berichtdoor Glenn_k » 11 Okt 2009, 20:28

Lekkere basis zo Timo, ik mis nog iets meer uitbreiding over de inlaatmogelijkheden. Coolchamber is toch best een "hype" te noemen en er staat niet veel meer dan dat je luchtfilter afgeschermd wordt. Plaatje misschien?
Afbeelding
Get Detailed, your detailing lifestyle blog!
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Glenn_k
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 2066
Geregistreerd:
14 Mei 2007, 22:47
Woonplaats:
Zaandam

Volgende

Terug naar How to



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten
cron