Als men opmerkingen heeft of een stukje aanvulling (help je mensen erg mee!), stuur even een pm. Ook als je nog ergens een goede link hebt met testjes of iets dergelijks is dat zeker welkom!
Als dit niet uitgebreid is of je hebt nog vragen zou je nog even hier kunnen kijken, mischien staat je antwoord daar tussen: viewtopic.php?f=21&t=12488
Omdat er steeds wat meer vragen zijn, hier een paar mogelijkheden om je civic sneller te maken.
Wat vaak de eerste stap is om je civic wat sneller te maken, is het vervangen van de Intake/Header/Exhaust
Intake:
Vervang het OEM luchtfilter voor een CAI/WAI/Coolchamber
CAI = cold air intake = Bedoelt om zoveel mogelijk koude lucht aan te zuigen. Deze zit meestal voor bij de bumper.
WAI = Warm air intake = Kortere inlaatbuislengte; betere gasrespons en meer koppel in laag/midden toeren dan een cai.
Coolchamber = Kortere inlaatbuislengte en warme lucht afscherming, iets waar je wel last van hebt bij een wai.
Wat is nou beter?
Dit hangt er meer vanaf waar jij op zoek naar bent. Verhalen gaan dat een WAI een snellere response geeft, andere zeggen weer dat koude lucht zowiezo beter is. Een leuk testje:
http://www.nissanforums.com/l31-2002-20 ... s-wai.html
Header:
Vervang je OEM spruitstuk voor een aftermarket spruitstuk, aan jou de keuze of 't een 4-2-1 of een 4-1 spruitstuk zal zijn.
Of je nou een 4-2-1 of een 4-1 neemt maak niet veel uit, hierover een discusie in het volgende topic:
viewtopic.php?f=6&t=9181
Exhaust:
Vervang je gehele OEM uitlaat lijn voor een groter diameter 'freeflowing' exemplaar.
Genoeg uitlaat keuze bij de sponsoren!
Daarnaast heb je de volgende stappen:
Vliegwiel:
Je kunt je vliegwiel laten afdraaien of een al lichter gemaakt vliegwiel kopen. Een lichter vliegwiel zorgt dat je blok makkelijker door de toeren heen gaat.
Wat info: viewtopic.php?f=42&t=31121
(MPFI) Multipoint Swap:
Om het geheel af te maken kan je (indien je dit niet al hebt) swappen naar multipoint. Multipoint wilt zeggen dat alle 4 de injectoren apart van elkaar brandstof in spuiten. Met dualpoint gebeurd dit 2 om 2.
Met multipoint kan je dus precieser het aantal brandstof bepalen. Je kan hem dus beter afstellen, en het wilt ook nog wel eens zuiniger rijden. Dit omdat er minder brandstof verspilt word.
Wat meer info te vinden op:
http://hondacrx881.tripod.com/mpfiswap.html
http://www.gassavers.org/showthread.php?t=1
In principe is het een vuistregel dat de Civic/CRX tijdens modeljaar
- 1988-1991 altijd OBD0 is (pre-'89 kan zelfs pre-OBD zijn),
- 1992-1995 altijd OBD1 is tenzij geen MPFI,
- 1996-2000/2001 is altijd OBD2 (en daar zijn ook weer 2 varianten in, OBD2a en OBD2b).
Hoe herken je dat nou;
DPFI; raar zwart ding bovenop je intake en een gaskabel die dwars over je kleppendeksel loopt, zo dus;
MPFI; geheel aluminium gekleurd, gasklep aan zijkant en gaskabel loopt parallel aan het kleppendeksel, zo dus;
Turbo:
Binnenkort beschikbaar.
Prijzen:
Over prijzen kan ik moeilijk wat zeggen, aangezien de prijzen constant veranderen. Kijk even rond in de webshops, heb je al snel een indicatie. Als dit te duur voor je is kan je het proberen op ebay of achter een 2e hands gaan, genoeg aanbod in het Marktplaats gedeelte!
Wat leuke weetjes:
EJ9
Bij de EJ9 (Civic 96-00) met 75 pk is er eenvoudig 15pk winst te maken door het vervangen van de pakking die bij het gaskabelhuis zit. Meer info hier te vinden: viewtopic.php?f=21&t=2324
EK3
Bij een EK3 (96-00 civic met motorcode d15z6) kan je van een vtec-e een vtec maken. Dit doe je door een nokkenas + brug en onsteking van een d16z6 of d16y8 erop te zetten. Je hebt dus niet de hele kop nodig! Alleen deze onderdelen. Dit word ook wel mini e genoemd, als klein broertje van de mini-me (waar de hele kop word overgezet op een d15 blok). Als je googled naar mini e krijg je wat meer info.
Bronnen: Internet, CCH website.