OBD2 met 1 lambdasonde, geen motorstoring?

Bespreek je elektrische problemen hier

OBD2 met 1 lambdasonde, geen motorstoring?

Berichtdoor Wesley van H » 22 Feb 2017, 18:20

Hallo allemaal,

Het onderwerp zegt het al een beetje, een tijdje geleden heb ik een Invidia GT300 catback onder mijn EK4 gehangen.
En van de week kreeg ik ineens een helder moment, tijdens de installatie heb ik de katalysator los moeten halen omdat er een moer zat vastgeroest. Op het moment dat ik daar mee bezig was heb ik er eigenlijk niet bij nagedacht maar er zat helemaal geen lambdasonde in de katalysator. Niet eens een gat om deze erin te zetten. :ehhh:

Nu ben ik vandaag eens gaan kijken wat voor ECU er dan eigenlijk in zit, want ik had het idee dat één van de vorige eigenaren er misschien een OBD1 ECU in had gezet. Wat blijkt er zit een P2T ECU in, nu ben ik al even in de weer geweest met google maar ik kom op meerdere websites tegen dat dit wel degelijk een OBD2 ECU is. Sommige websites vermelden zelfs OBD2B uit een facelift model.

Ik snap er zelf nu vrij weinig meer van want voor zover ik heb begrepen zou OBD2 dus twee lambdasondes moeten hebben. Ook heb ik hier en daar verhalen gelezen dat als één van de twee lambdasondes niet werkt of niet aanwezig is, het motorstoringslampje moet gaan branden.

Het motorstoringslampje werkt wel, maar brandt niet. En toch heb ik in of na mijn katalysator geen lamdasonde.

Ik zal hieronder nog even een foto plaatsen van de ECU. Voor zover ik zelf heb begrepen uit de code gaat het om een Europese P2T van de eerste versie. (geen idee of er hierna nog versies van zijn gemaakt...)

Afbeelding

Wie o wie kan mij een duidelijke uitleg geven hoe dit kan?

Wesley van H
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 21
Geregistreerd:
31 Aug 2016, 20:50
Woonplaats:
Zoetermeer

Re: OBD2 met 1 lambdasonde, geen motorstoring?

Berichtdoor little rocket » 22 Feb 2017, 21:13

Alleen de Honda's na 2001 hebben 2 lambda's deze zijn ook uitgevoerd met eobd
De enigste uitzondering wat ik kan bedenken zijn de facelift 1.4 civic's deze hebben wel 2 lambda sensoren
The Real Deal, Advantages of Genuine, Don't take the fake

Gebruikers-avatar
little rocket
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1594
Geregistreerd:
25 Apr 2006, 19:11
Woonplaats:
hoofddorp

Re: OBD2 met 1 lambdasonde, geen motorstoring?

Berichtdoor Wesley van H » 23 Feb 2017, 00:08

little rocket schreef:Alleen de Honda's na 2001 hebben 2 lambda's deze zijn ook uitgevoerd met eobd
De enigste uitzondering wat ik kan bedenken zijn de facelift 1.4 civic's deze hebben wel 2 lambda sensoren


Dat vind ik best apart aangezien ik in het werkplaatshandboek heb zien staan dat er een "Primary" en "Secondary" HO2S Sensor zijn. Hieronder dan ook een screenshot van de pagina waar ik het heb zien staan, het pagina nummer is 9-13.

Afbeelding

Zoals je ziet staat hier onder andere de B16A2 omschreven, en dit is dan ook het motorblok dat in mijn EK4 zit.

Bedankt voor de reactie maar ik vraag me dan toch af waarom het werkplaatshandboek andere informatie verstrekt.

Wesley van H
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 21
Geregistreerd:
31 Aug 2016, 20:50
Woonplaats:
Zoetermeer

Re: OBD2 met 1 lambdasonde, geen motorstoring?

Berichtdoor Kevinio » 23 Feb 2017, 09:12

Is het een rechthoekige ECU of een vierkante?
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: OBD2 met 1 lambdasonde, geen motorstoring?

Berichtdoor little rocket » 23 Feb 2017, 09:33

Het wph die jij gebruikt is dit de nl versie?
En heb je het juiste bouwjaar kwa wph?
The Real Deal, Advantages of Genuine, Don't take the fake

Gebruikers-avatar
little rocket
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1594
Geregistreerd:
25 Apr 2006, 19:11
Woonplaats:
hoofddorp

Re: OBD2 met 1 lambdasonde, geen motorstoring?

Berichtdoor kristo » 23 Feb 2017, 10:50

Je gebruikt de bekende US manual. Die wijkt af van de EDM modellen betreffende de motoren. Er is ook een NL vraagbaak. Die is minder uitgebreid, er staat geen vergelijkbaar plaatje in. Er wordt wel geschreven over slechts één sonde.

Je EDM EK4 heeft dan ook één sonde. Op deze pagina zie je dat er geen #41 bij de onderdelen staat, terwijl dat wel zo is voor de USDM SI.

Ik vermoed dat je dat ook visueel had kunnen checken?
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: OBD2 met 1 lambdasonde, geen motorstoring?

Berichtdoor Wesley van H » 23 Feb 2017, 20:00

Kevinio schreef:Is het een rechthoekige ECU of een vierkante?


Volgens mij is de ECU rechthoekig, ik zal dit nog een keer bekijken om er zeker van te zijn.

little rocket schreef:Het wph die jij gebruikt is dit de nl versie?
En heb je het juiste bouwjaar kwa wph?


Dit is zoals kristo hieronder al schrijft inderdaad een US versie, wist ik ook niet zag ik pas toen ik ben gaan kijken na de reactie van kristo.
Het bouwjaar klopt dan gelukkig weer wel. Ik wist ook niet dat hier verschillen in zaten, maar je had het dus wel degelijk bij het juiste eind.
Nog bedankt voor de snelle reactie!


kristo schreef:Je gebruikt de bekende US manual. Die wijkt af van de EDM modellen betreffende de motoren. Er is ook een NL vraagbaak. Die is minder uitgebreid, er staat geen vergelijkbaar plaatje in. Er wordt wel geschreven over slechts één sonde.

Je EDM EK4 heeft dan ook één sonde. Op deze pagina zie je dat er geen #41 bij de onderdelen staat, terwijl dat wel zo is voor de USDM SI.

Ik vermoed dat je dat ook visueel had kunnen checken?


Inderdaad ik ben gelijk gaan kijken en het is de US manual. Ik had eerder nog geen afwijkingen gevonden, alles wat ik tot nu toe op had gezocht klopte gewoon. Vandaar dus ook mijn verwarring, ik las ook op allerlei sites dat er 2 sondes waren maar dit waren achteraf inderdaad ook Amerikaanse sites. (ben even door de geschiedenis van mijn browser gegaan om hierachter te komen)

Ik zie inderdaad dat #41 niet op de Russische site staat, maar ja als je niet weet waar je op moet letten zal dit ook niet zo 123 opvallen.

Wat betreft het visueel checken, ja als je niet helemaal weet waar je op moet letten kan je dit wel doen maar wordt je er nog niet veel wijzer van. En toen ik de auto op de brug had staan heb ik er ook helemaal niet op gelet, sterker nog ik begon me pas weken daarna af te vragen waarom er geen lambdasonde in de katalysator zat. Ik had natuurlijk de krik weer kunnen pakken, maar daar zag ik de laatste keer ook bijna niets mee onder de auto. Vandaar dat ik ook een brug had gehuurd om de uitlaat te plaatsen, nadat ik met krikken, as steunen en bakstenen aan de haal was geweest zonder succes.

Ik ben in ieder geval blij dat jullie het me allemaal zo goed en duidelijk uit hebben willen leggen, en ik ga nu zeker op zoek naar de Nederlandse vraagbaak zodat ik niet vaker van dit soort verwarringen krijg.

Bedankt allemaal, het geeft me een beter gevoel dit nu te weten want ik dacht echt dat er iets raars aan de hand was.

Wesley van H
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 21
Geregistreerd:
31 Aug 2016, 20:50
Woonplaats:
Zoetermeer

Re: OBD2 met 1 lambdasonde, geen motorstoring?

Berichtdoor kristo » 24 Feb 2017, 09:54

Moest ik nog vermelden: de NL vraagbaak is Vraagbaak Honda Civic Benzinemodellen 1996-1999 Auteur: P.H.Olving.

Denk niet meer nieuw te kopen maar bv tweedehands hier.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: OBD2 met 1 lambdasonde, geen motorstoring?

Berichtdoor Wesley van H » 24 Feb 2017, 10:34

kristo schreef:Moest ik nog vermelden: de NL vraagbaak is Vraagbaak Honda Civic Benzinemodellen 1996-1999 Auteur: P.H.Olving.

Denk niet meer nieuw te kopen maar bv tweedehands hier.


Ja ik was al aan het zoeken geweest, ik vond er ook twee op marktplaats. Bedankt in ieder geval voor het zoeken, en voor de aanvullende informatie. :up:

Wesley van H
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 21
Geregistreerd:
31 Aug 2016, 20:50
Woonplaats:
Zoetermeer


Terug naar Elektrisch / Motormanagement



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten
cron