Aantal problemen na motor swap

Bespreek je elektrische problemen hier

Aantal problemen na motor swap

Berichtdoor Race Eend » 14 Sep 2015, 22:35

Hallo,

Eigenlijk ben ik al een beetje moedeloos omdat ik meer dan een week aan het zoeken ben naar een aantal problemen.

Heb een Honda Civic ED en daar hing een D15b2 automaat in.
Nu heb ik een motor swap gedaan en heb ik er een D16A9 schakel ingehangen.

Heb wel 10x de bedrading nagekeken maar kan heen fout vinden, ken bijna de swap uit mijn hoofd noemen.
Er is geen crx interieurboom ingekomen omdat deze verknipt was en met kabel schoentjes aan elkaar zat.
Heb dus de dizzy voor mpfi uitgevoerd.

Als eerste blijft de ecu op 12v staan waardoor alles stroom blijft krijgen.
Mijn brandstofpomp ect blijft draaien.
Heb al een andere relais geprobeerd maar dit was het probleem niet.
igp 1/2 worden gewoon door het contact uitgeschakelt.

Daarnaast heb ik error 3 (map sensor).
Doorgemeten en hij krijgt netjes 5v als de auto loopt, natuurlijk ook 5 volt als de auto uit is omdat de ecu stroom blijft houden.
Massa is goed en je ziet hem signaal geven naar de ecu.

Dan het vaagste probleem.
Toen ik de eerste keer de motor startte liep hij op twee cilinders, ik had maar 2 vonken
Dit was opgelost door de cilinder sensor te vervangen, alleen stationeer liep hij niet goed en je kreeg hem moeilijk op toeren.
Nu loopt hij weer op 2 cilinders alleen heb ik wel 4 vonken.
Als je later probeert kan het zo zijn dat hij niet loopt, de volgende dag wel weer.

Heb vandaag andere ecu geprobeerd maar dit had met alles geen resultaat, ook error 3 blijft.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand raad?
Ben een beetje moedeloos omdat ik al meer dan een week aan het zoeken ben.

Mijn dank is heel groot

Race Eend
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 81
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 22:10

Re: Aantal problemen na motor swap

Berichtdoor Kevinio » 15 Sep 2015, 07:02

Welke draadboom heb je erin zitten? Van origine is een D15b2 OBD1 dual point en een D16a9 OBD0.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Aantal problemen na motor swap

Berichtdoor Race Eend » 15 Sep 2015, 09:13

Interieurboom OBD0 van civic ED en de motor kabelboom is van de d16a9

De interieurboom van de crx was verknipt en zat met kabel schoentjes aan elkaar, daarom heb ik deze keuze gemaakt.

Wat ik vandaag in ieder geval ga doen is de draden los halen bij de stekker en 1 voor 1 opnieuw aansluiten.

Doe het wel even via edit,

Heb de bedrading 1 voor 1 opnieuw aangesloten, zit allemaal goed.
Het enigste waar ik mee achter de oren krab is, zwart geel.
Deze loopt naar de eacv klep en de 12volt spanning voor de ontsteking.
Hier staat 12volt op maar is niet aangesloten op zwart geel.
Kan ook niet vinden waar de spanning vandaan komt die er nu op staat

Race Eend
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 81
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 22:10

Re: Aantal problemen na motor swap

Berichtdoor Race Eend » 16 Sep 2015, 22:02

Voor de mensen die hebben gereageerd, in ieder geval bedankt voor het mee denken.

Heb vandaag de auto op 4 cilinders aan het lopen gekregen en error 3 is weg.
Heb alles weer los gehaald en draadje voor draadje weer aangesloten.
Sommige schoentjes waren wat ruim, deze lopen nu om de stekker heen.
Toen ik dit had gedaan wou hij nog niet lopen en toen werd er gezegd ontsteking 180 graden gedraaid, dit kan niet dus was het probleem ook niet.

Heb signaal van ecu naar injectoren gemeten en dat was allemaal goed.
Toen de andere ecu maar weer gepakt en bam hij kiep op 4 cilinders.
Hij verzuipt alleen nog omdat er bij deze ecu een IMA sensor zit en niet aangesloten zit.

Later vandaag mijn eigen ecu er weer op en ik krijg weer errors kado, waaronder error 10.
hij schommelt in de toeren bij stationeer draaien, tevens krijgt hij teveel benzine omdat de uitlaat spruitstuk nog wat lek is.

Het enigste probleem is nog dat alles op stroom blijft, zelf denk ik dat dit komt door de zwart/geel draad die loos ligt maar wel op de relais zit.

Als iemand voor het laatste een oplossing weet dan hoor ik het graag.

Bedankt

Race Eend
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 81
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 22:10

Re: Aantal problemen na motor swap

Berichtdoor D-Per4mance » 16 Sep 2015, 23:01

Misschien een stomme vraag, maar is de ECU wel okee? Heb je eventueel een (geleende) ECU om te proberen?
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Aantal problemen na motor swap

Berichtdoor Race Eend » 17 Sep 2015, 03:35

Als eerste bedankt voor jouw antwoord.

Mijn ecu zit er nu achter maar vanmiddag zat er een geleende ecu achter.
Op de geleende ecu had ik alleen maar error 11, deze staat niet in de error list maar de error is de IAM sensor.
De IAM sensor dient als lambdasonde vervanger, omdat normaal de D16a9 geen lambda kent.

Bij beiden ecu's blijft alles onder stroom staan.
Nu krijg ik alleen het gevoel dat dit probleem komt doordat het een automaat is geweest.
om te starten moest ik een draad door lussen zodat de auto denkt dat hij in de P staat en op de teller unit brand nog D4.
Nu gaat deze teller unit eruit maar het zet me wel weer even aan het denken.

Race Eend
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 81
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 22:10

Re: Aantal problemen na motor swap

Berichtdoor Bor » 17 Sep 2015, 07:18

Je bent iig weer een stap dichter bij, wellicht verstandig om eerst de dingen te doen waarvan je al weet dat het niet goed is. Ondanks dat een lek uitlaat spruitstuk geen invloed mag hebben op je stroom circuit ;), gewoon alles uitsluiten wat je uit kunt sluiten. Dan komt de oplossing vanzelf om de hoek kijken.

Houdt ons iig op de hoogte :)

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: Aantal problemen na motor swap

Berichtdoor D-Per4mance » 17 Sep 2015, 09:11

Je kunt een ECU heel simpel ombouwen van automat naar een handgeschakelde. Is 1 verbinding doorknippen en hem met een ander punt weer verbinden. Moet je even googlen hoe dat precies moet, maar is in ieder geval simpel te doen.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Aantal problemen na motor swap

Berichtdoor Race Eend » 17 Sep 2015, 14:00

D-Per4mance de ecu die bij de crx zat is niet meer goed.
Moest de multiriem er nog omleggen en toen ik wou kijken of de dynamo laadde liep hij weer als een trekker.
ik kijken naar de error en en u was het ineens error 16.
De geleende ecu erin, die de IAM sensor heeft, bam weer lopen op 4 cilinders.
Dacht ff testen en trek stekker van een sensor, de geleende ecu gaf netjes de error aan.

Betreft de ecu ombouwen, dat moet volgens mij via een jumper maar dat heeft geen zin omdat de ecu van een D15b2 is.
Volgens mij een pm5 maar ik kan mij vergissen, nu hangt er een pm7 ecu in

Bor, Betreft lekke spruitstuk, hier bedoelde ik mee dat de lambda sensor zuurstof ziet en daardoor meer benzine inspuit.

Het grootste probleem op het moment is dat de auto niet uitgaat als ik hem van het contact af haal.
Het is niet de relais, heb die van de crx er ook op getest en precies zelfde resultaat.
nu de dynamo er op zit kan ik helemaal de auto niet meer uit doen omdat hij door blijft lopen, alles blijft spanning houden.

Race Eend
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 81
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 22:10

Re: Aantal problemen na motor swap

Berichtdoor Race Eend » 18 Sep 2015, 20:11

Volgens mij zit er een vloek op het blok,

Vanochtend wou de auto bijna niet meer starten, nieuwe bougies overleden.
Nieuwe bougies opgehaald en ja weer net lopen op 4 cilinders als je maar gas gaf.
Omdat hij schommelde in toeren bij stationeer heb ik de eacv klep schoon gemaakt.
Zet hem erop en het is weer helemaal mis, nu heb ik error 16 (injectoren)

Dacht ook dat mijn eigen ecu brak was maar daar heeft hij vanmiddag op gelopen zonder errors.

Race Eend
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 81
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 22:10

Re: Aantal problemen na motor swap

Berichtdoor Race Eend » 19 Sep 2015, 17:44

Vandaag weer bezig geweest en misschien weet iemand hier raad mee,

Had hem weer aan het lopen nadat ik twee nieuwe draden had getrokken voor de injectoren.
Wou naar een kameraad rijden die veel met Honda's doet en ik val weer stil.


Het blijkt dat de injectoren teveel inspuiten waardoor hij verzuipt
We hebben er weer een andere ecu er op gezet en dat leek wat beter te gaan.
Nu loopt hij weer niet omdat hij weer verzuipt.

Race Eend
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 81
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 22:10

Re: Aantal problemen na motor swap

Berichtdoor Race Eend » 20 Sep 2015, 21:46

Vandaag maar kort bezig geweest, ff time out is soms wel goed.

Heb vandaag andere ontsteking op gehaald omdat ik dacht dat het aan de bdp sensor lag betreft het verzuipen.
Het lijkt erop dat hij met de andere ontsteking nog meer verzuipt, er zat aardig wat benzine in de cilinders.
Helaas vind ik er bijna niks over op internet

Ga nu mijn 3e week in betreft het probleem zoeken, ben wel verder gekomen steeds maar helaas blijf ik nu hangen.

Morgen haal ik elk draadje 1 voor 1 los, als ik er 1 los heb zonder resultaat sluit ik hem gelijk weer aan.
Zit nu te denken aan een storing/sluiting in de motor kabelboom waardoor de injectoren open blijven staan.

Race Eend
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 81
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 22:10

Re: Aantal problemen na motor swap

Berichtdoor Race Eend » 21 Sep 2015, 23:42

Ff een update,

Als eerste heb ik wel wat problemen opgelost.
In de uitleg stond een fout betreft de draden naar de resistorbox.
Moest twee Geel/zwart draden verbinden met de resistorbox maar dat blijkt er gewoon 1 te zijn,
die van a15 naar je relais gaat en daarna motor ruimte in.
De andere Geel/zwart stuurt de brandstof pomp aan.

Het leek ff allemaal goed tot injectoren error er weer kwam, map sensor error 3 is ook terug van weg geweest.
Zette er ff een andere map sensor op en dan wilt hij helemaal niet lopen, terwijl deze map sensor bij mijn oude blok hoorde.

Sprak vanavond iemand op Facebook en die zei dat het moest werken zoals ik het aan had gesloten.
Dan vraag je wat er stuk of brak kan zijn en dan vermoed hij de draden verkeerd van de injectoren.

Ik begon na te denken en dacht daar kan maar 1 fout in zitten, a3 en a7.
Nu blijkt dat de a3 en de a7 ook de a1 en de a5 aansturen waardoor hij verzuipt.
Dikke blunder door mijn slechte engels en google die het niet goed vertaalde.

Dus pak morgen de knip tang en knip twee draden door en dan is het probleem waarschijnlijk opgelost.

Race Eend
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 81
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 22:10

Re: Aantal problemen na motor swap

Berichtdoor Race Eend » 22 Sep 2015, 23:16

Word er nu echt moedeloos van,

Vandaag de twee draden door geknipt en hopla geen kwalm meer maar niet mooi lopen.
Omdat de uitlaat nog lek is wou ik die gaan fiksen.

Op weg erheen begon eerst mijn toerenteller te klappen als een gek, ik dacht sta zo stil met een kapotte module.
We moesten er ff af bij een tankstation 3 km verderop en de auto slaat af en alles lijkt dood.

Als ik de sleutel omdraai gaat het management lampje en olie lampje niet branden, startmotor gaat ook niet rond.
Wacht je ongeveer 10 a 15 seconden dan gaat hij wel branden en dan is er error 8 in beeld.
Dit is de bdp sensor dus andere ontsteking erop, ecu reset maar het probleem blijft.
De andere cyl sensor gepakt en die erop, hier liep hij eerder wel op maar alles blijft gewoon hetzelfde en error blijft.
Het relais hoor je 1x klikken en daarna niet weer en brandstof pomp blijft nu rond draaien.

Diverse mensen aangesproken maar ze vinden het allemaal vaag omdat mijn startmotor geen slag meer maakt.
Andere ecu heeft mij ook niet geholpen dus ik zit weer met een vaag probleem.

Helaas is er op internet helemaal niks erover te vinden, zoals ik het probleem heb.

Race Eend
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 81
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 22:10

Re: Aantal problemen na motor swap

Berichtdoor Zwetje » 23 Sep 2015, 04:40

Jeetje mina. Het lijkt wel alsof jouw motorboom een grote puinhoop is. Is het misschien een idee om te beginnen met een verse boom, zodat je 100% zeker weet dat je bedrading goed zit?

Zitten alle massa's goed? Loop alle massa's goed na. klinkt raar, maar daar komen zo veel rare problemen van.
Nothing is what it seems.

Gebruikers-avatar
Zwetje
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3946
Geregistreerd:
11 Sep 2009, 10:55
Woonplaats:
Bollenstreek!

Volgende

Terug naar Elektrisch / Motormanagement



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten
cron