Pagina 1 van 2

Honda ontsteking

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2013, 22:11
door Magnus O.
Voor een experiment wil ik een Honda-ontsteking nabootsen, op dezelfde manier als hij in een rijdende Honda zou zitten, behalve alle extra dingen als ontstekingsvervroeging e.d. Doel is om het AANTAL ontstekingen na te bootsen, en daadwerkelijk de vonken te maken, met dezelfde kracht als die in een rijdende Honda.

In de service manual van bijv. de MA/MB/MC zie ik een redelijk simpel electrisch circuit: draad vanaf de accu door de primaire spoel, een condensator (of iets wat erop lijkt) en aan de secundaire kant de verdeler natuurlijk. Ipv mechanische contactpunten komt er een draad van de ECU.
Omdat ik geen ECU gebruik (veel te omslachtig voor dit experiment) wil ik kijken of ik een Honda-ontsteking aan kan laten sturen door bijv. een simpele electronische of mechanische schakelaar die 1-op-1 afhangt van de rotoras.

Mijn vraag is daarom of de ECU deze draad simpelweg schakelt, of dat hij er één of andere (varierende) spanning op zet? Met die info kan ik bepalen of ik een Honda-ontsteking ombouw, of toch voor een ouderwetse ontsteking van welke auto dan ook ga die al contactpunten heeft. Ik neem aan trouwens dat de eerste Honda's dat ook hadden: wat is dan het NIEUWSTE model waar dit nog in zit? Dan zoek ik daar een donorontsteking van :)

Re: Honda ontsteking

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2013, 19:24
door CRX2
Ik test een ontsteking door 12V op de zart/gele draad te zetten en een puls op de ICM aansluiting. ICM is pulsgestuurd vanuit de ECU. Blokgolfje.

Re: Honda ontsteking

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2013, 15:07
door CRX2

Re: Honda ontsteking

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2013, 19:31
door Magnus O.
Hahaha, dat is precies wat ik bedoel!!! Ken je die jongen die het filmpje gemaakt heeft?
Heb het vanmiddag net met m'n broertje over een pulsgenerator gehad - ben dus erg benieuwd wat voor apparatuur hij precies gebruikt in deze test.

Bedoel jij met die ICM-draad pulseren dat je de UITGANG van de ICM nabootst, rechtstreeks op de ontsteking, of boots jij het ECU-signaal na die richting de ICM gaat? Weet namelijk niet of de ICM een onderdeel is van de ontstekingsunit als geheel - als dat zo is, dan zal je puur het signaal vanaf de ECU naar de ICM bedoelen, en is het de ICM die verder regelt hoe lang de puls richting bobine duurt enz.
Als het niet 't signaal is van ECU naar ICM, maar juist het signaal van de ICM naar de ontsteking die je nabootst (dus praktisch rechtstreeks op de spoel van de bobine), dan ben ik benieuwd of het uitmaakt hoe lang de puls duurt en of puls HOOG gelijk is aan contactpunt open, en geen puls contactpunt dicht, als je het vergelijkt met oude contactpunten.

Nu nog en donor-ontsteking vinden :)

Re: Honda ontsteking

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2013, 20:43
door Reinout
Een ICM is eigenlijk gewoon een transistor die aangestuurd wordt door de ecu. De transistor legt de bobine aan massa, wanneer deze gestuurd wordt door de ecu. De laadtijd van de bobine wordt bepaald door de pulsbreedte van de ecu.
Misschien is het mogelijk dmv een 555 timer de ICM aan te sturen.

Re: Honda ontsteking

BerichtGeplaatst: 01 Sep 2013, 09:50
door Damien
Magnus O. schreef:Hahaha, dat is precies wat ik bedoel!!! Ken je die jongen die het filmpje gemaakt heeft?



https://www.facebook.com/rene.kroeze.984

Re: Honda ontsteking

BerichtGeplaatst: 01 Sep 2013, 13:42
door CRX2
Magnus O. schreef:Hahaha, dat is precies wat ik bedoel!!! Ken je die jongen die het filmpje gemaakt heeft?


Die ken ik ja... Ben t namelijk zelf :P

Een 555 zou moeten werken!

Re: Honda ontsteking

BerichtGeplaatst: 02 Sep 2013, 09:06
door Magnus O.
Heren, bedankt voor jullie reacties :) M'n broertje had het ook al over een LM555 in combinatie met een transistor. Als de ICM al een transistor is, dan is dat al gedekt en moet ik met de 555 enkel de ECU nadoen dus. Ik zou graag weten op wat voor snelheid hij staat, vandaar dat m'n voorkeur uitgaat naar een kant-en-klare pulsgenerator; daar ga ik eerst naar kijken.

@CRX2: Wat voor apparatuur heb jij exact gebruikt voor die test? En heb jij dan simpelweg op de ICM-ingang aangesloten met je toongenerator, zodat je het ECU-signaal nadoet?

Re: Honda ontsteking

BerichtGeplaatst: 02 Sep 2013, 09:10
door guido92
Ik kan hier moeilijk iets toevoegen, maar waarvoor is deze test eigenlijk? Gewoon interesse of echt een bepaald doel?

Re: Honda ontsteking

BerichtGeplaatst: 02 Sep 2013, 20:10
door Magnus O.
Een bepaald doel, waar iedere automobilist mee geholpen is ;) Maar tot die tijd is het enkel een experiment.

Re: Honda ontsteking

BerichtGeplaatst: 02 Sep 2013, 22:55
door CRX2
Ik heb gewoon zo'n standaard functiegenerator gebruikt die ik heb ingesteld op een blokgolf.
Maar een 555 kun je prima gebruiken? Zolang de blokgolf maar echt naar 0V gaat...

Ik heb ooit een ontstekingstester gemaakt.
Kun je gewoon je stekkers op inpluggen en zowel de sensoren als de bobine, module, rotor, verdelerkap mee testen...

Re: Honda ontsteking

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2013, 07:54
door Magnus O.
Hoi CRX2; gaat mij erom dat ik weet / kan zien op hoeveel pulsen ik draai - met een potmeter aan een LM555 kun je de pulsen wel maken, maar is het niet duidelijk waar hij op ingesteld staat, en dat is voor dit experiment wel belangrijk.

Re: Honda ontsteking

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2013, 19:01
door CRX2
Dan moet je dus ook de frequentie meten....

Re: Honda ontsteking

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2013, 20:01
door henkyboy
CRX2,rene,ik heb jou een mail gestuurd.

Re: Honda ontsteking

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2013, 20:57
door Magnus O.
Nog geen ontsteking gevonden helaas (die in het budget valt) - balen, want dik half jaar geleden net ééntje weggegooid waarvan de rotor op een hele vreemde manier in de soep was gelopen en was niet zeker meer dat de as nog recht was. Die was perfect geweest voor dit experiment :)