Welke poets

Voor alles wat veranderd is aan de buitenkant

Welke poets

Berichtdoor sybren » 31 Jan 2016, 20:45

Ik gebruik al heel wat jaren turtle wax om mn auto te poetsen. Ik krijg soms reacties van 'waardeloos product ik zou mn uitlaat er nog niet mee poetsen,, Mijn vraag is wat is nou een goede poets die niet meteen erg duur is. Zelf ben ik opzich redelijk tevreden over turtle wax alleen de glans gaat er best snel vanaf.
Civic type S 1,8 i-vtec

Gebruikers-avatar
sybren
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1085
Geregistreerd:
09 Apr 2008, 11:59

Re: Welke poets

Berichtdoor Jeff91 » 31 Jan 2016, 22:09

Spullen van poorboys gaan gebruiken. Niet duur maar werkt heel goed, en zo beetje alles van hun is in de volle zon te gebruiken dus makkelijk als je geen garage hebt.

Kijk anders is op http://www.carclean.nl

Gebruikers-avatar
Jeff91
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 250
Geregistreerd:
04 Jan 2014, 18:47
Woonplaats:
Brabant

Re: Welke poets

Berichtdoor Al-X » 31 Jan 2016, 22:31

En daarbij komt ook dat je glans voor 99,9% uit de voorbereiding komt, wax is puur een beschermer.

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

Re: Welke poets

Berichtdoor Jeff91 » 31 Jan 2016, 22:55

Al-X schreef:En daarbij komt ook dat je glans voor 99,9% uit de voorbereiding komt, wax is puur een beschermer.


Dat dus :good:

Gebruikers-avatar
Jeff91
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 250
Geregistreerd:
04 Jan 2014, 18:47
Woonplaats:
Brabant

Re: Welke poets

Berichtdoor D-Per4mance » 31 Jan 2016, 23:09

Als je makkelijk en mooi resultaat wilt zou ik voor Meguiar's gaan. De NXT tech wax blijft het langst zitten, de gold class glanst net iets mooier, de Ultimate wax combineert deze eigenschappen eigenlijk, maar daar is de prijs ook naar. De pro's zullen nu roepen dat Meguiar's vol met chemische middeltjes, silicone, fillers en ander spul zitten. Dat klopt, maar dat is wel ook de reden dat het spul, zelfs op een niet perfect voorbewerkte auto, een mooi resultaat geeft.

Wil je echt een goed resultaat zorg dan voor een goede voorbereiding. Was de auto met een goede shampoo en 3 emmers (1 voor je sop, 1 met water om je washmitt uit te spoelen nadat je het sop over de auto verdeeld hebt en 1 voor je wielen). Gebruik 2 washandschoenen, 1 voor je lak en 1 voor je velgen. Remstof geeft namelijk lelijke poetskrassen.

Droog de auto vervolgens met een goede microvezel droogdoek. Gebruik geen zeem! Als je ook maar iets van vuil vergeten bent druk je dit in de lak met een zeem. Een microvezel droogdoek pikt dit vuil op en pakt het in tussen de vezels.

Misschien wel de belangrijkste stap: klei je auto 2x per jaar. Wat doet klei? Detailing klei (bijvoorbeeld van Meguiars of Monello) verwijdert boomsappen, oxidatie en andere hardnekkige vervuiling. Je denkt na een goede wasbeurt dat een auto schoon is. Kijk even naar het stukje klei op onderstaande foto. Nu was deze auto waarschijnlijk in 20 jaar nog nooit goed gepoetst, maar toch. Dit was het vuil wat van 30x20cm van de motorkap van mijn auto kwam na 2x wassen en afspuiten met een hogedrukspuit.
Afbeelding

Door dit vuil zul je zonder kleien nooit echt een mooie glans krijgen. Glans is namelijk gewoon licht wat weerkaatst. Weerkaatst dit op een perfect vlakke ondergrond, dan heb je een mooie diepe glans. Weerkaatst dit echter op "bolletjes" op de lak (die boomsappen enzo), dan ketst het licht alle kanten uit en heb je nooit een optimale glans. Tevens zorgt dit ervoor dat de auto veel minder snel vuil wordt. Vuil hecht namelijk veel lastiger aan een glad oppervlak. Je kunt trouwens voelen en horen of de lak goed gekleid is. Op dit moment zal je lak ruw aanvoelen. Als je met een latex handschoen (om geen krassen te maken) over je lak wrijft zul je een weerstand voelen. Daarnaast hoor je een licht schurend geluid. Na het kleien zul je voelen dat de lak gladder is en deze zal geen geluid meer maken.

Na deze stap zou je een cleaner en een polish/glaze kunnen gebruiken om de lak meer diepte te geven en om fijne krasjes te verwijderen. Dit zou ik echter alleen doen als je de beschikking hebt over een polijstapparaat en weet hoe je die gebruikt. Handmatig is dit bijna niet te doen.

Vervolgens kun je de, nu mooi schone, lak verzegelen met een sealant of wax. Het verschil tussen deze twee is dat een wax een natuurlijk product is (meestal op basis van carnauba, bijv. Meguiars Gold Class) en sealant een chemisch gemaakt product (bijv. Meguiars NXt). De natuurlijke wax zal een iets dieper glans geven, maar is veel minder duurzaam (bij correct wassen ongeveer een maand/4x wassen bescherming). Een sealant is veel duurzamer en stoot over het algemeen ook iets beter vuil af. Een goede sealant geeft 3 tot 6 maanden bescherming. Tussendoor wassen met een niet te agressieve shampoo zal de bescherming van de wax/sealant verlengen. Was je de auto met dreft, goedkope autoshampoo of in een wasbox/wasstraat dan is je waxlaag eigenlijk volledig weg.

Investeer 1x in wat goed poetsspul en je zult er heel lang plezier van hebben. Goede wax/sealant werkt het beste als je het super dun aanbrengt (amper zichtbaar), een goede shampoo is zeer geconcentreerd en klei gaat een keer of 10 mee. Als je voor max 100 euro aan spulletjes koopt kun je minimaal 1 a 2 jaar vooruit. Daarna zul je alleen af en toe aan moeten vullen.

Boodschappenlijstje:
-3 emmertjes van een liter of 10 (action, 2.99 per stuk)
-2 washandschoenen, (action 1.99 incl een microvezeldoek om wax uit te poetsen)
-Goede droogdoek (10 a 20 euro)
-Goede shampoo (20 a 25 euro voor 2.5L, 2 jaar wasplezier bij intensief gebruik)
-kleisetje (ca. 20 euro, goed voor een keer of 10, als je het 2 a 3x per jaar gebruikt ook goed voor minimaal 3 jaar dus)
-Potje wax/sealant (ca 25 euro, ook goed voor 2 a 3 jaar)
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Welke poets

Berichtdoor breakerh » 01 Feb 2016, 09:16

Om nog even toe te voegen. ps. goeie write up hierboven :P
Maar die clay bar laatst ook de auto mee bewerkt. Jezus wat een rotzooi komt er vanaf!!
En daarna is je lak ook babysmooth. Zet maar niks op je dak want het glijd er zo af.

Sowieso een must als je je auto GOED wilt aanpakken :)
Civic ej9 D16A

breakerh
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 889
Geregistreerd:
29 Dec 2013, 17:34

Re: Welke poets

Berichtdoor Kevinio » 01 Feb 2016, 11:07

Inderdaad netjes beschreven. :up: Zelf ben ik ook geen Meguiars fan, maar dat heeft eerder met de prijs/kwaliteit te maken dan dat het slecht spul is. En dat sommige producten in de categorie 'Tommy's teleshopping' vallen. Op het forum van Carclean.nl kan je als leek wel aardig wat leren qua stappen welke je kunt doen. Qua producten loop je op een gegeven moment tegen een plafond aan, want het is wel het niveau: ik heb wat gekocht, en het glans echt mooi! :oops: Maar waarmee het vergelijkbaar mee is etc. staat er niet bij.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Welke poets

Berichtdoor Vladi » 01 Feb 2016, 11:12

Op donkere auto's;
Poorboys Black Hole, daarna een waxje erop.

Niets meer aan doen.
BEDROCKERS CC.
EE2 Shuttle

Gebruikers-avatar
Vladi
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2160
Geregistreerd:
21 Apr 2012, 15:20
Woonplaats:
Emmen

Re: Welke poets

Berichtdoor Kevinio » 01 Feb 2016, 11:46

Vladi schreef:Poorboys Black Hole, daarna een waxje erop.


Het doet mij altijd aan een hele slechte DVD denken, even als 'Black Wow'. Maar dat even ter zijde.. Collinite 851 of Angle wax nog een keer over Black hole: :up:
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Welke poets

Berichtdoor Vladi » 01 Feb 2016, 11:56

Black Hole is ook gewoon wonderspul, poetsers haten het omdat ze er zelf niet tegen kunnen polijsten hoe nice.

Heetn us cuz they eend us.
BEDROCKERS CC.
EE2 Shuttle

Gebruikers-avatar
Vladi
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2160
Geregistreerd:
21 Apr 2012, 15:20
Woonplaats:
Emmen

Re: Welke poets

Berichtdoor Jeff91 » 01 Feb 2016, 13:04

Wax blijft wel minder lang zitten als er black hole onder zit. Kan beter een weekend uittrekken om goed te polijsten.

Voor het wassen ook nog even foamen. :like:

Gebruikers-avatar
Jeff91
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 250
Geregistreerd:
04 Jan 2014, 18:47
Woonplaats:
Brabant

Re: Welke poets

Berichtdoor D-Per4mance » 01 Feb 2016, 14:03

Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Foamen, auto na het kleien afwassen met 50/50 water/alcohol om waxresten te strippen, wetsanden, polijsten etc. Voor je het weet zit meer geld in de detail spullen dan in de auto.

Ik denk dat als je de stapjes aanhoudt die ik hierboven beschreven heb dat je een heel eind komt om je auto netjes te houden en dat je je auto beter onderhoudt qua lak dan 99% van de mensen.

Welke wax/sealant je gebruikt is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur. Eigenlijk zijn alle genoemde waxes wel goed. Wax laat zich grofweg in 3 categorieën opdelen:

-Goedkope zooi (gemiddeld <20 euro) zoals Turtle. Het zal geen kwaad kunnen voor de lak, maar het beschermt gewoon minder goed en minder lang en geeft een minder mooi resultaat. Vergelijk het met een Aygo. Het is goedkoop en het rijdt en daar is eigenlijk alles mee gezegd

-Middensegment ( 20 tot 50 euro). Spul als Meguiars, poorboys etc. Kwalitatief gewoon allemaal goede producten. Vergelijk het met een Civic, het rijdt goed en er zit alles wat je nodig hebt op en aan.

-Topsegment. Spul als Swisswax. Tot 3000 euro per potje! De Mclaren P1 onder de wax. Belachelijk duur en vooral exclusief.

Houd in gedachte dat vanaf het middensegment 3x zo duur zeker niet 3x zo goed is. Je betaalt in verhouding heel veel meer voor een beetje betere wax.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Welke poets

Berichtdoor sybren » 01 Feb 2016, 14:43

Duidelijk verhaal, er is zoveel tekoop dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Een 6 stappen plan zal je mij niet snel zien doen. Ik was de auto en daarna even een (tot voorheen) turtle wax poetsje erop. Wat is dan een goed alternatief voor puur een bescherming? . ( ipv de turtle wax die ik dus nu gebruik). Ik heb op de site gekeken van carclean maar zelfs van die poorboys heb je weet ik het hoeveel soorten.
Civic type S 1,8 i-vtec

Gebruikers-avatar
sybren
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1085
Geregistreerd:
09 Apr 2008, 11:59

Re: Welke poets

Berichtdoor Kevinio » 01 Feb 2016, 14:44

Als je enkel wast en waxt zou ik zoeken naar een wax (of beter nog een sealant) waar ook cleaners in verwerkt zitten.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Welke poets

Berichtdoor Vladi » 01 Feb 2016, 14:48

Lul nou niet zoals een poetsautist en geef die jongen een tip aan wat hij precies moet kopen :emo:')


Je kunt toch lezen dat 't 'm weinig boeit als het maar glimt :cool:
BEDROCKERS CC.
EE2 Shuttle

Gebruikers-avatar
Vladi
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2160
Geregistreerd:
21 Apr 2012, 15:20
Woonplaats:
Emmen

Volgende

Terug naar Exterieur



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten
cron