uitlijning circuit

Problemen met je onderstel? Bespreek het hier

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor Kevinio » 11 Mei 2015, 10:57

Ik zou kijken naar gewichtsverdeling en daar je veersterkte op aan passen, dan zit je rond 4k verschil wel goed (om en nabij 60% voor 40% achter, ik heb ooit eens een precies rekensommetje gemaakt :roll: Met 10K voor kwam ik uit op 6,3k achter). Ik had met 4k verschil bijvoorbeeld nog steeds overstuur als een malle.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor Eatsleeprace91 » 11 Mei 2015, 12:11

Springrate verhouding lijkt me goed :cheesygrin: misschien 9 achter (ligt ja geen blok achter haha)

tot nu toe denk ik

Front toe out 6 totaal
Rear toe in 12 totaal
camber F -3,5 R -3.0
:arrow: Youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/kayhesse :arrowl;
--- K24 - Nurburgring BTG 7:41 Assen 1:56 Zandvoort 1:57 ---

Eatsleeprace91
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 614
Geregistreerd:
16 Jan 2010, 20:52
Woonplaats:
Vriezenveen

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor Eatsleeprace91 » 11 Mei 2015, 16:37

Na wat verder onderzoek de volgende waardes aangehouden

Voorkant toe out totaal 0graden8' minuten
Achter toe in totaal 0graden16' minuten
Voorkant camber -2.2graden
Achter camber -2.3 graden

Toe in en out viel ook binnen oem specs
:arrow: Youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/kayhesse :arrowl;
--- K24 - Nurburgring BTG 7:41 Assen 1:56 Zandvoort 1:57 ---

Eatsleeprace91
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 614
Geregistreerd:
16 Jan 2010, 20:52
Woonplaats:
Vriezenveen

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor 15inch » 12 Mei 2015, 11:34

alxndr schreef:<pakt de popcorn en chips erbij, gaat leuk worden>


x2 Ik dacht ff laat ik hier ook wat zinnigs zeggen, maar de popcorn/toekijk optie lijkt me toch maar beter. :cheesygrin:
:drive2:

Gebruikers-avatar
15inch
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2388
Geregistreerd:
20 Jun 2006, 10:36

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor D-Per4mance » 13 Mei 2015, 19:54

kristo schreef:
Eatsleeprace91 schreef:OMI Performance spec sr schroefset 12f/8r kg

Understeer FTW :cheesygrin:

Ik zou max 1K verschil V/A steken voor een neutrale setup.

En nulspoor V en minimaal (zie spec) toespoor A.


Mag ik het voor 1x niet eens zijn met een wijsheid uit kristo's grote onderstelbijbel? Om een overstuurde setup te krijgen is 12/11 inderdaad leuk, maar ik vind een Civic nogal springerig worden als je zo hard achter gaat. Heb dan toch meer vertrouwen in de setup die Kevinio aangeeft. Is natuurlijk ook afhankelijk welk blok erin hangt. Met een D heb je andere springrates nodig dan met een H22 die 90 kilo zwaarder is...
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor Flip » 14 Mei 2015, 10:58

zucht, Spring rates hangen af van

a.motion ratio
b.wieldruk
c.toepassing (daily, sporty, racy)
d.fwd,rwd, of awd
Afbeelding
http://www.ph-motorsports.nl Trackday EG4

In progress: s80, 4.9 straight cut fd, 1.5 way plate lsd, .... weet je een boek schrijven is sneller dan deze speclist opdreunen.

Gebruikers-avatar
Flip
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2877
Geregistreerd:
25 Jul 2005, 07:55
Woonplaats:
Regio Eindhoven

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor kristo » 14 Mei 2015, 11:04

D-Per4mance schreef:ik vind een Civic nogal springerig worden als je zo hard achter gaat

Ik heb enkel een zeker verschil V/A aanbevolen, geen bepaalde rates :)

Enkele vbn en argumenten vanuit de straat praktijk:

- De S2 coilovers zijn 8/6K. Verscheidene gebruikers (oa CRXn) rapporteerden een veel sportievere, overstuurde wegligging bij het wisselen van de veren, dus 6/8.
- Spoon progressieve veren (EK4/9) zijn 6,5/5,5.
- De EK9 komt standaard met 4,5L/4,5P, dus enig verschil is vooraan lineair en achter progressief, heeft een neutrale ligging (zelfde voor de ITR met 4,7 dacht ik). Waarom zou je daar dan een 12/8 willen op plaatsen (met de nadruk op het grote verschil V/A) :hmmm:

De enige reden dat 12/8 ed setups verkocht worden is uit voorzichtigheid van de fabrikanten tov de bestuurders.


D-Per4mance schreef:Mag ik het voor 1x niet eens zijn met een wijsheid uit kristo's grote onderstelbijbel

Tuurlijk mag iedereen dat - nou mss niet iédereen, maar jij zeker wink:
Laatst gewijzigd door kristo op 14 Mei 2015, 15:47, in totaal 3 keer gewijzigd.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor 15inch » 14 Mei 2015, 11:06

Afbeelding
:drive2:

Gebruikers-avatar
15inch
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2388
Geregistreerd:
20 Jun 2006, 10:36

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor kamelenjager » 15 Mei 2015, 07:53

Als we met zn allen eerst eens gaan leren rijden, en dan gebreken aan onszelf en de auto gaan verbeteren.
90% koopt de duurste zooi voor hun ride zonder het ooit écht te benutten. :finger:
Afbeelding
The form is in the function

kamelenjager
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1156
Geregistreerd:
20 Sep 2006, 08:23

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor D-Per4mance » 15 Mei 2015, 09:45

kristo schreef:
D-Per4mance schreef:ik vind een Civic nogal springerig worden als je zo hard achter gaat

Ik heb enkel een zeker verschil V/A aanbevolen, geen bepaalde rates :)

Enkele vbn en argumenten vanuit de straat praktijk:

- De S2 coilovers zijn 8/6K. Verscheidene gebruikers (oa CRXn) rapporteerden een veel sportievere, overstuurde wegligging bij het wisselen van de veren, dus 6/8.
- Spoon progressieve veren (EK4/9) zijn 6,5/5,5.
- De EK9 komt standaard met 4,5L/4,5P, dus enig verschil is vooraan lineair en achter progressief, heeft een neutrale ligging (zelfde voor de ITR met 4,7 dacht ik). Waarom zou je daar dan een 12/8 willen op plaatsen (met de nadruk op het grote verschil V/A) :hmmm:

De enige reden dat 12/8 ed setups verkocht worden is uit voorzichtigheid van de fabrikanten tov de bestuurders.


D-Per4mance schreef:Mag ik het voor 1x niet eens zijn met een wijsheid uit kristo's grote onderstelbijbel

Tuurlijk mag iedereen dat - nou mss niet iédereen, maar jij zeker wink:


Als je het op die manier uitlegt is het een heel ander verhaal inderdaad. Ik haakte even in op jou opmerking dat je max 1k verschil in springrates zou aanbevelen. Gezien dat je de post van de topicstarter quote waarin hij aangaf op 12K en 8K te rijden zou je op 12/11 uitkomen wat in mijn ogen met name achter veel te hard is als je niet 100% track use in gedachte hebt. Sowieso vind ik persoonlijk dat veel schroefsets eigenlijk met veel te harde veren komen als je voornamelijk op straat en incidenteel misschien eens op circuit rijdt (zoals 90% van ons doet. In mijn BC set zit achter 6k en dat is op straat (vooral op landweggetjes met slechter wegdek) gewoon al aan de grens van springerig.

Bij de sets die je hierboven aanhaalt is 1k verschil al een stuk beter, maar die hebben vooraan allemaal een stuk zachtere veren dan 12k. Ik denk dat je wat dat betreft, zoals Kevinio al aangaf eigenlijk, je verschil voor en achter het beste kunt afstemmen met een percentage. Uitgaande van de 60/40 gewichtsverdeling zou je springrate achter dus ongeveer 2/3e van die van voor moeten zijn. In dat geval is 12/8 dus een prima setup om een neutrale, licht onderstuurde, wegligging te hebben, eigenlijk zoals af fabriek. Van daaruit kun je achter harder gaan als je meer overstuur wil of zachter indien je meer onderstuur wil (weet niet waarom je dat zou willen).

Daarnaast zijn er natuurlijk (zoals hierboven aangegeven) nog een hoop andere factoren die meespelen. Ook de rest van je onderstelmods hebben natuurlijk nog een hoop invloed (swaybars, versteviging van de body, kooi of halve kooi etc.). Dan maakt het ook nog uit of je lineaire of progressieve veren gebruikt, van welke fabrikant je veren zijn en zo kunnen we nog een uur doorgaan. Eigenlijk is er dus weinig zinnigs over te zeggen :p

Wie stuurt mij een hele doos verschillende veren op om eens wat te gaan proberen? Dan post ik wel het effect van verschillende setups. Wel interessant trouwens om dat eens wat dieper uit te zoeken. Ik ben er redelijk van overtuigd dat er nog best een hoop te halen is in de setup qua veersterkte en demping ten opzichte van hetgeen de fabrikant van de gemiddelde schroefset in een doos duwt.

kamelenjager schreef:Als we met zn allen eerst eens gaan leren rijden, en dan gebreken aan onszelf en de auto gaan verbeteren.
90% koopt de duurste zooi voor hun ride zonder het ooit écht te benutten. :finger:


Hele nuttige opmerking inderdaad! The biggest gain in a cars performance can be made in the nut that's connected to the steeringwheel.
Misschien wel een leuke voor een apart topic. We maken ons allemaal vreselijk druk over ieder miniscuul detail in de setup van onze auto's wat een duizendste kan schelen terwijl in de rijder misschien wel een seconde per bocht te winnen is.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor 15inch » 15 Mei 2015, 10:26

Dit filmpje (rond 2 en 9min.) was niet mogelijk geweest met 12/8 springrates. ^gaat weer terug naar de popcorn^
:drive2:

Gebruikers-avatar
15inch
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2388
Geregistreerd:
20 Jun 2006, 10:36

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor hondanickx » 15 Mei 2015, 13:14

Lineair vooraan / progressief achteraan :like:

Ik heb jaren met de OMI set rondgereden met 12K/8K en die 8K lineair achteraan is ongelooflijk hard op straat.
Ik rij nu al een aantal jaren rond met de spoon progressieve veren en die zijn nog altijd zeer moeilijk te verbeteren tov van andere schroefsets.Ik mis alleen vooraan iets meer springrate ,ik vermoed door de progressieve veer.
Lineair/Progressief wordt bij de meeste type-r's toegepast , ook de intrax schroefsets voor de EK's zijn destijds aangepast naar lineair /progressieve veren achteraan omdat dat beter werkt.
Kwa uitlijning ben ik zelf begonnen bij OEM EK9 specs en die werken nog altijd goed,dat zal voor iedere wagen net iets anders zijn.(Coupe/sedan/hatch) Dynamisch camber vindt ik ook beter rijden als statisch camber => (Caster omhoog) veel meer grip rechtdoor om te remmen en meer grip in de bochten.
The SOHC combustion chamber is a better shape than the DOHC.
So don't chunk those 1.6 SOHC engines, they can make really good power. For a pure performance application, regardless of application, I'd choose the SOHC. No bull!! .........T.O.O. .......

hondanickx
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1288
Geregistreerd:
16 Jan 2007, 20:31
Woonplaats:
Belgie

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor Kevinio » 18 Mei 2015, 16:59

Leren rijden is hier de discussie niet. Voor mij persoonlijk was het uitzoeken om vertrouwen in de auto te krijgen en dat hij voorspelbaar is hoe ik het wil. 1x met overstuur een dijk afrijden vond ik opzich al wel genoeg.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor Flip » 19 Mei 2015, 12:17

Wie rijdt er dan ook op een dijk :emo:')
Afbeelding
http://www.ph-motorsports.nl Trackday EG4

In progress: s80, 4.9 straight cut fd, 1.5 way plate lsd, .... weet je een boek schrijven is sneller dan deze speclist opdreunen.

Gebruikers-avatar
Flip
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2877
Geregistreerd:
25 Jul 2005, 07:55
Woonplaats:
Regio Eindhoven

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor kristo » 19 Mei 2015, 12:43

In westelijk Holland moeilijk te vermijden heb ik al gemerkt :roll:
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

VorigeVolgende

Terug naar Onderstel



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten
cron