uitlijning circuit

Problemen met je onderstel? Bespreek het hier

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor kamelenjager » 19 Mei 2015, 13:19

"uitlijning circuit"

Maar ik vind het mooi dat jou auto goed over de dijk heen rijd :P

Progressieve veren voor op het circuit? Ik rij daar niet voor het comfort..
Afbeelding
The form is in the function

kamelenjager
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1156
Geregistreerd:
20 Sep 2006, 08:23

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor Kevinio » 19 Mei 2015, 13:47

Toen ik met Martijn bij mij in de buurt aan het afstellen was zei hij als eerste: het lijkt hier wel een circuit joh. :D Maar goed, maar even ontopic. :blush:
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor GoThanh » 19 Mei 2015, 15:17

Maar Florian heeft echt wel een punt. Ik vraag me ook echt af wie hier nou op het forum een beetje op het limiet hoek.

Ik rij circuit maar nog steeds 80% op straat en ik hoek veel op straat. Is ook de reden waarom ik op circuit best snel ben :P

Al dat overstuur onderstuur kan je op straat bijna niet testen omdat bochten vaak tekort zijn daarvoor en om die grenzen te kennen moet je echt letterlijk op je grenzen rijden en ik geloof niet dat iemand dat op straat doet. Als ik op straat hoek neem ik marges van 90% in bochten en 60% van mijn remvermogen zodat mocht er een fietser of voetganger komen dat ik nog altijd stil kan staan.

Op straat kan je je turn in gedrag hooguit testen en dat was het.

Ik zou verder gewoon de EK9 of ITR specs aanhouden wat betreft uitlijning gezien die een neutrale balans hebben met stock banden en onderstel.

Hou dat tabel aan en kijk wat voor jou vertrouwd aanvoelt, daarmee kan je sneller rijden want dan worden je ballen zogenaamd groter vanwege het vetrouwde gevoel.
Afbeelding
Track personal record: Nurburgring BTG ~8:20 (K24) Zandvoort: 2.01:538 (K24) Assen: 2:08 (B18C)
Track civic EK: K24A3 semi-build Build topic

Gebruikers-avatar
GoThanh
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2667
Geregistreerd:
10 Apr 2009, 17:49

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor alxndr » 20 Mei 2015, 07:08

Dat ben ik, zei de gek :mrgreen:

Meest winst op het circuit zit in de bestuurder zelf. Florian heeft gelijk. Kijkend naar mijzelf, na 12 jaar en 30.000+ circuitkilometer heb ik veel geleerd maar zie ik dat ik steeds meer te leren heb. Tuurlijk, de tijdwinst wordt kleiner maar de uitdaging groter. Cliché maar waar.
Juist in het verhaal ‘gaan leren rijden op circuit’ zie ik schoonheid van de sport. En zo effectief en goedkoop mogelijk de auto daarop laten aansluiten. Uitlijning speelt voor mij daar een grote rol in.

Genoeg ervaren circuitrijders die zeggen dat ik al het maximale eruit heb gehaald met de MX5 (stock 9.04btg). Dat de limiet bereikt is. Dat denk ik niet, de limiet verschilt per dag/per setup/per persoon/per uitlijning/etc. Dat maakt het ook leuk, de limiet is variabel. Betere rijders wandelen vast weer over mijn limiet van ‘fastest stock mx5’ heen. De uitdaging van naar/op/over/op jouw limiet proberen te rijden, dat is wat de sport leuk maakt.

Het topic begon over circuit uitlijning, een goede uitlijning is persoonlijk maar een slechte uitlijning is voor iedereen ruk. Begin met een neutrale setup, werkt dat niet meer voor je dan kan je altijd er verder mee spelen :drive2:
- Nürburgring: 1500+ laps and counting -
http://www.youtube.com/user/alxndr020/featured

Gebruikers-avatar
alxndr
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 910
Geregistreerd:
26 Mei 2008, 19:06

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor Kevinio » 20 Mei 2015, 07:45

Bij dergelijke discussies komt altijd het slappe antwoord: ga eerst maar eens leren rijden. Want ik rij circuit, dus ik weet het. Heeft het toegevoegde waarde? Volgens mij gewoon is dat gelijk aan 0. De ideale setup bestaat gewoon niet, dit is gewoon rijder gebonden. Beter worden er tips en ervaringen gegeven welke invloed een bepaalde afstelling geeft. Het is dan aan de rijder te bepalen wat bij hem past. En waar je dan rijdt, zij het op het circuit, straat, het bos, de Sahara of weet ik wat, doet er dan ook niet toe. Je bent op zoek naar een bepaald gedrag (en dat heeft niets met maximaal hoeken te maken), en hoe ga je dat bereiken? Eigenlijk maakt dat ene simpele plaatje al ontzettend veel duidelijk. Het enige wat je daarop kan toevoegen is eigenlijk grip versus afstelling.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor alxndr » 20 Mei 2015, 08:05

denk dat we dat ook bedoelen. ik wel in ieder geval :smile:

Kijk naar dat plaatje wat de verschillende invloeden doen, uitlijnen naar je wensen en ga lekker rijden. :drive2:
Pas aan indien wenselijk. repeat. Dat is het antwoord op de vraag van dit topic :cheesygrin:
- Nürburgring: 1500+ laps and counting -
http://www.youtube.com/user/alxndr020/featured

Gebruikers-avatar
alxndr
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 910
Geregistreerd:
26 Mei 2008, 19:06

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor GoThanh » 20 Mei 2015, 09:19

Ja maar Kevin de reden waarom ik en Florian het circuit gebeuren opnoemen is dat je auto veel meer kan dan wat je daadwerkelijk op straat doet of boswegen of whatever. Sommige zullen dan de bochten ook verkeerd nemen vanwege verkeerde techniek en dat kan lijden tot bepaalde waarnemingen aan hun auto waarvan ze denken de afstellingen zijn ruk. Maximaal hoeken zegt wel iets over je vertrouwen van je auto en het gedrag daarvan dus vaak gebruik ik dat als referentie.

En wat Alexander zegt is wat ik uiteindelijk ook aanbeveel. Begin met de basis en pas het daarna op aan. Maar ik hou er aan vast dat Ek9 en ITR afstellingen al een heel mooi neutraal stuurgedrag geeft mits je onderstel ook daarop lijkt.

En als je afstellingen vraagt om puur alleen op de weg sportief te gaan rijden dan zeg ik hou dan helemaal je fabriekafstellingen aan...

Je moet anders maar gewoon een keer vrijrijden proberen, je leert er gewoon veel van. Zeg niet dat als circuitrijder dat je het beter weet maar je leert gewoon echt wat je auto daadwerkelijk doet en hoe je erop kan reageren. Je wilt als rijder toch ook ontwikkelen?
Afbeelding
Track personal record: Nurburgring BTG ~8:20 (K24) Zandvoort: 2.01:538 (K24) Assen: 2:08 (B18C)
Track civic EK: K24A3 semi-build Build topic

Gebruikers-avatar
GoThanh
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2667
Geregistreerd:
10 Apr 2009, 17:49

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor 15inch » 20 Mei 2015, 09:35

Een goede circuitauto is een combinatie van goede uitlijning/uitweging/zero bumpsteer. Uitlijning kan er op papier en volgens theorie nog zo goed uit zien, als de auto last heeft van (onzichtbaar) bumpsteer en slechte cornerbalance is trailbraking ook niet goed mogelijk terwijl daar juist nog tijdwinst te behalen valt. En uitlijning/uitweging moet altijd raceready gebeuren dus met coureur, benzine, rijhoogte, gewenste bandenspanning etc...wordt ook nog wel eens over het hoofd gezien.
:drive2:

Gebruikers-avatar
15inch
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2388
Geregistreerd:
20 Jun 2006, 10:36

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor Kevinio » 20 Mei 2015, 09:40

Ik doel erop dat wat jij ook aangeeft dat je vertrouwen in je auto moet krijgen, dat hij voorspelbaar is wat hij gaat doen. Dan maakt het niet uit wat de inzet toepassing is. Dat je op circuit de grenzen makkelijker opzoekt en je sneller de indruk krijgt wat de auto doet geloof ik ook meteen. Ik dacht dat mijn auto ook geen overstuur meer had op een gegeven moment (waar ik naar op zoek was), maar op hogere snelheid heeft hij toch die neiging bleek later. Zoals 15inch aangaf komt bij een Sol door de belachelijke bodyroll de kont nog een keer om als je al in de bocht bent. Dat vind je inderdaad niet zo snel op straat. Daardoor neig ik zelfs weer terug te gaan naar OEM VTI swaybar achter.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor Flip » 20 Mei 2015, 18:36

Banden temperatuur is inherent aan setup (wiellasten, dynamische werking ophanging), omstandigheden(weer) en compententie/ballen van de rijder. Daar pas je specifiek je de uitlijning op aan...

Dmv bandentemperatuur op te meten kan je verifieren of je uitlijning juist is, mits "Human error" tot een minimum beperkt is.

Human error voorbeeld: "Mijn auto is zeer ondersturend!" *zie vervolgens op filmpje dat iemand als een idioot aan het stuur trekt bij turn-in
Afbeelding
http://www.ph-motorsports.nl Trackday EG4

In progress: s80, 4.9 straight cut fd, 1.5 way plate lsd, .... weet je een boek schrijven is sneller dan deze speclist opdreunen.

Gebruikers-avatar
Flip
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2877
Geregistreerd:
25 Jul 2005, 07:55
Woonplaats:
Regio Eindhoven

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor Eatsleeprace91 » 22 Mei 2015, 00:09

Dit topic word nog interessant ook haha.

Beetje nachtelijke post maar ben 15 mei Assen op geweest. En dus voor het eerst met de integra eens kunnen voelen hoe hij rijd en reageerd.. Compleet iets anders dan de coupe die ik voorheen had dus het was wel ff wennen.

De balans van de auto was goed (misschien op sommige stukken wat lastig insturen door een iets te slappe springrate achter vergeleken met voor). Dat de balans van de auto redelijk goed lijkt merkte ik aan dat de auto in bijna elke bocht op een gegeven moment als geheel ging glijden of rollen. Door het gebrek aan stuurrespons en grip voelde de auto nog niet vertrouwd aan en heb ik redelijk voorzichtig moeten rijden. Tevens liep ik tegen lekkende nokkenas keerringen aan en was het testen helaas snel voorbij met 1.5 sessie.

Later heb ik heb contact gehad met de leverancier van de banden en hun gaven dus aan dat ik een hogere bandenspanning moest aanhouden voor warm 2.6 en achter warm 2.8:) tegen te veel onderstuur :>>: ben deze week de banden in plaats van 2.2/2.2 warm te hebben wezen testen op straat met 2.4/2.4 warm, (begonnen op 2.2 rondom koud aangezien geen circuit heb hier haha). Ik merkte meteen een groot verschillende in grip en had ik meer vertrouwen in de bochten.

Conclusie: uitlijning lijkt nu goed op
Voorkant toe out totaal 0graden8' minuten
Achter toe in totaal 0graden16' minuten 
Voorkant camber -2.2graden
Achter camber -2.3 graden
maar dit kan ik volgende keer pas beter aanvoelen met hogere bandenspanning.
:arrow: Youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/kayhesse :arrowl;
--- K24 - Nurburgring BTG 7:41 Assen 1:56 Zandvoort 1:57 ---

Eatsleeprace91
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 614
Geregistreerd:
16 Jan 2010, 20:52
Woonplaats:
Vriezenveen

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor GoThanh » 22 Mei 2015, 10:14

Zijn wel hoge drukken kwa bandenspanning die hij aanbeveelt :eek: Je toe in achter is nog best veel 16min is dat volgens ITR spec?

Ben jij trouwens niet die kerel die ik (andere aziaat dan manlong haha) op hondafest heb gesproken? Oude ITR van Yoram?
Afbeelding
Track personal record: Nurburgring BTG ~8:20 (K24) Zandvoort: 2.01:538 (K24) Assen: 2:08 (B18C)
Track civic EK: K24A3 semi-build Build topic

Gebruikers-avatar
GoThanh
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2667
Geregistreerd:
10 Apr 2009, 17:49

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor kristo » 22 Mei 2015, 11:04

Eatsleeprace91 schreef:Voorkant toe out totaal 0 graden 8 minuten
Achter toe in totaal 0 graden 16 minuten 
Voorkant camber -2.2graden
Achter camber -2.3 graden

GoThanh schreef:Zijn wel hoge drukken kwa bandenspanning die hij aanbeveelt :eek: Je toe in achter is nog best veel 16min is dat volgens ITR spec?

16 minuten (0°16') is niet gelijk aan 16mm.

Als het boekje schrijft '1 mm' dan slaat dit op totaal spoor (per definitie van spoor uitgedrukt in mm), niet spoor per wiel. '1 mm' in het boekje betekent dan bv 0,5mm/wiel.

1mm (totaal) spoor is gelijk aan ~9 minuten (totaal) spoor, met limieten [8-10] volgens apparaat/software. Je moet dus bij uitlijning steeds de waarden van de limieten die het apparaat toont checken adhv spec om je gemeten waarden volledig juist te interpreteren.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor Eatsleeprace91 » 22 Mei 2015, 11:41

Lijken hogere waardes dan het is haha oem Max spec itr is ook totaal 19 toe in.

Jah ik ben Kay inderdaad met de oude itr van yoram en heb jou en die andere Aziaat gesproken haha :cheesygrin:

GoThanh schreef:Zijn wel hoge drukken kwa bandenspanning die hij aanbeveelt :eek: Je toe in achter is nog best veel 16min is dat volgens ITR spec?

Ben jij trouwens niet die kerel die ik (andere aziaat dan manlong haha) op hondafest heb gesproken? Oude ITR van Yoram?
:arrow: Youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/kayhesse :arrowl;
--- K24 - Nurburgring BTG 7:41 Assen 1:56 Zandvoort 1:57 ---

Eatsleeprace91
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 614
Geregistreerd:
16 Jan 2010, 20:52
Woonplaats:
Vriezenveen

Re: uitlijning circuit

Berichtdoor alxndr » 22 Mei 2015, 13:58

mijne vandaag uitgelijnd:

Afbeelding
- Nürburgring: 1500+ laps and counting -
http://www.youtube.com/user/alxndr020/featured

Gebruikers-avatar
alxndr
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 910
Geregistreerd:
26 Mei 2008, 19:06

VorigeVolgende

Terug naar Onderstel



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten
cron