Circuit setup

Problemen met je onderstel? Bespreek het hier

Re: Circuit setup

Berichtdoor Jaane » 09 Jan 2012, 15:33

Ik kreeg bij mijn schroefset een briefje van meneer Thuis van intrax met de mededeling om aan de achterzijde het toespoor om te ruilen voor uitspoor. volgens mij waren zijn woorden ongeveer "het is even wennen maar de achterkant gaat de bocht al om als je er al naar kijkt"
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Jaane
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 8510
Geregistreerd:
18 Mrt 2005, 13:55
Woonplaats:
Limburg FTW

Re: Circuit setup

Berichtdoor Kay » 09 Jan 2012, 16:14

Jaane schreef:Ik kreeg bij mijn schroefset een briefje van meneer Thuis van intrax met de mededeling om aan de achterzijde het toespoor om te ruilen voor uitspoor. volgens mij waren zijn woorden ongeveer "het is even wennen maar de achterkant gaat de bocht al om als je er al naar kijkt"


precies... dus zonder te kijken de muur in ;)

uitspoor aan de achterkant geeft een overstuurt karakter... dus wat trickyer.. wel sneller mits je kunt sturen
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Kay
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4976
Geregistreerd:
25 Feb 2008, 19:33
Woonplaats:
Nederweert Eind

Re: Circuit setup

Berichtdoor Johanes » 09 Jan 2012, 16:46

Kay schreef:uitspoor aan de achterkant geeft een overstuurt karakter... dus wat trickyer.. wel sneller mits je kunt sturen


Afhankelijk van je rijstijl/rijvaardigeheden voor FWD auto's is oversturend karakter juist "beter/sneller".

Ik zal maar een beetje mijn setup verklappen, voornamelijk op Assen. In het begin reed ik 2.12.xxx over het circuit va Assen met de oude setup. Maar ik merkte toch dat ik sneller kon. Na wat adviezen van her en der, nam ik uiteindelijk wat meer risico om mijn bandenspanning van mijn achter banden te verhogen. Dus achterbanden zijn harder dan voorbanden waardoor de auto oversturend karakter gaf. En in de laatste TA op Assen heb ik dit toegepast in de kwalifatie en finale ronden, met als resultaat 2.06.xxx dus 6 seconden sneller ;) .

Waarom oversturend karakter beter is; Het is simple. Als je overstuur hebt moet je juist gas geven + tegensturen om te verhelpen. Dus als je overstuur hebt door deze setup kun je juist eerder gas geven bij het uitkomen van de bocht om het overstuur te verhelpen. Dus sneller door de bocht heen.

Ik moet vermelden dat ik deze setup alleen op Assen durf te gebruiken omdat het circuit heeellll veeelll uitloop ruimte heeft mocht het fout gaan. Op CPZ durf ik nog niet omdat ik toch vind dat het circuit best "krap" is tov Assen.

Johanes
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1674
Geregistreerd:
27 Mrt 2008, 22:24
Woonplaats:
Twente

Re: Circuit setup

Berichtdoor ReLXe » 09 Jan 2012, 17:05

Dan kun je pas echt letterlijk gooien en smijten dus met je honda. Die van mij moet ook zeker op dat vlak aangepast worden want heb alleen maar bakken met onderstuur. :D
Afbeelding

Gebruikers-avatar
ReLXe
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6989
Geregistreerd:
20 Dec 2007, 15:02
Woonplaats:
Den Haag

Re: Circuit setup

Berichtdoor kristo » 09 Jan 2012, 18:00

Jaane schreef:Ik kreeg bij mijn schroefset een briefje van meneer Thuis van intrax met de mededeling om aan de achterzijde het toespoor om te ruilen voor uitspoor

Gaf hij ook nog andere tips? Betreffende springrate bv ... ?
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Circuit setup

Berichtdoor Raymond » 09 Jan 2012, 18:11

ReLXe schreef:Dan kun je pas echt letterlijk gooien en smijten dus met je honda. Die van mij moet ook zeker op dat vlak aangepast worden want heb alleen maar bakken met onderstuur. :D

Jij doet gewoon wat fout :P
Want staat gewoon goed uitgelijnd toch?

Overstuur beter ben ik het niet helemaal mee eens.. Kan wellicht sneller zijn als je er mee om weet te gaan maar persoonlijk en vast wel meerdere rijden snellere tijden als de auto ook zelf lekker rijd. Is dus wel persoonlijk of het beter rijd.

Gebruikers-avatar
Raymond
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5886
Geregistreerd:
06 Mei 2007, 11:02
Woonplaats:
Leiden, Zuid-Holland NL

Re: Circuit setup

Berichtdoor GoThanh » 09 Jan 2012, 19:26

oem uitlijning is vaak ondersturende karakter om het veilig te houden voor normale gebruikers. Sonny zijn uitlijning is dan waarschijnlijk bijna 1 op 1 OEM.
Afbeelding
Track personal record: Nurburgring BTG ~8:20 (K24) Zandvoort: 2.01:538 (K24) Assen: 2:08 (B18C)
Track civic EK: K24A3 semi-build Build topic

Gebruikers-avatar
GoThanh
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2667
Geregistreerd:
10 Apr 2009, 17:49

Re: Circuit setup

Berichtdoor Dickiecrx-vt » 09 Jan 2012, 19:31

Maar wat is verstandig en het "beste" Uitspoor of toespoor achter? en hoeveel graden?
Lijkt mij ongeveer 1 graad toespoor...
De nieuwe site is online!

Deze is bereikbaar via http://www.hondacommunitynederland.nl, of via http://www.hcnonline.nl.



Afbeelding

Dickiecrx-vt
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5109
Geregistreerd:
07 Feb 2007, 07:47
Woonplaats:
HCNOnline

Re: Circuit setup

Berichtdoor ReLXe » 09 Jan 2012, 19:44

Raymond schreef:Jij doet gewoon wat fout :P


Dat kan heel goed zijn hoor. Dat ik teveel instuur en daarom zoveel onderstuur heb. Maar nu is m'n stuurhuis sinds kort afgesteld. Een stuk strakker. Dus ook veel meer gevoel in het stuur. Wellicht dat het dadelijk nog wat beter gaat :)

GoThanh schreef:oem uitlijning is vaak ondersturende karakter om het veilig te houden voor normale gebruikers. Sonny zijn uitlijning is dan waarschijnlijk bijna 1 op 1 OEM.


Ik heb hem bij prinz techniek uit laten lijnen. En die hebben hem uitgelijnd voor op "circuit"
Onderstuur valt de laatste keer best wel mee. Het stijn gewoon bepaalde bochten ( maar daar heeft iedereen veel onderstuur ) de 2 bochten vóór de audi S.


Dickiecrx-vt schreef:Maar wat is verstandig en het "beste" Uitspoor of toespoor achter? en hoeveel graden?
Lijkt mij ongeveer 1 graad toespoor...


Nou.. je hebt zelf altijd op school geleerd voor FWD auto's. Uitspoor vóór en toespoor achter toch? Ik denk niet dat er 1 "beste" oplossing voor is. Maar wel een hoop verschillende.
Dan zou je toch echt op wat meer informatie op andere sites moeten gaan zoeken.
Probeer driving-fun website eens ofzo.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
ReLXe
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6989
Geregistreerd:
20 Dec 2007, 15:02
Woonplaats:
Den Haag

Re: Circuit setup

Berichtdoor alxndr » 09 Jan 2012, 20:21

Dickiecrx-vt schreef:Maar wat is verstandig en het "beste" Uitspoor of toespoor achter? en hoeveel graden?
Lijkt mij ongeveer 1 graad toespoor...


ligt eraan wat je wilt, stabiliteit (toe-in) of wendbaarheid (toe-out)

verder mijn mening: johannes verhaal +1
- Nürburgring: 1500+ laps and counting -
http://www.youtube.com/user/alxndr020/featured

Gebruikers-avatar
alxndr
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 910
Geregistreerd:
26 Mei 2008, 19:06

Re: Circuit setup

Berichtdoor kristo » 09 Jan 2012, 20:44

Toch even opmerken dat 1mm uitspoor vóór nog binnen de OE waarden valt, en achter alles minder dan 1mm toespoor buiten de OE (veilige, stabiele, ...) waarden valt.


Dickiecrx-vt schreef:1 graad toespoor...
Weet je wel hoeveel dat is :P

Sporing in Honda boekjes komt in mm waarbij: 1mm = 0°05' (5 minuten*) per wiel :)


*strikt genomen is 1mm eerder een dikke 4 minuten
Laatst gewijzigd door kristo op 05 Mrt 2012, 20:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Circuit setup

Berichtdoor Dickiecrx-vt » 09 Jan 2012, 20:57

Dit is de set-up waar ik met Super Sunday mee reed.
Dit jaar komt daar verandering in, maar veel afstellen zal het niet worden..

Afbeelding
De nieuwe site is online!

Deze is bereikbaar via http://www.hondacommunitynederland.nl, of via http://www.hcnonline.nl.



Afbeelding

Dickiecrx-vt
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5109
Geregistreerd:
07 Feb 2007, 07:47
Woonplaats:
HCNOnline

Re: Circuit setup

Berichtdoor ReLXe » 09 Jan 2012, 21:11

Die van mij is als volgt uitgelijnd:


Voor: Links: -0º06" Rechts: -0º06"

Achter: Links: +0º15" Rechts: +0º18"

Dat is hun "circuit" afstelling.

EDIT: @ alxndr, my bad :P
Laatst gewijzigd door ReLXe op 09 Jan 2012, 21:48, in totaal 2 keer gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
ReLXe
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6989
Geregistreerd:
20 Dec 2007, 15:02
Woonplaats:
Den Haag

Re: Circuit setup

Berichtdoor alxndr » 09 Jan 2012, 21:45

alles positief?
- Nürburgring: 1500+ laps and counting -
http://www.youtube.com/user/alxndr020/featured

Gebruikers-avatar
alxndr
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 910
Geregistreerd:
26 Mei 2008, 19:06

Re: Circuit setup

Berichtdoor voetbalboer87 » 10 Jan 2012, 09:40

Het is wel makkelijk als alles in graden-minuten wordt geplaatst, anders ga je dingen door elkaar halen.

In dat geval wordt Dick zijn setup als volgt (voor zover ik het snel even heb berekent)

VOOR:
Wielvlucht:
L = -0º54' R = -1º00'
Sporing:
L = -0º03' R = -0º03'

ACHTER:
Wielvlucht:
L = -1º36' R = -2º03'
Sporing:
L = 0º18' R = 0º03'

Auto gaat mooi scheef over de weg of niet Dick? :P
Laatst gewijzigd door voetbalboer87 op 10 Jan 2012, 17:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
voetbalboer87
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5496
Geregistreerd:
02 Feb 2007, 18:11
Woonplaats:
Arnhem, Groningen

VorigeVolgende

Terug naar Onderstel



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten
cron