Info-topic: Schokdempers + Veren

Problemen met je onderstel? Bespreek het hier

Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor Kay » 16 Jan 2011, 22:21

Schokdemper bemating
Handig voor het vergelijken van schroefsets of om te kijken of een bepaalde set past op een specifiek model.

ModelDiameter Shock FRVorkbreedte RE
4th Gen38 mm51 mm
5th Gen42 mm51 mm
6th Gen42 mm40 mm


Verder is het mogelijk om de schokdempervorken uit te wisselen. Wanneer een 4th gen schroefset op een 5th gen gemonteerd moet worden zijn de schokdempervorken van de 4th gen nodig.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Kay
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4976
Geregistreerd:
25 Feb 2008, 19:33
Woonplaats:
Nederweert Eind

Re: Schokdempers + Veren

Berichtdoor Kay » 17 Jan 2011, 19:09

Bij deze een zo goed mogelijke volledige samenvatting van alle schokdempertopics.

Algemene prijsklasse indeling:

0 - 400 euro = klote troep. Je auto wordt er echt wel lager door, maar niet veiliger.

400 - 600 euro = goed instap spul verkrijg baar zoals; D2, K-Sport, Skunk2 Pro S, Koni etc.
Vaak heb je dan wel alléén hoogteverstelbaar mogelijkheid, en niet hardheid.

600 - 900 euro = Tein Superstreet, KW, HKS, Omnipower, etc.
Dit zijn de leukere sets die hardheid en hoogte verstelbaar zijn.

900 - 1500+ euro = Tein Type Flex, Tein Mono Flex, Apexi N1, Skunk2 Pro-C, Tanabe Sustecs, Ohlins etc.
Dit betere (circuit) sets met In én Rebound verstelbaarheid en uiteraard hoogte.

1500 - 5000+ euro = Tein RA, Proflex en vele andere merken met bijvoorbeeld aparte oil tanks.
Dit zijn sets met Hi, Lo speed in en rebound, Hoogte etc

Informatie over schokdempers en veren

OEM:
Del Sol Esi: F=2,7k & R=1,6k

OEM + coiloverset:
Modellen:
Ebay: F=11k & R=11k
-ontzettend stug
-dramatische wegligging
-roesten en dus moeilijk verstelbaar na verloop van tijd

A'PEXi
Modellen:
-S1 Damper system: F=8k & R=4k
Hoogte verstelbaar
Ontworpen voor circuit gebruik, te stug voor straat volgens A'PEXi
-N1 EXV Damper system:
Hoogte en hardheid verstelbaar
High-Performance straatgebruik
-N1 Evolution street damper system
Hoogte en hardheid verstelbaar
High-Performance circuitgebruik

Apex
Modellen:
Sport:
Standaard verlaging
Relatief zacht bij zwaardere auto's (b-series)
X-force:
Hoogte en hardheid verstelbaar

AST Suspension
Modellen:
Sportline1:
Hoogte en hardheid verstelbaar
Mogelijk om zelf de springrates te kiezen
Geschikt voor zowel straat als circuitgebruik
Sportline2:
Upsidedown versie van Sportline1 met extra dikke housing
Hoogte en hardheid verstelbaar
Mogelijk om zelf de springrates te kiezen
Geschikt voor zowel straat als circuitgebruik
Competition:
Sportline 2 met stuggere setting en externe reservoirs
Hoogte en hardheid verstelbaar
Mogelijk om zelf de springrates te kiezen
Voor extreem circuitgebruik

Mening: (Kay) Goede set, welke na 2 jaar nog steeds prima te verstellen is en nog geen roest of beschadigingen heeft. Was met 8k en 6k veren iets te licht voor echt circuit gebruik.

Crux
Modellen:
Hoogte en hardheid verstelbaar
F=18k & R=16k

Mening: (Smit) Straatgebruik is niet voor iedereen weggelegd. Veel vinden het te stug (Voorbeeldje, als ik BOB ben moet iedereen in de auto aan het eind van de rit naar het toilet).
Kunnen heeeel laag (zelfs als EG/DC set op een ED, eg kan dus nog zo'n 2,5cm lager). Schijnt een zeer goede combo te zijn voor op het circuit (veel van de J's auto's rijden met deze setup). Mouluh heeft deze van me overgenomen en kan er meer over vertellen. Hij gebruikt de set namelijk echt waar hij voor gemaakt is: Circuit knallen.

Cusco
Modellen:
Comp-S
Hoogte en hardheid verstelbaar
Zero-1
Hoogte en hardheid verstelbaar
Zero-2
Hoogte en hardheid verstelbaar
Voorzien van stuggere dempers dan Zero-1
Zero-2R
Hoogte en hardheid verstelbaar
Upside down versie van Zero-2 geschikt voor heftig circuitgebruik

D2 Racing:
Modellen:
Sport/Street
Hoogte en hardheid verstelbaar
Stug, minder geschikt voor daily use
vrij snel roestende schroefdraad waardoor hoogteverstelling moeizaam wordt

H&R
Modellen:

K-sport:
Modellen:
Highsport2: F=9,8k & R=7,2k

Koni
Modellen:
Sport kit (schokdempers en veren) F=4,3k & R=3,2k
beperkte hoogte verstelling en enkel rebound te verstellen

mening: (kristo) Uitstekende demping met effectieve instelbaarheid, gaande van 'comfie' tot 'sterk sportief' - mate van instelling is uiteraard verbonden met de springrate van de gebruikte veren, set staat bij mij half open/dicht. Veren zijn lineair wat een zeldzaamheid is voor 'verlagingsveren' maar dus een betere wegligging geeft tov progressieve veren. Springrates zijn relatief laag dus niet bedoeld voor het 'echte' sportieve werk, hoewel ikzelf er toch goed vooruit mee ging op Zolder. Commentaar van een vriendin: "Wat ruw maar niet onaangenaam"

KW
Modellen:
Variant1: F=6k & R=9k
Variant2:
Variant3:

Omni-Power:
Modellen:
Full body coilovers (hoogte verstelbaar)
Sport:F=12k & R=10k
Street:F=10k & R=8k
stug en geschikt voor circuitgebruik

Skunk2
Modellen:
Pro-S
stug

Spax
Modellen:
hoogte & demping verstelbaar

SSR
Modellen:
S1
stug, geschikt voor circuit
C1
stug, geschikt als daily en circuit

Tanabe:
Modellen:
Sustec Pro S-OC: F=6k & R=4k

Tein:
Modellen:
Mono Flex
Super Street
Circuit Master

Toda
Modellen:
Fightex N1 F=18k & R=14k
Hoogte en hardheid verstelbaar

Mening: (Smit) Zelfde verhaal als crux, straatgebruik is niet voor iedereen. Is ook in hoogte en hardheid verstelbaar. Kan een stuk minder laag op mijn ED, komt door het unieke design pillowball mounts die vrij dik zijn. Voordeel is wel dat de veren gepreload staan en dus de onderkant van de veerpoten omhoog gedraaid kan worden. Nadeel is dat de achterkant niet omhoog gedraaid kan worden zonder: of de topmount los te maken van de auto, of de veerpoot van de draagarm.

Weitec:
Modellen:
Sportveren: F=5,4k & R=2,6k

Hicon TX:
hoogte en rebound verstelbaar
-goed verstelbaar
-comfortabel
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Kay
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4976
Geregistreerd:
25 Feb 2008, 19:33
Woonplaats:
Nederweert Eind

Re: Schokdempers + Veren

Berichtdoor Raymond » 17 Jan 2011, 19:48

Hollands eigen OMI performance ? :lol:

Gebruikers-avatar
Raymond
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5886
Geregistreerd:
06 Mei 2007, 11:02
Woonplaats:
Leiden, Zuid-Holland NL

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor Error » 19 Jan 2011, 15:36

100% eens met Kristo. Beste zou zijn als die lineaire veren een wat hogere springrate hadden, dus iets minder zacht. Zou de wegligging NOG meer ten goede komen.

Error
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5271
Geregistreerd:
21 Mrt 2008, 14:43
Woonplaats:
Regio Rotterdam

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor kristo » 19 Jan 2011, 21:04

Error schreef:Beste zou zijn als die lineaire veren een wat hogere springrate hadden

Probleem is dat je daar dan geen OE stijl setup mee kunt maken (OE stijl veerschotels ed), krijg je loshangende veren.

Daarom dat je voor een betere setup naar een combo Koni Geel + sleeves (Skunk2, GC) moet gaan.

Ik ga daar nog een update voor schrijven voor in dit topic.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor D-Per4mance » 19 Jan 2011, 22:39

Kay schreef:Schokdemper bemating
Handig voor het vergelijken van schroefsets of om te kijken of een bepaalde set past op een specifiek model.



Als aanvulling hierop: 6th gen (EK) dempers passen op een 5th gen (EG) door 5mm aan elke kant van je draagarmbussen af te slijpen/vijlen. Andersom past door aan beide kanten 5mm ringen te plaatsen. Hoeven we die vraag ook niet iedere week 3x te beantwoorden.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor Kay » 19 Jan 2011, 22:48

D-Per4mance schreef:
Kay schreef:Schokdemper bemating
Handig voor het vergelijken van schroefsets of om te kijken of een bepaalde set past op een specifiek model.



Als aanvulling hierop: 6th gen (EK) dempers passen op een 5th gen (EG) door 5mm aan elke kant van je draagarmbussen af te slijpen/vijlen. Andersom past door aan beide kanten 5mm ringen te plaatsen. Hoeven we die vraag ook niet iedere week 3x te beantwoorden.


Ik zal het toevoegen, zo gauw als ik er weer mee bezig ga! maar klopt idd, al is het vrij logisch ;)
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Kay
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4976
Geregistreerd:
25 Feb 2008, 19:33
Woonplaats:
Nederweert Eind

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor ek20a » 19 Jan 2011, 22:49

Je hebt ze laatst nog in je handen gehad kay... Die fantastisch mooie INTRAX schokbrekers :).

Gebruikers-avatar
ek20a
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 563
Geregistreerd:
22 Mrt 2008, 14:41
Woonplaats:
Helmond

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor Kay » 19 Jan 2011, 22:51

ek20a schreef:Je hebt ze laatst nog in je handen gehad kay... Die fantastisch mooie INTRAX schokbrekers :).


Ik wacht op een verhaaltje van Jaane in dit topic, dan doe ik kopieeren en plakken...
Komt allemaal... druk druk druk..

3 projecten waar ik aan moet sleutelen, afstuderen,, snapte?
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Kay
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4976
Geregistreerd:
25 Feb 2008, 19:33
Woonplaats:
Nederweert Eind

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor triple_A » 20 Jan 2011, 13:01

KW Variant1: F=6k & R=9k
Oh really? :P

Gebruikers-avatar
triple_A
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1045
Geregistreerd:
16 Jun 2009, 21:06

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor sjeff » 26 Nov 2011, 13:17

is er iets bekent over de buddy club set's ??

Buddy Club N+ (hier zit ik aan de denken om onder mijn auto te gooien,
Buddy Club RSD

sjeff
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 161
Geregistreerd:
12 Mei 2011, 16:11
Woonplaats:
pijnacker (zh)

Re: Info-topic: Schokdempers + Veren

Berichtdoor kristo » 26 Nov 2011, 22:38

triple_A schreef:
KW Variant1: F=6k & R=9k
Oh really? :P

Unmöglich
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Swift veren Dynoed

Berichtdoor hondanickx » 31 Jan 2012, 00:56

Ben al een lange tijd aan het twijfelen om men huidige veren van men schroefset te vervangen voor een set duurdere (Lees betere) veren van Swift.
Ben nu ook een vergelijkingstest tegengekomen die al mooi en duidelijke verschillen laat zien tussen goedkope veren en duurdere veren.
De goedkopere veren in deze test zijn volgens mij identiek dezelfde (kwa kwaliteit en vormgeving) als die van mijn schroefset.

Copy/paste van NorthAmericanMotoring.com

Well I posted on another thread that I would in detail explain the substantial difference between Swift springs, and all other springs. So here it is.

I really don't know where to start with this but Ill just jump into it.
I have tested out many different types of suspension systems. One of the biggest factors in the entire suspension system is of course the Spring.

There are a few factors to look into when it comes to springs.
-stroke
-accuracy of spring rate
-weight

Now I'm sure most of you are aware of the spring binding problem with megan and the BC coilover system. Well that is completely a spring issue, most companies totally cheap out on the springs of the suspension systems especially the more inexpensive ones.

I have dynoed pretty much every springs I can get my hands on. So I can show you the differences of them.

Afbeelding
Here is a side by side comparison of the Swift spring and the Megan Coilover spring. You can easily see the difference in the number of coils between the 2. The Megan(black) has many more coils than the Swift(gold). If you were to fully compress both springs the Swift is half the size of the Megan. This means that there is that much more stroke in the spring. Heres the crazy part..... The Swift spring you see there is 10kg/mm, while the Megan is 8kg/mm. You can pretty much put any spring side by side with the Swift and its the same result (Eibach, H&R, Hipercoil, Cross, just to name a few)
-because there is less coils not only is there more stroke, but it is also a lot lighter. (Dammit, I forgot to write down the weight. Ill edit it later with the weight)

Afbeelding
this is the 8KG vs the 6KG for the Megan.



Afbeelding
This is a spring Dyno. The way I tested these springs is first I converted the spring from KG/mm to lb/in. The way the spring rate works is for example if I had an 8kg spring, it would take 8kg to lower it 1mm, and then it would take another 8kg on top of that to lower it another mm. (sorry if its wordy but I cant explain it any other way)

Well. I definately wasnt going to lower it one millimeter at a time so I converted the KG to LB. The spring on this dyno is 8kg/mm. So after the conversion it was 450lbs/in.
here are the numbers

Megan(8kg. convert 450lbs) 1st inch-494lb, 2nd inch- 551lbs, it didnt even make it to the 3rd inch it was maybe about 2&1/4 of an inch where it maxed and it was already at 594lbs.

Swift (10kg. convert 564lbs) 1st inch- 559lbs, 2nd inch- 564lbs, 3rd inch- 566lbs, 4th inch- maxed. Every inch it was off no more than 5lbs. If that isnt accurate I dont know what is.

Afbeelding
I also tested and RECORDED another spring from a higher end coilover called Zeal, who makes there own springs and though it was much better than megan it was again no comparrison.

I just started recording the numbers to show you the difference between the Swift spring and Megans. but I have tested almost every single spring out there. Even the most popular spring company like eibach is off the rate by at least 25lbs.

I've tested everything from Eibach (race springs), Vogtland, Tanabe, Tein. The only company that comes close to the swift springs in accuracy was a company called Hipercoil which was off by 15lbs. But then again had a bunch of coils like the Megan spring.

I couldn't find one single company that has outperformed Swift springs in any categories that I have stated
-weight
-stroke
-spring rate accuracy

This is why I use Swift spring in every single coilover in every single car I own.
The SOHC combustion chamber is a better shape than the DOHC.
So don't chunk those 1.6 SOHC engines, they can make really good power. For a pure performance application, regardless of application, I'd choose the SOHC. No bull!! .........T.O.O. .......

hondanickx
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1288
Geregistreerd:
16 Jan 2007, 20:31
Woonplaats:
Belgie

Re: Swift veren Dynoed

Berichtdoor kristo » 31 Jan 2012, 22:24

hondanickx schreef:Ben al een lange tijd aan het twijfelen om men huidige veren van men schroefset te vervangen voor een set duurdere (Lees betere) veren van Swift

Ter aanvulling: strikt genomen zou je - net als je schokdempers - je veren moeten dynomatchen. Welk merk écht het beste is ... :hmmm:

Eibach (ERS) veren kan je gewoon kopen in B en NL trouwens.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Swift veren Dynoed

Berichtdoor hondanickx » 01 Feb 2012, 22:13

Idd. heb je gelijk in.Eibach geeft een 2% afwijking op de ERS veren terwijl je hier in de test ziet dat de swift springs maar 1% afwijking hebben.
De eibach ERS veren had deze man trouwens ook getest.Wat waar is en wat niet en/of beter moeten we zelf uitmaken.Het aantal procent afwijking waar ik nu over bezig is ook te lullig om nog over te discusieren denk ik.Het zijn allebij zoiezo heel goede veren ;)
The SOHC combustion chamber is a better shape than the DOHC.
So don't chunk those 1.6 SOHC engines, they can make really good power. For a pure performance application, regardless of application, I'd choose the SOHC. No bull!! .........T.O.O. .......

hondanickx
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1288
Geregistreerd:
16 Jan 2007, 20:31
Woonplaats:
Belgie

Volgende

Terug naar Onderstel



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten
cron