door Kay » 17 Jan 2011, 19:09
Bij deze een zo goed mogelijke volledige samenvatting van alle schokdempertopics.
Algemene prijsklasse indeling:
0 - 400 euro = klote troep. Je auto wordt er echt wel lager door, maar niet veiliger.
400 - 600 euro = goed instap spul verkrijg baar zoals; D2, K-Sport, Skunk2 Pro S, Koni etc.
Vaak heb je dan wel alléén hoogteverstelbaar mogelijkheid, en niet hardheid.
600 - 900 euro = Tein Superstreet, KW, HKS, Omnipower, etc.
Dit zijn de leukere sets die hardheid en hoogte verstelbaar zijn.
900 - 1500+ euro = Tein Type Flex, Tein Mono Flex, Apexi N1, Skunk2 Pro-C, Tanabe Sustecs, Ohlins etc.
Dit betere (circuit) sets met In én Rebound verstelbaarheid en uiteraard hoogte.
1500 - 5000+ euro = Tein RA, Proflex en vele andere merken met bijvoorbeeld aparte oil tanks.
Dit zijn sets met Hi, Lo speed in en rebound, Hoogte etc
Informatie over schokdempers en veren
OEM:
Del Sol Esi: F=2,7k & R=1,6k
OEM + coiloverset:
Modellen:
Ebay: F=11k & R=11k
-ontzettend stug
-dramatische wegligging
-roesten en dus moeilijk verstelbaar na verloop van tijd
A'PEXi
Modellen:
-S1 Damper system: F=8k & R=4k
Hoogte verstelbaar
Ontworpen voor circuit gebruik, te stug voor straat volgens A'PEXi
-N1 EXV Damper system:
Hoogte en hardheid verstelbaar
High-Performance straatgebruik
-N1 Evolution street damper system
Hoogte en hardheid verstelbaar
High-Performance circuitgebruik
Apex
Modellen:
Sport:
Standaard verlaging
Relatief zacht bij zwaardere auto's (b-series)
X-force:
Hoogte en hardheid verstelbaar
AST Suspension
Modellen:
Sportline1:
Hoogte en hardheid verstelbaar
Mogelijk om zelf de springrates te kiezen
Geschikt voor zowel straat als circuitgebruik
Sportline2:
Upsidedown versie van Sportline1 met extra dikke housing
Hoogte en hardheid verstelbaar
Mogelijk om zelf de springrates te kiezen
Geschikt voor zowel straat als circuitgebruik
Competition:
Sportline 2 met stuggere setting en externe reservoirs
Hoogte en hardheid verstelbaar
Mogelijk om zelf de springrates te kiezen
Voor extreem circuitgebruik
Mening: (Kay) Goede set, welke na 2 jaar nog steeds prima te verstellen is en nog geen roest of beschadigingen heeft. Was met 8k en 6k veren iets te licht voor echt circuit gebruik.
Crux
Modellen:
Hoogte en hardheid verstelbaar
F=18k & R=16k
Mening: (Smit) Straatgebruik is niet voor iedereen weggelegd. Veel vinden het te stug (Voorbeeldje, als ik BOB ben moet iedereen in de auto aan het eind van de rit naar het toilet).
Kunnen heeeel laag (zelfs als EG/DC set op een ED, eg kan dus nog zo'n 2,5cm lager). Schijnt een zeer goede combo te zijn voor op het circuit (veel van de J's auto's rijden met deze setup). Mouluh heeft deze van me overgenomen en kan er meer over vertellen. Hij gebruikt de set namelijk echt waar hij voor gemaakt is: Circuit knallen.
Cusco
Modellen:
Comp-S
Hoogte en hardheid verstelbaar
Zero-1
Hoogte en hardheid verstelbaar
Zero-2
Hoogte en hardheid verstelbaar
Voorzien van stuggere dempers dan Zero-1
Zero-2R
Hoogte en hardheid verstelbaar
Upside down versie van Zero-2 geschikt voor heftig circuitgebruik
D2 Racing:
Modellen:
Sport/Street
Hoogte en hardheid verstelbaar
Stug, minder geschikt voor daily use
vrij snel roestende schroefdraad waardoor hoogteverstelling moeizaam wordt
H&R
Modellen:
K-sport:
Modellen:
Highsport2: F=9,8k & R=7,2k
Koni
Modellen:
Sport kit (schokdempers en veren) F=4,3k & R=3,2k
beperkte hoogte verstelling en enkel rebound te verstellen
mening: (kristo) Uitstekende demping met effectieve instelbaarheid, gaande van 'comfie' tot 'sterk sportief' - mate van instelling is uiteraard verbonden met de springrate van de gebruikte veren, set staat bij mij half open/dicht. Veren zijn lineair wat een zeldzaamheid is voor 'verlagingsveren' maar dus een betere wegligging geeft tov progressieve veren. Springrates zijn relatief laag dus niet bedoeld voor het 'echte' sportieve werk, hoewel ikzelf er toch goed vooruit mee ging op Zolder. Commentaar van een vriendin: "Wat ruw maar niet onaangenaam"
KW
Modellen:
Variant1: F=6k & R=9k
Variant2:
Variant3:
Omni-Power:
Modellen:
Full body coilovers (hoogte verstelbaar)
Sport:F=12k & R=10k
Street:F=10k & R=8k
stug en geschikt voor circuitgebruik
Skunk2
Modellen:
Pro-S
stug
Spax
Modellen:
hoogte & demping verstelbaar
SSR
Modellen:
S1
stug, geschikt voor circuit
C1
stug, geschikt als daily en circuit
Tanabe:
Modellen:
Sustec Pro S-OC: F=6k & R=4k
Tein:
Modellen:
Mono Flex
Super Street
Circuit Master
Toda
Modellen:
Fightex N1 F=18k & R=14k
Hoogte en hardheid verstelbaar
Mening: (Smit) Zelfde verhaal als crux, straatgebruik is niet voor iedereen. Is ook in hoogte en hardheid verstelbaar. Kan een stuk minder laag op mijn ED, komt door het unieke design pillowball mounts die vrij dik zijn. Voordeel is wel dat de veren gepreload staan en dus de onderkant van de veerpoten omhoog gedraaid kan worden. Nadeel is dat de achterkant niet omhoog gedraaid kan worden zonder: of de topmount los te maken van de auto, of de veerpoot van de draagarm.
Weitec:
Modellen:
Sportveren: F=5,4k & R=2,6k
Hicon TX:
hoogte en rebound verstelbaar
-goed verstelbaar
-comfortabel