Trillen Stuur

Problemen met je onderstel? Bespreek het hier

Re: Trillen Stuur

Berichtdoor Patrick B » 28 Jan 2009, 19:10

Het kan ook aan je banden liggen schijnt.

Mijn auto is gister naar de garage geweest, uitgelijnd + balanceren.
Hun hebben de banden omgelegd van voor naar achter i.v.m. schuin afslijten.
Nu trilt me auto rond de 120km/h. Net al terug geweest en hun denken dat het aan me banden ligt :doze:

Misschien binnenkort maar eens terug gooien weer!
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Patrick B
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 330
Geregistreerd:
06 Nov 2007, 01:14
Woonplaats:
Numansdorp

Re: Trillen Stuur

Berichtdoor kristo » 28 Jan 2009, 20:17

Mark schreef:Ik denk dat een hoop mensen balanceren en uitlijnen door elkaar halen en maar wat roepen omdat ze het ergens een keer hebben gelezen.

Maar goed wat ook belangrijk is met trillen in het stuur, bij welke snelheid doet ie dat?

tussen de 40 en 60 kmp merk je vaak een slag in de velg, en als die goed belanceerd is, zul die die slag in de velg op de snelweg echt niet voelen hoor.

Trillen op het stuur van bijvoorbeeld onbalans van 10 a 20 gram, dus noem maar wat 1 verloren loodje, voel je 9 van de 10 keer pas tussen de 120 en 140 km per uur.

Trillen is onbalans, schudden kromme velg.

Maar let op, als het bijvoorbeeld bij hard optrekken is schud de auto ook, door bijvoorbeeld een slechte aandrijfas, stuur maakt dan een zelfde beweging als constant tussen de 40 en 60 rijden met een kromme velg.

Zoiets is lastig te omschrijven, en dan te begrijpen als je het niet hebt gezien denk ik, maar goed misschien dat er iets duidelijkheid is.

Goed en correct omschreven.


Patrick B schreef:Het kan ook aan je banden liggen schijnt.

Mijn auto is gister naar de garage geweest, uitgelijnd + balanceren.
Hun hebben de banden omgelegd van voor naar achter i.v.m. schuin afslijten.
Nu trilt me auto rond de 120km/h. Net al terug geweest en hun denken dat het aan me banden ligt :doze:

Misschien binnenkort maar eens terug gooien weer!

Banden kunnen net zo goed als velgen in onbalans en/of een slag hebben, door dezelfde oorzaken als bij je velgen.

Onlangs op borduur gezeten met alle vier, en heb alle vier de velgen én banden (geprobeerd ze te wisselen!) mogen 'weggooien'.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Trillen Stuur

Berichtdoor duifie » 28 Jan 2009, 21:26

Mark schreef:Maarre jaane, ik heb vaak met niet uitgelijnde autos gereden, die zwabberen alle kanten op, stuurt tegen enz enz, maar die trillen niet hoor.

Ik denk dat een hoop mensen balanceren en uitlijnen door elkaar halen en maar wat roepen omdat ze het ergens een keer hebben gelezen.
Maar goed wat ook belangrijk is met trillen in het stuur, bij welke snelheid doet ie dat?
Grappig om mijn post terug te zien, maar het is serieus zo, tussen de 40 en 60 kmp merk je vaak een slag in de velg, en als die goed belanceerd is, zul die die slag in de velg op de snelweg echt niet voelen hoor.
Trillen op het stuur van bijvoorbeeld onbalans van 10 a 20 gram, dus noem maar wat 1 verloren loodje, voel je 9 van de 10 keer pas tussen de 120 en 140 km per uur.
Trillen is onbalans, schudden kromme velg.
Maar let op, als het bijvoorbeeld bij hard optrekken is schud de auto ook, door bijvoorbeeld een slechte aandrijfas, stuur maakt dan een zelfde beweging als constant tussen de 40 en 60 rijden met een kromme velg.

Zoiets is lastig te omschrijven, en dan te begrijpen als je het niet hebt gezien denk ik, maar goed misschien dat er iets duidelijkheid is.


Het is gewoon bij elke snelheid dat het stuur heen en weer gaat. Gaat van links naar rechts en weer andersom. Als ik dan op echt strakke asfalt wegen rij voel je het opeens bijna niet, maar op bijvoorbeeld normale asfaltwegen is het er weer wel, maarja vrijdag gaan de nieuwe velgen + banden eronder, dan uitlijnen en dan kijken wat er gebeurt

Gebruikers-avatar
duifie
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 119
Geregistreerd:
08 Jan 2008, 14:55
Woonplaats:
Zuid-Holland

Re: Trillen Stuur

Berichtdoor ReLXe » 29 Mei 2009, 13:28

Ik heb ook last van een trillend stuur sinds ik m'n nieuwe remshchijven er gister op heb gezet.
Best appart, want het is niet met accelereren of remmen, het wordt erger naarmate de snelheid omhoog gaat en komt met een interval van zo'n 10-15 seconde.
Daarmee bedoel ik dus dat hij om de 10-15 seconden pas gaat trillen en schudden.
Heb een afspraak gemaakt om te laten uitlijnen morgen, maar iemand die mij kan vertellen dat het misschien helemaal daar niet aan ligt?
Afbeelding

Gebruikers-avatar
ReLXe
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6989
Geregistreerd:
20 Dec 2007, 15:02
Woonplaats:
Den Haag

Re: Trillen Stuur

Berichtdoor gomobro » 01 Mei 2018, 18:35

Rij honda accord 2006 - sinds het vervangen van een lekkende remcilinder - heb ik bij 100 km last van trillen van het stuur , dit is niet continu , heb hier last van met winter en zomer banden - beide banden zijn gebalanceerd - remblokken voor en achter pas vernieuwd - remschijven gecontroleerd zijn nog goed - heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn. ?

gomobro
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 2
Geregistreerd:
02 Apr 2018, 22:36

Re: Trillen Stuur

Berichtdoor Kevinio » 02 Mei 2018, 07:22

Wellicht dat met het inremmen de schijven te warm zijn geworden en krom zijn geraakt?
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Trillen Stuur

Berichtdoor gomobro » 02 Mei 2018, 19:49

Kevinio schreef:Wellicht dat met het inremmen de schijven te warm zijn geworden en krom zijn geraakt?

Hik kevinio - bedankt voor de info - vraag welke mij rest - kan dit ontstaan zijn doordat de remcilinder gelekt heeft en nu vervangen is , en sinds de remcilinder is vervangen heb ik hier last van - De garage waar ik mijn honda in onderhoud heb , zegt de monteur dat dit niet klopt maar dat het een probleem met de aandrijfas , heb jij ook die ervaring ergens meegekregen

gomobro
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 2
Geregistreerd:
02 Apr 2018, 22:36

Vorige

Terug naar Onderstel



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten
cron