Motor van 23 jaar oud

Alle motorische vragen komen hier aan bod

Re: Motor van 23 jaar oud

Berichtdoor Villa » 03 Aug 2015, 12:32

Bedankt Vladi voor je info :)

Valt een ritje van 9km (15 minuten) binnen de bebouwde kom onder een kort of lang ritje voor een motor.
Neem aan dat de motor met zo'n ritje wel warm is ? :drive2:

Villa
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 23
Geregistreerd:
24 Jul 2015, 19:37
Woonplaats:
Provincie Zuid-Holland

Re: Motor van 23 jaar oud

Berichtdoor Integra » 03 Aug 2015, 12:38

Dat is een kort ritje :P
Mensen verkijken zich daar wel eens op, maar dat de temperatuurmeter warm aangeeft, betekend enkel dat het koelwater warm is, het blok heeft wel effe nodig om op bedrijfstemperatuur te komen. Nu gaat dat bij de ene motor ook weer sneller dan de andere....
Mijn Accord had met z'n 2 liter echt wel een half uur nodig (mijn woon/werk afstand is 21 kilometer enkele reis, motor was echt nog niet goed warm) Maar mijn Integra is met z'n 1.5 liter na een minuut of 10 al lekker op temperatuur....

Integra
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 178
Geregistreerd:
26 Jul 2014, 19:39
Woonplaats:
Gorredijk

Re: Motor van 23 jaar oud

Berichtdoor Villa » 03 Aug 2015, 12:42

Dus kortom de wagen heeft een aanrijding gehad, misschien roest onder de overgespoten delen en korte ritjes gemaakt en distributieriem moet worden vervangen.
Nog maar eens ff goed over nadenken... ;)

Villa
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 23
Geregistreerd:
24 Jul 2015, 19:37
Woonplaats:
Provincie Zuid-Holland

Re: Motor van 23 jaar oud

Berichtdoor ger[ej9] » 03 Aug 2015, 14:22

Ik vind dit echt een sterke post.

viewtopic.php?f=284&t=67406#p1149981

Woutertje91 schreef:Hier volgt een groot aantal aankooptips welke handig kunnen zijn bij het aanschaffen van een CRX en of andere honda. Bij sommige tip/opmerkingen staat tussen haakjes een mogelijke of veel voorkomende oorzaak.


Motorisch

    Loopt de motor rustig stationair? Hoor je geen tikkende en/of bonkende geluiden?
    De 1e generatie CRX VTEC motoren kunnen de bekende VTEC-tik hebben.
    Dit klinkt alsof er een paar knikkers op het kleppendeksel liggen. Meer info hierover vind je hier.
    Start de motor en laat in zijn vrij de koppeling opkomen met je deur open.
    Let er dan op dat je op het moment dat je de koppeling op laat komen geen zoemend of tikkend geluid, hoort. (probleem met de koppeling/drukgroep).
    Doe hetzelfde maar dan in zijn 1e versnelling. En trek langzaam op met open deur. Let dan wederom op krakende of je geen piepende geluiden hoort. (probleem met de versnellingsbak).
    Schakelt de versnellingsbak soepel en 'klikt' hij makkelijk in zijn versnellingen (draaiende motor)?
    Hoor je geen krakend geluid bij het schakelen (vooral in hoge toeren goed te merken). (Versleten synchromesch ringen).
    Controleer het motornummer (dus niet de motorcode) op het (blauwe) chassis plaatje onder de motorkap met het nummer op het blok (staat in het blok gekrast naast het uitlaatspruitstuk aan de kant van de accu).
    Is het nummer niet hetzelfde dan is de motor vervangen. (kan op zich geen kwaad natuurlijk maar altijd goed om te weten).
    Is het blok niet zeiknat van de olie (lekkage).
    Bij VTEC motoren wil de pakking van de VTEC solenoid (rond potje wat op het blok geschroefd zit aan de zijkant van het blok (accukant) wel eens lekken. Dit is redelijk eenvoudig te verhelpen.
    Trek de bougie doppen eens los. Staat er olie in de bougieschachten? (lekke kleppendeksel pakkingen, eenvoudig te vervangen).
    Contoleer het olie-niveau en de kleur van de olie.
    Een zeer donkere (niet heldere) olie duid op dat de olie al een tijdje niet is ververst. Een laag olie niveau kan veroorzaakt worden door olie verbruik of een eigenaar die het niet goed bijhoud.
    Controleer op foutcodes. (zie handleiding).
    Werkt de VTEC (Als het erop zit natuurlijk).
    Voorwaarden zijn : >30 km/h, voldoende oliedruk, toerental (+/- 5600 rpm), geen foutcodes.


Interieur

    in welke staat is het interieur?
    Plastic panelen (dashboard en achterpanelen) zijn veel werk om te vervangen.
    Draai het contact om en controleer of alle lampjes op het dashboard gaan branden (check-up).
    Let er dan vooral op dat het oranje lampje brand. (brand hij niet dan is het lampje stuk of de verkoper probeert mogelijk te verbloemen dat de motor een foutcode (probleem) heeft).
    Open de kofferbak en til de vloerbedekking op en controleer op vocht. (lekkage).

Exterieur

    [list=]Controleer het schuif/kanteldak op roest blaasjes.
    Op het eerste gezicht lijkt het vaak mee te vallen en lijkt het simpel op te lossen. Helaas valt het vaak tegen omdat de roest van binnenuit komt waardoor de meeste roest dus aan de binnenkant zit. Een tweedehands dakje heeft zeer waarschijnlijk hetzelfde probleem (zo niet dan komt het snel). Originele nieuwe dakjes zijn heel prijzig (+/- € 350), tegenwoordig is er een alternatief in carbon of polyester, echter is de pasvorm vaak niet heel erg goed en vergt het nog veel werk om hem goed passend te maken (en evt. te spuiten).
    Controleer met geopende motorkap links en rechts in de hoeken onder het raam of er geen roest zit.
    Controleer op roest aan de achterwielkasten.
    Dit is een veel voorkomend probleem bij CRX-en en er is eigenlijk maar één echte goede manier om het te verhelpen en dat is nieuwe wielkastranden erin lassen. Dit kost tussen de €750 en €2000 maar de prijs is vrijwel altijd afhankelijk van hoe goed het gebeurt. Gebeurt het niet goed dan is het misschien goedkoper maar komen na een korte tijd de bekende blaasjes weer tevoorschijn.
    Controleer op vocht in de koplampen (is APK afkeur) en in de achterlichten (de units afkitten verhelpt dit vaak).
    Steken de wielen (banden) binnen de wielkasten?
    Een te lage ET waarde van de velgen zorgt ervoor dat de wielen verder naar buiten komen. Dit is nadelig voor de wegligging en de wielagers.
    Controleer of de achterklep open blijft staan.
    Lekke achterklep dempers zorgen ervoor dat de klep niet open blijft staan.

Onderstel

    Blijft auto rechtdoor rijden als je het stuur loslaat? (Uitlijning).
    Blijft de auto rechtdoor rijden als je remt? (rubbers, remmen of uitlijning).
    Trilt het stuur tijdens het remmen? (kromme schijven/verkeerde remblokken).
    Loopt er niets aan als je over een hobbel rijdt of een bocht maakt, hoor je geen rare geluiden. (Versleten dempers/veren).
    Let op krakende/piepende geluiden bij de achterwiel ophanging, zeker bij de modellen voor 1990 nogal es piepen/kraken. (versleten rubbers).
    Maak vanuit stilstand een zo krap mogelijke bocht. En luister en voel of je geen bonkende geluiden voelt/hoort.
    Hoor je een tikkend geluid of voelt het over dragen van de kracht op de wielen niet gelijkmatig? (versleten homokineet).
    Zijn de velgen heet na een stukje gereden te hebben (even voelen aan de velgen)?
    Aanlopende zuigers/remklauwen zijn een bekend en onveilig probleem. Goed en redelijk eenvoudig te verhelpen met een revisie set. (Zie de handleidingen op deze site).
    Trek als je stilstaat de handrem zo ver mogelijk aan en weer los.
    Controleer of de remmen weer vrijlopen door de auto voor of achteruit te duwen. (roest op remzuigers, handremkabel loopt stroef).
    Een simpele test om te controleren of een CRX "krom" is na na bijvoorbeeld een aanrijding, is de afstand opmeten tussen de band en scherm en vergelijk de afstanden van de voorkant (links en rechts) en achterkant (links en rechts).


Algemeen

    Wees niet bang om van alles te vragen.
    Schaam je niet om in elk hoekje en kiertje te kijken.
    Bekijk voor je een zoveel mogelijk CRX-en om te weten wat er te koop is voor welk geld.
    Neem als mogelijk iemand mee de verstand heeft van auto's.
    Probeer de auto op een garagebrug te zetten zodat je de onderkant goed kan bekijken.
    Let dan op roest. Vooral aan de dorpels, kokerbalken en ophangpunten.
    Controleer alle ophang rubbers op uitdroging en scheuren. Beweeg hierbij de draagarmen en voel of er speling op zit.
    Beweeg de wielen alle kanten op en controleer op speling.
Endurance EJ9
Biturbofuel D serie AG System tjoening. Afgesteld voor 108 octaan "endurance brandstof". Bruine "lightweight" OEM wielkasten. Custom "contoured" body. SRS "no resistance" cat. NurburgSnelweg Ring mileage: 420.000km

Gebruikers-avatar
ger[ej9]
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1217
Geregistreerd:
27 Mrt 2013, 16:41
Woonplaats:
ZH

Re: Motor van 23 jaar oud

Berichtdoor D-Per4mance » 05 Aug 2015, 23:32

Uiteraard zijn alle genoemde punten handig om in de gaten te houden, maar een Honda uit midden jaren 90 met een normaal blokje is echt bijna onverwoestbaar. Ik heb mijn hok gekocht met 2 ton op de teller, 7 eigenaren en de laatste 12 jaar geen onderhoudshistorie bekend. Eigenlijk gekocht met het idee: ik gooi er toch meteen een nieuw blok in. Dat blok ligt er na anderhalf jaar nog niet in. Inmiddels heb ik 50.000km gereden zonder ook maar 1 serieus probleem. Ik heb een koppelingshulpcylinder van een 10tje vervangen en de fanswitch van 25 euro. Ding start elke dag en loopt altijd. Ja, ik zou een zo fris mogelijke zoeken en ja, er zijn wat ouderdomskwaaltjes, maar over het algemeen denk ik niet dat er veel betere auto's bestaan qua degelijkheid dan een Honda uit de jaren 90. Mocht je zeker willen weten wat je koopt, ga dan voordat je hem koopt even langs een garage en laat hun de auto voor je nakijken. Kost een paar tientjes en dan weet je wat je kunt verwachten of wat aandacht nodig heeft...
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Motor van 23 jaar oud

Berichtdoor Villa » 05 Aug 2015, 23:51

Bedankt voor de reacties.
De desbetreffende heeft schade en flinke klapper gehad en is echt niet goed.
Samen met alle eerder genoemde minpunten.
Zoek verder naar andere ;)

Villa
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 23
Geregistreerd:
24 Jul 2015, 19:37
Woonplaats:
Provincie Zuid-Holland

Vorige

Terug naar Motorisch



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten
cron