Gasklep B18

Alle motorische vragen komen hier aan bod

Gasklep B18

Berichtdoor J3NT3 » 16 Jul 2015, 23:07

Ik heb even een vraagje over een b18 gasklep.

Origineel is hij vaak 60 mm.
Nu wil ik een grotere hebben en dan heb ik begrepen dat 65mm ideaal is.
Maar de meeste zijn 68 of 70.
Ga ik hiermee nou vermogen verliezen?
Ik zag wel dat een b18c4 met Itr replica intake 70mm TB em 42-21 header 217 Pk eruit haalde met Itr nokken

Ik kwam een 68mm TB tegen en vroeg me nou af of ik hier geen vermogen mee verlies.

M'n specs:

B18c4
Whalepenis intake
B18c nokken (96 spec)
Tegiwa 421 header.
Skunk 2 intake (Itr copy)
Word dan uiteraard ge poortmachet.
Hks silent hipower.
S80 bak van een 96 spec.

Ik hoop dat jullie wat info voor me hebben.

J3NT3
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 57
Geregistreerd:
21 Dec 2009, 23:38
Woonplaats:
023

Re: Gasklep B18

Berichtdoor Kevinio » 17 Jul 2015, 07:38

Met te groot ga je inderdaad vermogen verliezen. Daarnaast lever je met een grotere gasklep in op gasresponse en koppelkromme wordt smaller. Hoe je kan testen of je gasklep de goede diameter is is te kijken naar je vacuüm: op het moment dat deze niet meer terugloopt met verschillende gaskleppen is dat je gewenste diameter (logisch ook, want de motor wordt niet meer geknepen).

Om even de nerd uit te hangen en je een indruk te geven: De diameter van de inlaatklep is 29mm, dus de gezamelijke diameter van 2 inlaatkleppen is 41mm. Dus als je kijkt naar het gehele inlaattraject gaat je gasklep ook echt geen bottleneck zijn.

Ikzelf haalde met een OEM 58mm gasklep 170pk en 175Nm uit een D16z6 bij DP.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Gasklep B18

Berichtdoor Boes16A2 » 17 Jul 2015, 09:39

ik denk kan die niet tellen 29 + 29 is toch geen 41 :P, maar je hebt de oppervlaktes opgeteld en terug geteld naar mm :P (denk ik reken t even na :P) en t oppervlak is in werkelijkheid wss nog kleiner omdat je valve lift x omtrek zou moeten pakken. bovendien moet dit ook de beperkende diameter zijn voor een goede werveling, correct?

maar asl t verschil tussen inlaat kleppen en gasklep zo groot is maakt die paar mm diameter toch ook geen verschil? (ook t.a.v. vermogens verlies)
Ik moet mijn boeken er nog eens bij pakken maar t enige wat ik me kan beredeneren wat je zou krijgen met een te grote gas klep is dat hij moeilijker gaat lopen/af te regelen is bij gasklep een klein beetje open, omdat je dan de regel karaktiristiek hebt verstoord. maar de regel karaktiristiek van een vlinder klep is sowieso al naadje.

Dus licht t nog maar even toe waarom ik stom ben dat ik 68mm heb. en de hele wereld t dus verkeerd heeft ;)

ik probeer overigens niet de eikel uit te hangen, maar gewoon een discussie te voeren. Ik weet dat jij er van overtuigd ben dat ik vermogen ga verliezen met 68 mm terwijl ik denk dat dat wel mee valt
Afbeelding
Kevinio doet t dus dan is t stoer ;) : in progress B18C, S2 pro 1 nokken, retainers en veren, M factory LSD, Edelbrock performer RPM, Neptune.
Rijdend en rokend B16A2 in origineel nederlandse EK4 met wiechers kooi, hardrace onderstel en nog wat andere mods

Gebruikers-avatar
Boes16A2
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6412
Geregistreerd:
22 Apr 2008, 20:34
Woonplaats:
Limbabwe

Re: Gasklep B18

Berichtdoor Kevinio » 17 Jul 2015, 10:06

Het draait om je gassnelheid, die wil je zo hoog mogelijk houden voor een snelle gasreactie en zoveel mogelijk lucht in de cilinder te krijgen ondanks de beperkte openingstijd van de inlaatklep. Hoe kleiner de diameter, hoe hoger je gassnelheid is. Uiteraard als je vacuüm gaat zuigen kost het je vermogen, maar het geeft wel een snellere respons en je krijgt meer vulling op een bepaald toerengebied (wellicht zelfs het gebied waar je altijd in rijdt). Het is maar net wat je doel is: maximaal vermogen met een goede respons, een auto met een hele goede respons en erg fijne driveability maar iets minder vermogen, of een weer een extra regel toevoegen op je speclist. :D

Bij een B-serie weet ik niet precies welke diameter werkt. Ik weet dat je bij een D-serie met een 58mm gasklep al geen vacuüm meer hebt, mits je gebruikt maakt van een aftermarket inlaatspruitstuk. Het plenum van een OEM D-serie inlaatspruitstuk is namelijk veel te klein, dus wordt de luchtvoorraad in de inlaatbuis voor de gasklep gebruikt als 'plenum'. Heb je ook meteen de uitleg te pakken waarom je bij de ene auto veel voordeel ziet van het op lengte maken van de inlaatbuis en bij de andere niet.

Met boost is het makkelijk: gewoon kijken hoeveel flow een bepaalde diameter kan leveren en klaar. :D
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Gasklep B18

Berichtdoor Boes16A2 » 17 Jul 2015, 12:25

ik had hier een heel verhaal getypt, maar dat is foetsie.

Ik heb een performer RPM IM, dus al grotere plenum en runners, lijkt me dat dan de invloed van de gasklep verkleind. t gas respons/gassnelheid verhaal snap ik nog niet helemaal. maar dat komt nog wel. ik snap je redenatie wbt vacuum t.a.v. minimum size, alleen jammer dat dat moeilijk te testen is als je motor nog in dozen zit :P
Afbeelding
Kevinio doet t dus dan is t stoer ;) : in progress B18C, S2 pro 1 nokken, retainers en veren, M factory LSD, Edelbrock performer RPM, Neptune.
Rijdend en rokend B16A2 in origineel nederlandse EK4 met wiechers kooi, hardrace onderstel en nog wat andere mods

Gebruikers-avatar
Boes16A2
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6412
Geregistreerd:
22 Apr 2008, 20:34
Woonplaats:
Limbabwe

Re: Gasklep B18

Berichtdoor Kevinio » 17 Jul 2015, 12:34

Brain candy: Wet van Bernouille

Afbeelding
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Gasklep B18

Berichtdoor Boes16A2 » 20 Jul 2015, 08:30

ja die ken ik, maar dan komt t er dus op neer dat je meer drukval over je gasklep wil genereren en zo dus een betere rgel karakteristiek (= respons???) krijgt?? is dat de theorie? want ik zou denken dat gasrespons de snelheid is waarmee de gassen weer gaan flowen en dan zou minder weerstand juist beter zijn.
Afbeelding
Kevinio doet t dus dan is t stoer ;) : in progress B18C, S2 pro 1 nokken, retainers en veren, M factory LSD, Edelbrock performer RPM, Neptune.
Rijdend en rokend B16A2 in origineel nederlandse EK4 met wiechers kooi, hardrace onderstel en nog wat andere mods

Gebruikers-avatar
Boes16A2
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6412
Geregistreerd:
22 Apr 2008, 20:34
Woonplaats:
Limbabwe

Re: Gasklep B18

Berichtdoor Kevin 92 » 20 Jul 2015, 21:05

Dit vind ik nou een leuke discussie :cheesygrin:

Gebruikers-avatar
Kevin 92
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 222
Geregistreerd:
11 Mrt 2011, 13:42
Woonplaats:
Limburg

Re: Gasklep B18

Berichtdoor Kevinio » 21 Jul 2015, 06:27

Boes16A2 schreef:ja die ken ik, maar dan komt t er dus op neer dat je meer drukval over je gasklep wil genereren en zo dus een betere rgel karakteristiek (= respons???) krijgt?? is dat de theorie? want ik zou denken dat gasrespons de snelheid is waarmee de gassen weer gaan flowen en dan zou minder weerstand juist beter zijn.


Ik heb het een paar keer gelezen, maar hij komt niet echt binnen. :D
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Gasklep B18

Berichtdoor Boes16A2 » 21 Jul 2015, 07:08

ok, dat had ik nou met t snelheid verhaal.

gasrespons is de snelheid waarmee de cylinder gevuld wordt, correct? dus t gas staat stil in de runner en moet dan weer gaan flowen, zodat je verbranding op gang komt en de motor accelereert. dit weer op gang komen zou met minder weerstand makkelijker moeten gaan dus snap ik niet helemaal wat snelheid ermee van doen heeft :)

hopelijk snap je zo wel wat ik bedoel en anders hebben we het er over een maand na 3 bier nog wel eens over :P
Afbeelding
Kevinio doet t dus dan is t stoer ;) : in progress B18C, S2 pro 1 nokken, retainers en veren, M factory LSD, Edelbrock performer RPM, Neptune.
Rijdend en rokend B16A2 in origineel nederlandse EK4 met wiechers kooi, hardrace onderstel en nog wat andere mods

Gebruikers-avatar
Boes16A2
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6412
Geregistreerd:
22 Apr 2008, 20:34
Woonplaats:
Limbabwe

Re: Gasklep B18

Berichtdoor Kevinio » 21 Jul 2015, 08:14

Nee, gasresponse is hoe je motor op het gas hangt.

De lucht staat niet direct stil in de runner als de zuiger alweer omhoog komt bij een geopende inlaatklep, door snelheid erin te houden wordt de lucht nog even doorgeduwd de cilinder in (soort drukvulling effect, je meet daarom soms ook positieve druk in de inlaat bij een n/a motor). Lucht heeft eenmaal ook gewicht er staat en staat niet direct stil.

Hier eventueel nog wat leesvoer van Motoman met zijn state of the art website: http://mototuneusa.com/homework.htm
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond


Terug naar Motorisch



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten