Radiatorvocht diagnose gevraagd: koelwater vervanging Q

Alle motorische vragen komen hier aan bod

Radiatorvocht diagnose gevraagd: koelwater vervanging Q

Berichtdoor kristo » 13 Jul 2015, 10:11

:doc:

Ik heb af en toe vocht aan die voet van de radiator. Denk niet op andere plaatsen. Het is ook niet steeds denk ik, vermoed na langere/warmere ritten, maar ik kan er totaal naast zitten. Koelvloeistof niveau blijft ogenschijnlijk netjes op het MAX lijntje. Gezien de roestige staat van dat voetje is het niet een recent verschijnsel. Er is geen vochtplek op de garagevloer, enkel wat je ziet liggen op het plastiek scherm.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door kristo op 27 Jul 2015, 11:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Radiatorvocht diagnose gevraagd

Berichtdoor Kevinio » 13 Jul 2015, 10:57

Waarschijnlijk een lek in je radiateur. Zie je er geen verdroogd spoor op lopen? Je radiateur is niet nat omdat de KVS erop door de warmte verdampt. En hij blijft op max omdat hij door het lek lucht aanzuigt.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Radiatorvocht diagnose gevraagd

Berichtdoor kristo » 20 Jul 2015, 11:15

bedankt wink:

Kevinio schreef:Zie je er geen verdroogd spoor op lopen

Toch niet vanuit vooraanzicht. Ondertussen lekt hij wat meer lijkt het, en het KVS peil is nu toch iets gezakt.

Kan ik hier voorlopig mee verder rijden, geen risico op ontplofte waterpompen? :hmmm:

Ik zal wel snel een vervang radiator kunnen scoren, vervangen lijkt me ook niet zo moeilijk als ik in de vraagbaak kijk :roll:
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Radiatorvocht diagnose gevraagd

Berichtdoor Kevinio » 20 Jul 2015, 11:27

Als hij valse lucht aanzuigt weet je niet hoeveel lucht er in het systeem zit. Bij teveel lucht kan je koppakking het begeven natuurlijk.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Radiatorvocht diagnose gevraagd: koelwater vervanging Q

Berichtdoor kristo » 27 Jul 2015, 11:57

Gisteren de radiator vervangen. Na drie keer warmlopen niet meer moeten bijvullen. So far so good.

In het boekje staat bij vervanging koelwater enkel laten leeglopen via de plug van de rad, en enkel mbt B16 ook via een moerplug in het blok. Echter in de vraagbaak en manuals wordt er ook van een moerplug in de andere blokken gesproken. Deze heb ik dus niet gelost, ook al omdat er vloeibare pakking bij te pas komt.

Kan dat issues opleveren bv door mixen van oude (groene) en nieuwe (OEM blauwe) koelvloeistof? Ik schat (had het juist moeten meten) dat er toch een 3 á 3,5l koelwater is uitgekomen. De cijfers van hoeveel koelvloeistof het systeem bevat en bij vervanging lopen een beetje uiteen in het boekje en de vraagbaak :doze:
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen


Terug naar Motorisch



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten