Herkeuren van auto..

Voor alles wat niet past in de andere subfora

Herkeuren van auto..

Berichtdoor commandokoen » 05 Okt 2015, 20:39

Mijn ouders blijven constant het onderwerp naar voren halen, over of dat alles wat ik aan mijn auto doe wel zomaar mag. Ze noemen als voorbeeld: stel dat ik een aanrijding krijg, dan kan de verzekering moeilijk gaan doen, omdat ik bijvoorbeeld andere schokdempers heb, of andere remmen achter.

Weten jullie hoe dit nou precies zit? Want iedereen heeft hier wel iets aan zijn auto aangepast!
Honda Civic 1.4i S EJ9 SOHC

instagram: mycivicej9

Gebruikers-avatar
commandokoen
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 266
Geregistreerd:
13 Jul 2014, 12:50
Woonplaats:
Zeewolde

Re: Herkeuren van auto..

Berichtdoor Bor » 05 Okt 2015, 21:05

alleen x percentage van je vermogen erbij kan een vervelend punt zijn als puntje bij paaltje komt en voor de rest zijn ongeveer alle onderdelen wel CE-gecertificeerd of een andere vorm van goedkeuring.

Ik heb nog nooit gehoord dat hierdoor problemen zijn ontstaan. Daarnaast kent de wet de regel redelijk en billijkheid, wat kort erop neer komt dat wanneer je een beetje gezond verstand gebruikt je ook wel aan kunt geven of iets verantwoord is of niet. Denk hierbij aan scherp uitstekende delen etc. of onderdelen welke je zichtveld belemmeren.

Voor de rest zijn er veel regels gewoon op te zoeken in het wetboek. Denk hierbij aan:
- max breedte van je auto
- max spoorbreedte
- raam verduistering
- uitlaat DB's
- uitsteken van profiel buiten de wielkast

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: Herkeuren van auto..

Berichtdoor Mark » 06 Okt 2015, 06:30

Er gebeuren zo veel ellendige dingen in de wereld, en jouw ouders maken zich druk om wat schobrekers?
Zorg dat alles wat je aanpast, goed gemonteerd zit, dat het netjes zit, stel er gebeurt iets, dat ze niet kunnen zeggen van ja, die dikke wielen wel, maar met 2 moeren vast gemaakt, je begrijpt me wel.
Nederland is niet zo moeilijk met auto s maar het moet wel goed zijn.
Uhhhm ja wat zou ik hier kunnen zetten? of zal ik br33z3r taal neer zetten?

Mark
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5584
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:37
Woonplaats:
den bosch

Re: Herkeuren van auto..

Berichtdoor Bor » 06 Okt 2015, 07:18

M.b.t. op je remmen, alles wat je auto veiliger maakt is sowieso goed ;)

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: Herkeuren van auto..

Berichtdoor kristo » 06 Okt 2015, 09:24

Mark schreef:Nederland is niet zo moeilijk met auto's

Zo is het, wees blij dat je niet in België woont :lol: :roll:

Veel mág ook gewoon: schokdempers is een mooi voorbeeld (dat mag zelfs in B, zomaar, stel je voor :P ). Veren mag onder voorwaarden (in B).

Er zullen ergens wel officiële lijsten zijn met wat mag en niet en onder welke voorwaarden enz.

Betreffende illegale veranderingen en ongelukken is het (in B) zo dat de illegale verandering pas in je nadeel speelt indien het een rol gespeeld heeft in het ongeluk. Stel je hebt een turbo op je D14 geplaatst en rijdt tegen 225 iemand aan, tja. Rij je met diezelfde D14 turbo rustig in het stad aan het officiële slakkegangetje in een ander zijn gat omdat je even naar een opwaaiend rokje keek, is er geen extra probleem.

Ik weet niet hoe het in NL zit maar in B is elke vorm van motortuning (aan het blok dacht ik) verboden. Wat dus wil zeggen dat al die chippers illegaal rondrijden :hmmm:
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Herkeuren van auto..

Berichtdoor Kevinio » 06 Okt 2015, 10:10

Zolang je auto aan het wetboek voldoet is er niets aan de hand. Je auto voldoet aan de APK-normen, dus is dan verzekerd. En de APK toets het wetboek.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Herkeuren van auto..

Berichtdoor Bor » 06 Okt 2015, 10:22

Dat is niet geheel waar Kevin, in de wet staan wel degelijk regels welke niet door de APK keurmeester gecontroleerd worden.

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: Herkeuren van auto..

Berichtdoor Zwetje » 06 Okt 2015, 10:42

Daar heeft Rob gelijk in. Gebruik gewoon je verstand. Je weet zelf prima wat veilig is en wat niet. Je kan hier alle regeltjes opnoemen, maar het is een heel boek. Zorg dat je zeker weet dat je veilig rijdt, dan is er geen probleem. Vergeet ook de mate van hinder niet. Lig jij geslammed en hinder je daarmee het verkeer (slalommen, 2kmpu over drempels en dergelijke) dan ga je op voor artikel 5 en kan je naar het RDW voor een herkeuring (WOK). Dat geldt ook als er getwijfeld word over de veiligheid van de auto.
Nothing is what it seems.

Gebruikers-avatar
Zwetje
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3946
Geregistreerd:
11 Sep 2009, 10:55
Woonplaats:
Bollenstreek!

Re: Herkeuren van auto..

Berichtdoor Kevinio » 06 Okt 2015, 10:42

Bor schreef:Dat is niet geheel waar Kevin, in de wet staan wel degelijk regels welke niet door de APK keurmeester gecontroleerd worden.


Klopt, maar zo zwart wit kijkt een verzekering wel.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Herkeuren van auto..

Berichtdoor Zwetje » 06 Okt 2015, 10:44

Ook niet helemaal waar, bij de APK kijken ze bijvoorbeeld niet naar motorvermogen. Zo ver wil een verzekering nog wel gaan!
Nothing is what it seems.

Gebruikers-avatar
Zwetje
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3946
Geregistreerd:
11 Sep 2009, 10:55
Woonplaats:
Bollenstreek!

Re: Herkeuren van auto..

Berichtdoor Bor » 06 Okt 2015, 11:04

Precies!

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: Herkeuren van auto..

Berichtdoor Kevinio » 06 Okt 2015, 11:55

Zwetje schreef:Ook niet helemaal waar, bij de APK kijken ze bijvoorbeeld niet naar motorvermogen. Zo ver wil een verzekering nog wel gaan!


Maar daar kijken ze wel naar motornummers natuurlijk, dat is ook de enige mogelijkheid om het visueel te controleren.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Herkeuren van auto..

Berichtdoor Bor » 06 Okt 2015, 12:29

Klopt maar dan je nog altijd veel aan je blok doen ;)

Als ze bij de verzekeringsmaatschappij een twijfel hebben en ze verwachten dat een mogelijk toename in vermogen een oorzaak van het ongeval is dan gaan ze dit wel nader uitzoeken. Maat van mij met een opgevoerde golf heeft dit helaas mogen meemaken.

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: Herkeuren van auto..

Berichtdoor Kevinio » 06 Okt 2015, 12:36

Ah ok, moet ook eerlijk zeggen dat ik het niet meer dan terecht vindt. Gewoon zorgen dat je je spullen op orde hebt. Ook al is het bij de verzekering ook vaak een mooie reden om er onderuit te komen. Zonder dat dit relevant kan zijn.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Herkeuren van auto..

Berichtdoor commandokoen » 06 Okt 2015, 16:32

Bedankt voor de reacties allemaal. Zal dit aan mijn ouders voorlezen :mrgreen: Zelf had ik al zo'n vermoeden dat alles wat ik (en andere) doen gewoon mag, zolang je maar je verstand gebruikt..
Honda Civic 1.4i S EJ9 SOHC

instagram: mycivicej9

Gebruikers-avatar
commandokoen
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 266
Geregistreerd:
13 Jul 2014, 12:50
Woonplaats:
Zeewolde

Volgende

Terug naar Offtopic 2.0



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten
cron