DennisV32 ED6 B16A1 & E36 328i

Nieuw? Stel jezelf en je Honda hier voor

Re: DennisV32 EJ2 D16Z6 & E36 328i & 323i weer eens wat ande

Berichtdoor 15inch » 10 Dec 2016, 17:11

Zo, dat heet nog eens aanpakken! :like:

Kan je nog wat meer vertellen over de standaard fuseekogels in rubber vs de M3 kogels? Wat doet de upgrade precies (vermoed excentrisch zorgt voor andere hoek?) en kun je alleen de losse kogel vervangen of moet ook de draagarm meevervangen worden? 100% P&P?

Was laatst bezig met een setje Style 32 te scoren, toen stuitte ik op deze mooie foto :>>: :

Afbeelding

Zijn de allerlichste OEM BMW velgen toch?
:drive2:

Gebruikers-avatar
15inch
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2388
Geregistreerd:
20 Jun 2006, 10:36

Re: DennisV32 EJ2 D16Z6 & E36 328i & 323i weer eens wat ande

Berichtdoor Mark » 10 Dec 2016, 20:04

Wat een collectie autos en een leuk project!
Uhhhm ja wat zou ik hier kunnen zetten? of zal ik br33z3r taal neer zetten?

Mark
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5584
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:37
Woonplaats:
den bosch

Re: DennisV32 EJ2 D16Z6 & E36 328i & 323i weer eens wat ande

Berichtdoor DennisV32 » 10 Dec 2016, 21:54

15inch schreef:Zo, dat heet nog eens aanpakken! :like:

Kan je nog wat meer vertellen over de standaard fuseekogels in rubber vs de M3 kogels? Wat doet de upgrade precies (vermoed excentrisch zorgt voor andere hoek?) en kun je alleen de losse kogel vervangen of moet ook de draagarm meevervangen worden? 100% P&P?

Was laatst bezig met een setje Style 32 te scoren, toen stuitte ik op deze mooie foto :>>: :

Afbeelding

Zijn de allerlichste OEM BMW velgen toch?

De standaard fuseekogels omgeven door rubber is altijd OEM, ook bij een M3, aftermarket zijn er vaste fuseekogels verkrijgbaar, deze zijn zogenaamde heavy duty's. De originele slijten snel waardoor je een zweverig gevoel krijg op hoge snelheden.

OEM:
Afbeelding

Meyle heavy duty:
Afbeelding

De zogenaamde lollipops bushings aan de voorzijde van een normale zijn niet volledig dicht:
Afbeelding

En van een M3 3.0 zijn de excentrische rubbers, deze zijn volledig rubber, zorgt voor een wat harder onderstel en meer caster, hiervan gaat je rechtuit stabiliteit omhoog van (handig als je wel eens 180+ rijdt):
Afbeelding
Naast dat slijten deze natuurlijk minder snel.

Een M3 EVO (3.2) gebruiken andere draagarmen, hiervan is de hoek anders om meer caster te krijgen en hebben gewoon een volledig dicht rubber met het gat in het midden, deze passen niet op non 3.2 armen.

Verder iets wat ik graag altijd vervang zijn de RTAB bushings, het voorste rubber van je trailing arm, oem rubber komen nog wel eens los te zitten en hiervan gaat je sporing alle kanten op, levensgevaarlijk op bijvoorbeeld de snelweg.
Afbeelding
Ook hiervan zijn Meyle HD rubbers te krijgen, doordat deze samendrukt bij montage komen die niet zo maar los te zitten:
Afbeelding
Als je wel eens drift of een erg sportieve rijstijl hebt kan je naar keuze of limiters gebruiken (de ringen hierboven) om de levensduur te verlengen of PU rubbers van Powerflex monteren (zelfde principe als ES bij een civic)
Afbeelding
Dit brengt ook weer nadelen mee, aangezien de dynamiek van het onderstel vermindert word achter.

Alles is eigenlijk geperst en los te vervangen bij deze auto's, alleen de stabilisator endlinks niet.

Betreffende de Styling 32 zijn dit zeker niet de allerlichtste BMW velgen, en ook niet van de OEM E36 velgen.
Styling 22 zijn de lichtste 17 inch E36 velgen die geleverd zijn:
Afbeelding
Hier heb ik nog een gestraalde set van liggen waar ik geen kleur voor weet.
Contours (Styling 23) zijn de zwaarste velgen van een E36:
Afbeelding

Veruit de lichtste velgen die ik heb zijn de zogenaamde throwing stars (Styling 21)
Afbeelding

Dan heb ik ook nog een setje OEM RC041&042 in breedset als opknapper deze zijn ook redelijk licht:
Afbeelding
Instagram car account: @01184carpics

Gebruikers-avatar
DennisV32
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1731
Geregistreerd:
25 Mrt 2008, 04:25
Woonplaats:
Provincie: Zeeland

Re: DennisV32 EJ2 D16Z6 & E36 328i & 323i weer eens wat ande

Berichtdoor kristo » 11 Dec 2016, 09:47

Stevige aanpak en werken :like:
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: DennisV32 EJ2 D16Z6 & E36 328i & 323i weer eens wat ande

Berichtdoor 15inch » 11 Dec 2016, 12:58

Ah, je had het over 2 dingen, de fuseekogels en de voorste trailing rubbers. :)

Bij mijn E36 zagen we op de APK met een vork dat de fuseekogel al wat op en neer kon dansen in het rubber, dat was voor mij nieuw om te zien want ik kende alleen vaste kogels. Maar deze kan ik dus deze p&p vervangen door die Meyle HD kogels en dan zijn ze ook vast. Scheelt het (veel) in comfort?

De voorste trailingrubbers van M3 zijn dus excentrische en trekken de arm in de bevestiging op het subframe meer naar achter en duwen daardoor (over de as van de middelste subframe kogel) de fuseekogel wat verder naar voor (voor meer caster)? Weet je hoeveel minuten verschil?
:drive2:

Gebruikers-avatar
15inch
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2388
Geregistreerd:
20 Jun 2006, 10:36

Re: DennisV32 EJ2 D16Z6 & E36 328i & 323i weer eens wat ande

Berichtdoor Vladimir » 11 Dec 2016, 15:30

Tof om te lezen hoe je er mee bezig bent :like:
Mooi spul!

Gebruikers-avatar
Vladimir
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2626
Geregistreerd:
06 Feb 2011, 11:51
Woonplaats:
Friesland

Re: DennisV32 EJ2 D16Z6 & E36 328i & 323i weer eens wat ande

Berichtdoor DennisV32 » 12 Dec 2016, 19:51

15inch schreef:Bij mijn E36 zagen we op de APK met een vork dat de fuseekogel al wat op en neer kon dansen in het rubber, dat was voor mij nieuw om te zien want ik kende alleen vaste kogels. Maar deze kan ik dus deze p&p vervangen door die Meyle HD kogels en dan zijn ze ook vast. Scheelt het (veel) in comfort?

De voorste trailingrubbers van M3 zijn dus excentrische en trekken de arm in de bevestiging op het subframe meer naar achter en duwen daardoor (over de as van de middelste subframe kogel) de fuseekogel wat verder naar voor (voor meer caster)? Weet je hoeveel minuten verschil?


Niks merkbaars als het om comfort gaat, ook niet met een standaard onderstel. kunnen zo erin geperst worden inderdaad.

Hoeveel minuten verschil zou ik niet weten, om de set compleet te maken en de geometrie van een M3 dienen deze nog gemonteerd te worden:
Afbeelding
Deze kan je ook gebruiken als je hem op een andere manier monteert voor extra negatief camber.

Zelf rij ik gewoon met de normale veerpootlagers en de excentrische rubbers.
Instagram car account: @01184carpics

Gebruikers-avatar
DennisV32
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1731
Geregistreerd:
25 Mrt 2008, 04:25
Woonplaats:
Provincie: Zeeland

Re: DennisV32 EJ2 D16Z6 & E36's

Berichtdoor DennisV32 » 18 Jan 2018, 19:05

Zo de laatste keer dat ik hier was heb ik gezegd een huis te willen kopen en dan de Civic weer de weg op moet, nu is dat eindelijk gebeurd dus zal ik hier maar weer eens updaten :cheesygrin:

Eerst even een schaamteloze copy/paste van Bimmerportal.
Laatste keer was ik druk bezig met het zoeken naar een schroefset, heb uiteindelijk rond de kerst vorig jaar een AP set gemonteerd en nog geen moment spijt gehad.

Afbeelding

Montage was uiteraard zo gebeurd.

Afbeelding

Vervolgens heb ik de auto op hoogte gezet met de contours, wat deze hoogte geeft op de zwarte style 32's.

Afbeelding

Maar vond de zwarte velgen toch een beetje onder doen voor de auto, zijn namelijk bij lange na niet netjes en met spuitbusje gespoten.
Dus dan maar die terug onder de cabrio en de grijze set onder de sedan.

Afbeelding

Verder na lang twijfelen toch de mistlampen geel gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Toen eigenlijk vooral genoten van de auto, de planning voor 2017 was eigenlijk vooral een huis kopen.
Toch kon ik weer eens iets niet laten liggen en toch maar gekocht.

Afbeelding

Afbeelding

Andere binnenspiegel van een E36 met IR zender erin voor dus de zogenaamde "dikke" sleutel in te bouwen inclusief alarm.
ZKE had ik voor de zekerheid erbij gevraagd maar de centrale vergrendeling werkt ook op de bestaande van me auto, enkel de alarm optie moet aangezet worden door middel van coderen met een ADS interface. Hier zoek ik dan ook nog iemand voor.

Alvast nieuwe sleutels besteld na nog twee sleutels gehad te hebben met de printplaat.

Afbeelding

En paar weken hierna gebeurde het, iemand liep met een aanhanger tegen de voorkant van me auto aan, gelukkig kwam de man het melden en is netjes een schadeformulier opgesteld.

Afbeelding

Afbeelding

Thuis maar even de zwarte nieren uit de kast gehaald voor tijdelijk.

Afbeelding

Volgende dag gelijk even langs Zwartepoorte Goes gereden voor schadebedrag en wat het zou kosten om de linker achterkant mee te laten spuiten wat wel beviel. Dus afpsraak gemaakt dat ik het achterscherm in zou lassen en hem dan kwam brengen.

Nu was de planning om in de caab even het woon werk verkeer te doen en me vriendin op de scooter aangezien ze 4 km van huis werkte, gebeurde er dit.

Afbeelding

Zitten twijfelen of we de cabrio naar de sloop gingen brengen of maken, dus bij Zwartepoorte geïnformeerd wat een inlas deel koste en dat viel gelijk mee €130,-.

Volgende dag gelijk maar begonnen 's avonds

Afbeelding

Weer stevig 8)

Afbeelding

En helemaal klaar.

Afbeelding

Even laten uitlijnen en toen begonnen aan me eigen auto, inlasdeel was al binnen gekomen.

Afbeelding

Tussendoor nog de CDV valve gedemonteerd na goede ervaringen bij de Coupé

Afbeelding

Fototje van de M50B25 inlaat die er nog steeds niet op zit :whistle:

Afbeelding

Deel ingelast.

Afbeelding

Hierna strak gezet en in de primer helaas geen foto van op de computer, dacht nog wel ergens op me facebook.
Maar goed auto weg gebracht en een Mini als leenauto meegekregen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heel leuke auto, kart gevoel is goed merkbaar :driving: Was wel blij toen ik weer in me eigen auto stapte want zo Mini is me toch een partij stug.

Na twee weken in de mini gereden te hebben mocht ik de auto weer gaan halen.
Dit is er allemaal nieuw opgekomen:
Voorbumper
Nierlijst
Motorkap

Verder is het linker zijscherm nog gespoten en natuurlijk achter, maar wat was die weer schitterend :shine: ben nu wel verplicht binnenkort de rest van de auto 3 stappen te polijsten om de swirls eruit te halen, maar wat een diepte in de kleur, Zwartepoorte Goes weer perfect gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet ook gelijk de normale spiegels mee laten spuiten, kapjes moest ik hier nog terug monteren het zelfde geld voor de diffusor, PDC en spatlappen.
Chromen nieren hadden ze nog niet dus hadden zo lang de zwarte terug erin gezet.
Volgende ochtend gelijk even om de nieren gereden en laten monteren, had de vorige avond de rest al gemonteerd en de contours er weer even op gezet, de zilveren 32's waren weer toe aan nieuwe achterbanden :emo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog geen week later het koopcontract getekend voor het huis wat ik gekocht heb, genoeg ruimte in de voortuin voor de BMW's en de Civic in de garage :)

Afbeelding

Voetenverlichting toen nog ingebouwd.

Afbeelding

Achterlichten nog even compleet rood gehad, met de keuring waar die gelijk doorheen ging er weer af getrokken, wil toch weer terug naar ambers achter maar nog even een rechter met correcte pinout zien te regelen en anders een keertje bij de dealer bestellen.

Afbeelding

ATE Sportschijven met ceramische low dust remblokken (werkt echt!)

Afbeelding

En afgelopen weekend een LTW wing opgehaald, geen OEM ondanks het zoeken maar een nette imitatie van Schmiedmann, deze wil ik van de winter laten spuiten samen met een nette kofferklep en het randje onder de kofferbak, ga hem erop zetten zonder risers.

Afbeelding

Planning voor komende tijd is voornamelijk genieten en de M50 inlaat er toch maar eens op zetten.

En nu dan? Kan vertellen dat de M50 inlaat er nog steeds niet op zit :emo:')
Maar dat gaat binnenkort wel gebeuren, Civic is namelijk weer gekeurd met de nodige moeite en uitgaven om als daily te gaan dienen zodat de 328i lekker binnen in de garage kan staan van het aangekochte huis na al de werkzaamheden van hierboven.
De E36's worden namelijk belachelijk veel geld waard en is het eigenlijk zonde om er daily in te rijden.

Maar de Civic dus, waren een paar dingen slecht geworden in de loop der jaren.
Schroefset was zo lek als een mandje dus eerst gewacht op een tweedehands BC set, één kunnen kopen voor een mooie prijs.
Afbeelding

Toen gaan keuren en was afgekeurd op een paar kleine dingen:
Gele lampen gaven verkeerd lichtbeeld
Remslangen zaten los voor (Zelf vergeten terug vast te tyrappen)
Camber arm speling
Trailing arm rubbers advies

Dus bestelling gedaan bij Derk, Hardrace toe en camber arms, ES trailing arm rubber, shortshift en lambdasonde (laatste was nodig omdat check light bijna elke rit aansprong)

Afbeelding
(Lambda en shortshift geen foto van)

Terug naar de keuring gegaan en afgemeld
Afbeelding

Na al die jaren weer in het oude vertrouwde Hondatje te rijden was echt weer om te genieten, ondertussen ook de auto alweer 10 jaar in bezit!
Er was alleen echt één ding waar ik me echt aan ergerde, de kromme middenpijp en de rotte standaard einddemper, dus de laatste update was een catback, afgelopen maandag opgehaald en dinsdag gemonteerd.

Afbeelding

Geen foto gemonteerd, zal van de zomer met de andere wielen vast nog wel een paar foto's schieten!
Instagram car account: @01184carpics

Gebruikers-avatar
DennisV32
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1731
Geregistreerd:
25 Mrt 2008, 04:25
Woonplaats:
Provincie: Zeeland

Re: DennisV32 EJ2 D16Z6 & E36 328i & 323i weer eens wat ande

Berichtdoor mielko » 19 Jan 2018, 20:48

Heel verhaal!
Ziet er netjes uit allemaal !
Veel bekende regio plaatjes :up:
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: DennisV32 EJ2 D16Z6 & E36 328i & 323i weer eens wat ande

Berichtdoor Kevinio » 22 Jan 2018, 10:41

Wel beter een huis met een garage! Beide blijven mooie wagens!
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: DennisV32 EJ2 D16Z6 & E36 328i & 323i weer eens wat ande

Berichtdoor D-Per4mance » 24 Jan 2018, 14:09

Ik blijf die E36 echt een dikke bak vinden! Mooi ook om te zien dat deze flink wat liefde krijgt. Dingen sterven heel snel uit op het moment.

Foto's aan zee in Westkapelle gemaakt?
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: DennisV32 EJ2 D16Z6 & E36 328i & 323i weer eens wat ande

Berichtdoor Mark » 25 Jan 2018, 07:23

Leuk om te lezen, huis met garage is inderdaad ideaal!
Waar heb je die nieuwe sleutels vandaan? Die van mijn 5 serie worden ook wat gammel.
Uhhhm ja wat zou ik hier kunnen zetten? of zal ik br33z3r taal neer zetten?

Mark
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5584
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:37
Woonplaats:
den bosch

Re: DennisV32 EJ2 D16Z6 & E36 328i & 323i weer eens wat ande

Berichtdoor DennisV32 » 27 Jan 2018, 19:01

mielko schreef:Heel verhaal!
Ziet er netjes uit allemaal !
Veel bekende regio plaatjes :up:


Beste deel van het anders o zo saaie zeeland ;)

D-Per4mance schreef:Ik blijf die E36 echt een dikke bak vinden! Mooi ook om te zien dat deze flink wat liefde krijgt. Dingen sterven heel snel uit op het moment.

Foto's aan zee in Westkapelle gemaakt?


Omdat ze zo aan het uitsterven zijn toch maar binnen gezet, mis al die luxe natuurlijk wel iedere dag maar het is het waard.
Foto's zijn inderdaad op de dijk van Westkapelle gemaakt.

Mark schreef:Leuk om te lezen, huis met garage is inderdaad ideaal!
Waar heb je die nieuwe sleutels vandaan? Die van mijn 5 serie worden ook wat gammel.


Sleutels had ik van aliexpress, maar kan aanraden om voor sleutels van silca te gaan, met het slijpen van deze twee freesjes opgebruikt en waren heel scherp.
Slijper had ze van silca, stukje duurder €20 voor een enkele tegenover drie stuks voor €10 maar het zeker waard spaar je ook het contactslot mee.
Instagram car account: @01184carpics

Gebruikers-avatar
DennisV32
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1731
Geregistreerd:
25 Mrt 2008, 04:25
Woonplaats:
Provincie: Zeeland

Re: DennisV32 EJ2 D16Z6 & E36 328i & 323i weer eens wat ande

Berichtdoor Mark » 29 Jan 2018, 21:46

Top
Uhhhm ja wat zou ik hier kunnen zetten? of zal ik br33z3r taal neer zetten?

Mark
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5584
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:37
Woonplaats:
den bosch

Re: DennisV32 EJ2 D16Z6 & E36 328i & 323i weer eens wat ande

Berichtdoor FreakoRico » 31 Jan 2018, 12:26

Heerlijk verhaaltje, leest lekker weg. Ben benieuwd wat je van de Hardrace spulletjes vind :P
OEM+ Restauration: Honda Civic Eg6 VTi
Track bitch/daily: Honda Civic Eg5 Rhd
weebmeister schreef:.. ding heeft meer nieuwe OEM spullen dan de lokale honda dealer :P

Wayne Carini schreef:Its all about the Chase!

Afbeelding

Gebruikers-avatar
FreakoRico
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4000
Geregistreerd:
31 Mrt 2011, 12:09
Woonplaats:
5-2-8 Ogikubo, Suginami-ku, Tokyo, Japan

VorigeVolgende

Terug naar Wie is wie



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten
cron