Aangezien mijn plannen toch aardig aan het veranderen zijn de laatste tijd, ga ik de boel maar eens bijhouden in een projectpagina
Hier wil ik lekker overzichtelijk de build van mijn EK zetten. En in de Wie Is Wie de kleinere dingen, en ruimte om slap te ouwehoeren, ook niet onbelangrijk natuurlijk!
Het doel:
Het hoofddoel van mijn build wordt sprinten. Dit is namelijk iets wat me echt al sinds mijn jeugd erg ligt, de kick van het hard optrekken en liefst ook sneller zijn dan een ander.
Natuurlijk blijft de auto gewoon straatlegaal, want ik wil er niet maar 5x per jaar van kunnen genieten. Als het nodig is, wil ik er dus ook nog m'n boodschappen mee kunnen doen, meetings bezoeken, en kakkers in veel te dure auto's pesten!
Als het gaat om vermogen, is het voorlopige doel, minimaal 400 wielpk te hebben. Alles erboven is mooi meegenomen, maar voor minder doe ik het niet. Wel moet ik er nog rekening mee houden dat ik een mild gebouwd blok heb, en m'n cilinderwanden het natuurlijk nog kunnen begeven, maar dat is het risico dan maar. Mocht dat gebeuren, ga ik écht all the way, met een mooi gesleeved blok. Maar dit zijn natuurlijk nog lange(re) termijn-plannen.
Voor "daily" use ga ik overigens wel op lager vermogen draaien, een pktje of 275-300 is dan meer dan genoeg.
Overigens is naast dit alles, het leren ook een groot bij-doel voor me. Ik wil liefst zo veel mogelijk aan de auto zelf doen, puur om ervan te leren. En persoonlijk kan ik ook veel meer genieten van iets wat ik zélf heb gedaan, dan dat ik met een grote zak geld naar een tuner toe zou gaan en echt elke scheet láát doen.
Misschien zal er nog wel eens iets kapotgaan door een eigen stomme fout, en zal ik hier over klagen bij het leven, maar so be it. Er is maar 1 manier om het te leren vind ik, en dat is om het te doen.
De auto
Dit is dus de auto waar het om draait:
Type: Honda Civic EK3 hatchbak
Bouwjaar: 1998
Kleur: Zwart (Flamenco Black Pearl NH-592P)
Speclist:
<updated oktober 2015!>
Rood = parts die al vaststaan, maar nog besteld moeten worden.
Motorisch:
- B16A2 cilinderkop, ported/flowed
- Supertech klepveren
- Supertech retainers
- Supertech klepseals
- OEM kleppen, opnieuw ingeslepen
- Skunk2 Pro1 nokkenassen
- Golden Eagle nokkenastandwielen
- Gates Racing Kevlar versterkte distributieriem
- OEM ITR oliepomp
- B-series onderblok, inhoud TBT
- OEM kleppendeksel, aangepast
- Edelbrock Victor X inlaat
- BBK 70mm gasklep
- B&R breather kit
- Edelbrock fuel rail
- FIC 2150cc injectoren
- Walbro 255lph in-tank + Bosch 044 in-line brandstofpompen
- volledig custom brandstofleidingen
- Fidanza licht vliegwiel
- Competition Clutch stage 5 koppeling
- OEM Honda S9B versnellingsbak
- stock assen (voor zo lang dat duurt )
Turbo:
- Precision 6262 .63AR turbo
- Precision 46mm v-band wastegate
- Tial 50mm BOV
- MAC solenoid voor boostcontrol
- Full Race single backdoor intercooler
- Street: custom 3" alu catback
- Strip: custom uppipe
- Custom MP Performance topmount spruit
Onderstel:
- OEM VTI 262mm remmen voor, Brembo blanke schijven/DS2500 blokken
- OEM 242mm remmen achter, met OEM schijven/blokken
- OEM VTi swaybar voor
- D2 Lower control arms, custom kleur
- BC Racing custom schroefset
- K-Tuned tractionbar
- Volledig Energy Suspension onderstelrubbers
- Buddy Club P1 Racing camberkit achter
- SPC Camber/caster-verstelbare draagarmen voor/boven
- Custom HEL brakeline tuck
- Hydraulische handrem
- VTi 15/16 hrc
Wheels
Straat
- F: 949 Racing 6UL 15x9 ET36, vermoedelijk Toyo R888 235/50/15 (moet gespaced worden, +/- 5mm)
- R: 949 Racing 6UL 15x7.5 ET42, Toyo R1R 195/50/15
Strip
- F: Lenso VPD 13x7.5 ET25 gunmetal grey, M&H 23/8.0/13 banden (op termijn naar 24.5")
- R: Lenso VPD 15x3.5 ET10 custom powdercoat, bijna hetzelfde als de fronts, M&H 24/3.6/15
Interieur:
- Custom dash, met RaceSpec switch/startpanel, en noodzakelijke switches/meters
- Volledig gestript interieur, NH-0 gespoten
- Custom 10 punt NHRA spec rolkooi, rated tot tijden van 8.50s en hoger, saai grijs geverfd
- Kirkey Economy drag stoel, met zwart stoffen cover, op OEM EG aangepaste rails
- G-Force 5pt gordel
- "Spoon" tellerbak met OEM EK9 carbon bezel
- Carbon tankcover
- Custom deurpanelen
- Deuren bijna volledig gestript
Exterieur:
- Achterklep gecleaned
- Genuine Air Walker voorbumper
- OEM facelift achterbumper met Dynamic Performance diffuser en custom cutout
- Custom shaved/painted motorruimte
- Black/amber USDM headlights
- OEM stijl carbon motorkap
- "Spoon" zijspiegels
- facelift swap
- Facelift achterlichten
- Runninglights voor + achter
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Voordat de EK de schorsing in ging, stond hij er zo bij:
Op het moment is het een totaal ander verhaal. Hij is, op het blok na, nagenoeg compleet gestript, om weer vanaf 0 opnieuw op te bouwen. De komende tijd focus ik me eerst op het onderstel, dat wil ik als eerste in orde hebben.
Als dat eenmaal af is, kan ik de auto tenminste makkelijker even aan de kant rollen mocht het nodig zijn. Maar voorlopig zal dat nog niet van toepassing zijn
Wat er na het onderstel gaat gebeuren ben ik nog niet helemaal over uit. Zit eigenlijk te twijfelen over motorisch, maar heb ook nog heel wat te doen aan interieur en exterieur. Ik zie het dus allemaal tegen die tijd wel, nog genoeg te doen!
Special thanks:
- Maikel, Eline, Jeroen, Dennis, Kevin en Marwin voor de steun en hulp met het project tot nu toe. Zonder hun had ik de EK allang verkocht ben ik bang! Nog een extra bedankje voor Maikel, aangezien hij HEEL veel uurtjes heeft meegeholpen, en ik vrees dat er nog veel bij kunnen komen
- All4Honda, Showoff Imports, Rising Sun Performance en Honda Goes voor de vele parts
- M'n ouders, dat ze me mijn hobby uit laten voeren, ondanks dat ze het niet altijd even leuk vinden
- Wie zich geroepen voelt?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Updates:
05-03-2012:
Seibon carbon motorkap
Lees verder..
Enjoy