Hierbij mij idee over hoe het op juiste wijze zou moeten.
Wat gaan we doen.
Een 1st gen civic 4x100 swap!!
Wat moet je zoeken voor onderdelen:
dan is het gewoon plug and play.
zoek
-1e gen fusee
-2e gen naaf(4x100)
-nieuw lager (1e of 2e gen,beide passen)
-2e gen schijven.
-1e gen klauwen
-2e gen homokineet(of een 1e gen kineet aangepast zoals ik dat heb gedaan)
Verder heb je behoorlijk gereedschap nodig,denk aan een een hydraulische pers om de fusee lichamen uit elkaar te persen.
Hoe het uitelkaar persen gaat mag je zelf bedenken :-)
Dit is de naaf van een 2e gen civic .met daarop de afdichting uit de 2e gen fusee.
Dezelfde naaf met de afdichting uit de 1e gen fusee.
Zelfde verhaaltje maar dan met 1e gen naaf
De afmetingen zijn dus precies hetzelfde
Dit is het verschil tussen 1e gen en 2e gen fusee .De eerste gen heeft de afdichting in een stalen ring zitten,deze ring borgt ook gelijk het lager in de fusee.De 2e gen heeft de afdichting er ingeperst zitten.Het lager is geborgt met een borg veer
De lagers van beide generaties kunnen over en weer gebruikt worden,het verschil is dat de lagers van de 1e gen uit 2 losse lagers bestaat,terwijl de 2e gen uit 1 stuk bestaat.Maar ze passen over en weer in de fusee's
Nu gaan we alles terug monteren.Nu komt er nog 1 belangrijk ding!!!!
Omdat de afdichting ook gelijk borging is ,zit deze met 4 boutjes(M6) op de fusee bebout.
Als je nu de 2e gen naaf in het lager zit zullen de koppen van de wielbouten deze boutjes raken.De 1e gen heeft hier geen last van,omdat dit 4x120 is en dat geeft net enoeg speling.
De oplossing is super simpel,gewoon de koppen van de bouten inkorten.
Nu kan alles in elkaar.
De 2gen schijven en 1e gen klauwenklauwen er op en klaar is klara
Nu kun je de fusee zo in je bolletje plaatsen zonder dat je andere draagrmen ,rare wielstanden of overbodige spullen gekocht hoeven te worden.
LET WEL OP!!!!!DE KOP VAN DE HOMOKINEET PAST NIET IN DE NAAF VAN DE 2E GEN .JE ZULT DE HOMOKINEET VAN EEN 80/83 CIVIC MOETEN ZOEKEN.
OF ZOALS IK DE KOP AANPASSEN
Of je kunt de boel nog beter maken
Vervang jouw rembekrachtiger en hoofdremcilinder door die van een moderner variant.
De set van een honda van 88/91 zoals minimonster gebruikt past plug and play
Ik heb die van een civic uit 93 gebruikt,daarbij moet je de doorvoer door het schutboord iets groter maken,dan is het plug and play.
Maar ik wil nog een stap verder.
Ik wil grotere remmen.
Je kunt zoals minimonster 88/91er remmen nemen.
Of zoals ik 93er civic VTi remmen en schijven.
Maar dit past niet zo op een fusse van de 1e gen.
Je zult een bracket moeten maken om de klauwen op de fusee's te monteren.
Zoek /koop gewoon een plak staal.Ik heb een strip gepakt van 30mm breed bij 10mm dik.
De lengte mag je zelf bepalen,want dit is afhankelijk welke klauwen jij gebruikt.
Omdat je ruimte moet maken voor de remklauw moet er een stukje uit de strip geslepen worden..
Niet moeilijk doen ,gewoon iets zoeken wat dezelfde vorm heeft.
Dan inzagen
Dan verder weg slijpen
Gaten aftekenen en boren,en eens passen
Aan de buitenkant met dezelde strip metaal opvul plaatjes maken
Bracket aflassen
En dan monteren!!
KLAAR!!!!!!!
Veel plezier!!