Het is een oud topic, maar die is snel actueel.
Toevallig heb ik deze week na het vol tanken besloten weer eens een zuinigheidsweek te doen.
Ik heb bijna de tank leeg over een kleine 280 km.
Overschakelen doe ik bij 2000 toeren. Ik blijf zo veel mogelijk in het helder groen.
De boardcomputer geeft aan of ik te diep het gaspedaal induw. De schatting ligt rond een 1000 km met een tank van 50 liter.
Na 450 km zat ik op de helft en de berekening gaf als uitslag 1 op 18. Maar ik denk dat het iets zuiniger is aangezien ik een tank brandstof niet leeg rij tot de laatste druppel.
De Civic laat ik zoveel mogelijk uitrollen in een versnelling, een beetje berg af laat ik het gaspedaal een beetje vieren zonder dat ik aan snelheid inboet.
Nadelig aan het hypermilen vind ik de bumperklevers. En snel rijden en accelereren in volle vaart mis ik wel. Ook kom ik maar net op tijd op het werk en ben ik later thuis dan gewoonlijk.
Het grote voordeel vind ik dat een snelheidsboete uitgesloten is.
Als een slak op de openbare weg
EHL. Bezig aan mijn derde Honda Civic. Begonnen bij Benzine daarna LPG en nu Diesel.
Van 3 deurs hatchbach naar 2 deurs coupé en nu een 5 deurs hatchback.
Van zilver metaliek naar donker rood en nu zwart of te wel black pearl.
Van een bescheiden 80 pk ongeveer naar 90 pk en nu 150 pk.