De ideale lijnen op circuits

Vragen en ervaringen omtrent het Vrij Rijden en Time Attack.

De ideale lijnen op circuits

Berichtdoor ED9-Chicky » 21 Jan 2012, 19:22

De Ideale lijn rijden.
Dit is een term die je vaak hoort van de ervaren rijders, maar wat wordt hier nu precies mee bedoelt?
De ideale lijn rijden is eigenlijk niks anders dan met een zo recht mogelijke lijn door een bocht gaan.
Waar deze begint en eindigt zijn geen regels voor omdat namelijk geen bocht hetzelfde is.
Je moet er als het ware gevoel voor krijgen.
Deze kun je leren door veel te rijden en vooral te kijken naar ervaren mensen.

De Tips die we je al wel mee kunnen geven:
Rijdt altijd je eerste ronde met een normaal tempo, dus ga niet meteen het uiterste van je auto vragen. Hierdoor kun je niet alleen het circuit leren kennen maar houd je ook je auto het langste heel.
Hierdoor warm je namelijk de motor en teven je banden op. Als je banden niet warm genoeg zijn heb je kans dat je gaat glijden en naast de baan kan komen.

Kijk altijd zover mogelijk door de bocht en probeer je te oriënteren op het punt waar jouw 'zo recht mogelijke lijn' ongeveer moet uitkomen na de bocht, op deze manier ontwikkel je ook een gevoel waar je instuurpunt ongeveer moet liggen.
Dit vereist natuurlijk heel veel aandacht en concentratie, want de je hebt al snel de neiging vlak voor je te kijken, met name als er iemand voor je rijdt.
Probeer als het ware door je voorganger heen te kijken om zo toch gefocust te blijven op jouw denkbeeldige einde van de 'rechte lijn' maar tevens moet je goed op je voorganger letten want je kan natuurlijk niet van te voren weten wat hij/zij gaat doen.
Bouw je tempo gelijkmatig op, probeer niet sneller te rijden dan dat je het circuit kunt 'lezen'.
Probeer een bocht altijd zodanig te nemen dat je één vloeiende lijn rijdt.

Hier zie je als voorbeeld een foto van de ideale lijn van de Tarzanbocht op Zandvoort.
Afbeelding
Nieuwe Website Online
http://www.hondacommunity.nl

Gebruikers-avatar
ED9-Chicky
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1793
Geregistreerd:
20 Jul 2008, 15:22
Woonplaats:
hondacommunity.nl

Re: De ideale lijnen op circuits

Berichtdoor KeesP » 01 Mrt 2012, 19:05

Dit is niet de tarzan bocht en ook niet de ideale lijn!

voorbeeldje hieronder !
(excuus voor de kwalliteit is snel in paint gemaakt)

Afbeelding

KeesP
 

Re: De ideale lijnen op circuits

Berichtdoor ek20a » 02 Mrt 2012, 00:35

Jinske,

De Tarzan ziet er net wat anders uit qua verloop...

Afbeelding

Dus vrees dat dat plaatje een vouwtje is...

Ideale lijn zandvoort, Michiel Schaap demonstreert in de Musch m3:



Voor de bijdehante kijker, hij staat op mph (x1.6 voor kmh)



Les van Tom in de 2005 wtcc bmw

Gebruikers-avatar
ek20a
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 563
Geregistreerd:
22 Mrt 2008, 14:41
Woonplaats:
Helmond

Re: De ideale lijnen op circuits

Berichtdoor mouluh » 02 Mrt 2012, 09:09

Je moet iig later insturen dan je in begin denkt.
Dus ook later remmen ;)
Leuke van een civic is dat je halverwege al volle gas kan gaan en dan mooi laten uitlopen de cubs op
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mouluh
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 8344
Geregistreerd:
06 Apr 2006, 11:39
Woonplaats:
Warme zuiden

Re: De ideale lijnen op circuits

Berichtdoor KeesP » 02 Mrt 2012, 16:56

ik zal even kijken of ik een onboard filmpje van de swift knippen plakken en uploaden kan :) mooi voorbeeld hoe je moet rijden met voorwiel aandrijving :)

KeesP
 

Re: De ideale lijnen op circuits

Berichtdoor ED9-Chicky » 02 Mrt 2012, 18:37

hahaha LOL Heb ik dit gewoon van internet ergens vandaan gekopieerd. :P
Nieuwe Website Online
http://www.hondacommunity.nl

Gebruikers-avatar
ED9-Chicky
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1793
Geregistreerd:
20 Jul 2008, 15:22
Woonplaats:
hondacommunity.nl

Re: De ideale lijnen op circuits

Berichtdoor Gaskleppie » 28 Okt 2012, 19:14

Iemand kwam met het idee om mn afgelopen trackday filmpjes te gebruiken als voorbeeld om anderen te laten zien hoe je op Zandvoort hard kan gaan. De lijnen die ik hier rij zijn een mengeling van theoretische ideale lijnen en lijnen die ik van Tom Coronel en Donald Molenaar geleerd heb.

Doe er je voordeel mee!
Het "gereedschap van de dag" is een Honda Integra TypeR met 1.6Vti motor. Aan het vermogen ligt het dus niet ;)
Onderstel is goed (Intrax), remmen zijn goed (AP)
De key punten van deze ronden zijn:
Laat remmen, maar zeker niet te weinig remmen,
Veel snelheid meenemen de bocht in,
Aanvoelen wanneer je weer op het gas kan, niet te vroeg, niet te laat,
Banden niet overbelasten, niet te hard erin, niet te hard eruit,

1 van mn snellere rondjes met telemetrie,


Een paar ronden achter elkaar met wat verkeer,




En dit zijn daarvan de rondetijden,
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikers-avatar
Gaskleppie
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 269
Geregistreerd:
10 Jun 2007, 20:08

Re: De ideale lijnen op circuits

Berichtdoor iccracer » 30 Okt 2012, 08:08

Mag ik vragen wat voor banden je eronder hebt zitten? :)

Gebruikers-avatar
iccracer
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 624
Geregistreerd:
29 Sep 2008, 17:25
Woonplaats:
amersfoort

Re: De ideale lijnen op circuits

Berichtdoor Gaskleppie » 30 Okt 2012, 21:38

Ik rij met Toyo R888
Aan de voorkant 15" 225 breed, aan de achterkant 15" 205 breed.

Gebruikers-avatar
Gaskleppie
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 269
Geregistreerd:
10 Jun 2007, 20:08

Re: De ideale lijnen op circuits

Berichtdoor VTAK Killer '92 » 31 Okt 2012, 20:35

Gaskleppie schreef:Ik rij met Toyo R888
Aan de voorkant 15" 225 breed, aan de achterkant 15" 205 breed.


wat is de reden?


ik weet dat 225 achter enorm moeilijk opwarmt, heeft s met overstuur/onderstuur temaken?

en waarom nemen sommige 225/45/15 ipv 225/45/15? omdat de sidewall dan steviger is? meer wegligging maar wel tricky

Gebruikers-avatar
VTAK Killer '92
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 535
Geregistreerd:
16 Sep 2010, 21:20
Woonplaats:
Gent

Re: De ideale lijnen op circuits

Berichtdoor Gaskleppie » 31 Okt 2012, 22:40

Met de Toyo's heb ik totaal geen problemen met opwarmen. Vanaf een half rondje kan je zo hard knallen als je wilt.
De reden is dat bij een voorwiel aangedreven auto al het gewicht, aandrijving en remmen op de voorkant drukt. Dus als je ergens de meeste grip nodig hebt is het wel aan de voorkant. Al zou je achter net zo veel grip hebben als voor zou je in de basis een onderstuurde auto hebben, en dat is wat de meeste die rondom met de zelfde maat rijden ook hebben. Pas als je deze setup een keer op het circuit hebt kunnen proberen weet je wat ik bedoel.
Zeker bij een auto met iets langere wielbasis ala de Integra is veel grip aan de achterkant helemaal niet nodig. Die mag wel een beetje glijden ;)

Gebruikers-avatar
Gaskleppie
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 269
Geregistreerd:
10 Jun 2007, 20:08

Re: De ideale lijnen op circuits

Berichtdoor RuudBoi » 01 Mrt 2013, 20:13

Afbeelding

ik hoop dat je het kunt lezen...
als je een duidelijker plaatje wil dan pm maar even.
Afbeelding

RuudBoi
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 98
Geregistreerd:
14 Jul 2010, 22:29
Woonplaats:
Venlo

Re: De ideale lijnen op circuits

Berichtdoor Kevinio » 23 Mrt 2013, 18:48

Het plaatje rechtsboven zie je men op Zandvoort veel de fout mee gaan in de Hugenholtzbocht.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: De ideale lijnen op circuits

Berichtdoor svenoxx » 24 Mrt 2013, 02:46

Idd, de max grip ligt daar in de binnenbocht! Veel pakken daar logischerwijs gewoon buiten-binnen-buiten. Hiermee kom je trager de bocht uit dan wanneer je hem daar langs de binnenkant erin knalt, kijk bijv naar frank ( gaskleppie ) daarin zie je hoe hard hij eruit komt..
Afbeelding

svenoxx
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1529
Geregistreerd:
19 Jul 2006, 15:04
Woonplaats:
Brabant


Terug naar Track Days



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten
cron