ISO 1600 en toch veel 'noise'

Voor alle Honda foto's, tips en trucs

Moderator: Bor

ISO 1600 en toch veel 'noise'

Berichtdoor swaptowin » 20 Okt 2013, 17:32

ik heb bij mijn laatste filmpje in het donker gefilmd, en had hiervoor even gekeken van hoe ik dit het beste kan doen. ISO dus niet hoger dan 1600 gezet zodat de noise of ( korrel? :P) minder zichtbaar zou zijn.




voorbeeld


hoe kan dat het bij hem de korreltjes niet te zien is?

Gebruikers-avatar
swaptowin
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2764
Geregistreerd:
20 Apr 2012, 22:36
Woonplaats:
Eibergen

Re: ISO 1600 en toch veel 'noise'

Berichtdoor Al-X » 20 Okt 2013, 20:49

Nabewerking? Neem aan dat je voor video toch ook ruisreductie hebt, net als fotografie..
Of die max ISO optie zou niet werken voor video, al lijkt dat me stug..

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

Re: ISO 1600 en toch veel 'noise'

Berichtdoor swaptowin » 20 Okt 2013, 21:07

ik heb nabewerking gedaan ja, heel iets lichter gemaakt en wat andere color corrections, contrast ook iets minder gezet. aan ruisreductie had ik eigenlijk niet aan gedacht, even rondkijken of het wel kan met adobe premiere.

Gebruikers-avatar
swaptowin
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2764
Geregistreerd:
20 Apr 2012, 22:36
Woonplaats:
Eibergen

Re: ISO 1600 en toch veel 'noise'

Berichtdoor swaptowin » 20 Okt 2013, 21:15

oke, ik heb het al, Neat Video heet het om ruis te verminderen. een plugin voor adobe premiere pro en volgens mij ook voor andere video bewerkings programma's. :like:

Gebruikers-avatar
swaptowin
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2764
Geregistreerd:
20 Apr 2012, 22:36
Woonplaats:
Eibergen

Re: ISO 1600 en toch veel 'noise'

Berichtdoor *Miss_Honda* » 21 Okt 2013, 10:01

Ik weet niet hoe het zit met filmen, maar als ik film of fotografeer met m'n 550d houd ik ALTIJD m'n iso op 100, als ik geen statief of lichtsterke lens bij heb dan nog wel, iso hoger en langere sluitertijden = ruisbom
Afbeelding

EG hatch & Acura Integra
B-serie bitches!

Gebruikers-avatar
*Miss_Honda*
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3636
Geregistreerd:
29 Okt 2007, 22:45
Woonplaats:
Noord-Brabant

Re: ISO 1600 en toch veel 'noise'

Berichtdoor swaptowin » 21 Okt 2013, 10:11

Hey dankje voor je reactie :) toen ik ging filmen had ik iso op 1600 en de sluitertijd op zijn laagst in 720p stand ( 1/60 ).

In het donker filmen is toch wel moeilijker dan ik dacht.

Gebruikers-avatar
swaptowin
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2764
Geregistreerd:
20 Apr 2012, 22:36
Woonplaats:
Eibergen

Re: ISO 1600 en toch veel 'noise'

Berichtdoor *Miss_Honda* » 21 Okt 2013, 19:50

swaptowin schreef:Hey dankje voor je reactie :) toen ik ging filmen had ik iso op 1600 en de sluitertijd op zijn laagst in 720p stand ( 1/60 ).

In het donker filmen is toch wel moeilijker dan ik dacht.

Mijn advies is de iso zo laag mogelijk te houden en een lichtsterke lens te nemen (hoe lager het F waarde hoe beter), ik gebruik m'n 1.8 lens om in het donker te filmen en gaat wel prima met wat licht, maar dat is puur eigenlijk voor mezelf :mrgreen:
Ik ben btw helemaal niet van in het donker fotograferen of filmen.. verschrikkelijk haha.
Afbeelding

EG hatch & Acura Integra
B-serie bitches!

Gebruikers-avatar
*Miss_Honda*
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3636
Geregistreerd:
29 Okt 2007, 22:45
Woonplaats:
Noord-Brabant

Re: ISO 1600 en toch veel 'noise'

Berichtdoor swaptowin » 21 Okt 2013, 20:13

haha, same. Ik dacht, het komt wel goed zonder te veel ruis :P. ik doe inderdaad altijd F waarde altijd op zijn laagst om licht op te vangen. een 1.8 lens wil ik ook nog is hebben! :) op zo'n klein schermpje valt het eigenlijk niet eens op dat er veel ruis in zat. maar toen ik op de computer ging, baalde ik wel een beetje :lol:

Gebruikers-avatar
swaptowin
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2764
Geregistreerd:
20 Apr 2012, 22:36
Woonplaats:
Eibergen

Re: ISO 1600 en toch veel 'noise'

Berichtdoor Al-X » 21 Okt 2013, 22:13

*Miss_Honda* schreef:Ik weet niet hoe het zit met filmen, maar als ik film of fotografeer met m'n 550d houd ik ALTIJD m'n iso op 100, als ik geen statief of lichtsterke lens bij heb dan nog wel, iso hoger en langere sluitertijden = ruisbom


Scheelt dat in jouw geval misschien ook, omdat een 550D al een "oudere" cam is, die wat meer ruisgevoelig is?
Niet negatief bedoeld hoor, want aan je foto's zal het iig niet liggen! :like:
Bij m'n 7D begin ik me pas tegen ISO1600 te storen aan de ruis, in het donker nooit echt getest..

@ faptowin: 50mm F/1.8 van Canon is wat dat betreft een toppertje! Kost geen fuck, voelt aan als troep, maar is haarscherp!

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

Re: ISO 1600 en toch veel 'noise'

Berichtdoor swaptowin » 21 Okt 2013, 22:37

jaa op yoetjoep al heel wat videos gezien met de 50mm 1.8, die zien er allemaal heel scherp uit,ik kan niet wachten totdat die van mij wat beter uit zien dan mijn standaard kitlens...

Gebruikers-avatar
swaptowin
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2764
Geregistreerd:
20 Apr 2012, 22:36
Woonplaats:
Eibergen

Re: ISO 1600 en toch veel 'noise'

Berichtdoor *Miss_Honda* » 22 Okt 2013, 04:42

Al-X schreef:
*Miss_Honda* schreef:Ik weet niet hoe het zit met filmen, maar als ik film of fotografeer met m'n 550d houd ik ALTIJD m'n iso op 100, als ik geen statief of lichtsterke lens bij heb dan nog wel, iso hoger en langere sluitertijden = ruisbom


Scheelt dat in jouw geval misschien ook, omdat een 550D al een "oudere" cam is, die wat meer ruisgevoelig is?
Niet negatief bedoeld hoor, want aan je foto's zal het iig niet liggen! :like:
Bij m'n 7D begin ik me pas tegen ISO1600 te storen aan de ruis, in het donker nooit echt getest..

@ faptowin: 50mm F/1.8 van Canon is wat dat betreft een toppertje! Kost geen fuck, voelt aan als troep, maar is haarscherp!

Neuh, bij mij begint de ruis pas hoger te komen haha, ik haat ruis.. het is kwaliteit verlies :) vandaar dat ik het laag houd
Afbeelding

EG hatch & Acura Integra
B-serie bitches!

Gebruikers-avatar
*Miss_Honda*
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3636
Geregistreerd:
29 Okt 2007, 22:45
Woonplaats:
Noord-Brabant

Re: ISO 1600 en toch veel 'noise'

Berichtdoor AoHxBram » 23 Okt 2013, 19:31

*Miss_Honda* schreef:Ik weet niet hoe het zit met filmen, maar als ik film of fotografeer met m'n 550d houd ik ALTIJD m'n iso op 100, als ik geen statief of lichtsterke lens bij heb dan nog wel, iso hoger en langere sluitertijden = ruisbom


Langere sluitertijden als je fotografeert maken vrijwel niks uit qua ruis, als je hier wel last van hebt moet je denk ik je sensor schoonmaken.

swaptowin schreef:ik heb bij mijn laatste filmpje in het donker gefilmd, en had hiervoor even gekeken van hoe ik dit het beste kan doen. ISO dus niet hoger dan 1600 gezet zodat de noise of ( korrel? :P) minder zichtbaar zou zijn.

hoe kan dat het bij hem de korreltjes niet te zien is?

Op youtube zie je bijna niks van ruis, en inderdaad, een lichtsterke lens is een goed idee. alleen is een 50mm mischien wat veel zoom (als je op cropcamera zit).
35mm is ook nog een optie utieraard.

Gebruikers-avatar
AoHxBram
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 141
Geregistreerd:
08 Mei 2012, 23:14
Woonplaats:
Eindhoven

Re: ISO 1600 en toch veel 'noise'

Berichtdoor swaptowin » 23 Okt 2013, 20:32

in de avond merk ik wel dat ik meer ruis heb als ik sluitertijd op een paar seconden zet (ookal heb ik de iso op 100). maar ik denk niet dat de sensor (spiegeltje?) 'vies' is. lens is er nog nooit eraf geweest en ik heb hem nog maar een paar maanden. of worden ze vanzelf vies na een bepaalde tijd :P?

ja 50mm is best ingezoomd maar ik heb nog niet vastbesloten dat ik die lens erbij ga halen. ik neem graag de tijd voordat ik iets erbij koop :P

Gebruikers-avatar
swaptowin
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2764
Geregistreerd:
20 Apr 2012, 22:36
Woonplaats:
Eibergen

Re: ISO 1600 en toch veel 'noise'

Berichtdoor Al-X » 23 Okt 2013, 21:59

AoHxBram schreef:
*Miss_Honda* schreef:Ik weet niet hoe het zit met filmen, maar als ik film of fotografeer met m'n 550d houd ik ALTIJD m'n iso op 100, als ik geen statief of lichtsterke lens bij heb dan nog wel, iso hoger en langere sluitertijden = ruisbom


Langere sluitertijden als je fotografeert maken vrijwel niks uit qua ruis, als je hier wel last van hebt moet je denk ik je sensor schoonmaken.



Uhh jawel?
Bij langere sluitertijden spelen de elektronische processen in je camera als "stoorzenders". Kort gezegd: je sensor pikt dit op, de camera weer niet hoe hier mee om te gaan, en zo ontstaat er ruis.
Heb je je overigens aangemeld speciaal voor het fotodeel, of?

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

Re: ISO 1600 en toch veel 'noise'

Berichtdoor AoHxBram » 24 Okt 2013, 09:10

Al-X schreef:
AoHxBram schreef:
*Miss_Honda* schreef:Ik weet niet hoe het zit met filmen, maar als ik film of fotografeer met m'n 550d houd ik ALTIJD m'n iso op 100, als ik geen statief of lichtsterke lens bij heb dan nog wel, iso hoger en langere sluitertijden = ruisbom


Langere sluitertijden als je fotografeert maken vrijwel niks uit qua ruis, als je hier wel last van hebt moet je denk ik je sensor schoonmaken.



Uhh jawel?
Bij langere sluitertijden spelen de elektronische processen in je camera als "stoorzenders". Kort gezegd: je sensor pikt dit op, de camera weer niet hoe hier mee om te gaan, en zo ontstaat er ruis.
Heb je je overigens aangemeld speciaal voor het fotodeel, of?


Nope heb zelf een ek maar volg hier wat builds. En koop het een en ander in het verkoop topic.
Ben zelf erg geintresserrd in fotografie, mijn 5d heeft overigens nooit last can ruis met lanhe aluitertijden op iso-100. Zie ook een foto die ik in het mooise foto topic heb geplaatst.

Gebruikers-avatar
AoHxBram
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 141
Geregistreerd:
08 Mei 2012, 23:14
Woonplaats:
Eindhoven

Volgende

Terug naar Honda Fotografie



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten
cron