Honda's eerste auto, de S360!

Voor alle Honda foto's, tips en trucs

Moderator: Bor

Honda's eerste auto, de S360!

Berichtdoor Dickiecrx-vt » 13 Jun 2013, 17:31

Honda's eerste auto.
S-serie geschiedenis

S360

De Honda S360 is een open sportwagen met een 360cc motor gebouwd door Honda.
Het was een van de eerste auto's gemaakt door het bedrijf dat bekend staat om hun motorfietsen. De S360 werd op 5 juni 1962 tijdens de 11e nationale Honda vergadering onthuld op Suzuka , maar werd nooit in productie genomen.
In mei 1955, kondigde het ministerie van internationale handel en industrie een promotioneel programma genaamd de "People's auto." Hun samenvatting van de geplande auto werd omschreven als, "een vierzitter met een topsnelheid van 100 km/h, geprijst bij ¥ 150.000." ( ongeveer 1500 euro )
The People's car werd onmiddellijk het doelwit voor fabrikanten om personenauto's te produceren van het komend tijdperk.
Hieruit werd de Isuzu-licht in oktober 1955 en Subaru 360 in maart 1958 geproduceerd.
Honda huurde bijna 50 ingenieurs in tussen 1957 en 1958 en ontwikkelde een nieuw onderzoeksfaciliteit allemaal in voorbereiding voor auto ontwikkelingen. Consumenten verwachte dus ook dat Honda begon met het produceren van auto's.
Soichiro Honda bleef echter voorzichtig over de kwestie.
In December 1959 volgde er een nieuwsbrief van het bedrijf waarin Honda verklaarde, zich niet te moeten haasten voor het produceren van auto's,
totdat wij grondig onderzoek hebben gedaan en absoluut overtuigd zijn dat elke eis die wij stellen is voldaan, waaronder de performance van onze auto's
en productiefaciliteiten. In de navolgende paar jaar, bouwt en test Honda prototype auto's.
Tijdens de 11e nationale Honda vergadering op 5 juni 1962 in Suzuka. Werden Honda producten tentoongesteld en werden test drives gedurende het gehele evenement uitgevoerd. De geheel nieuwe Honda S360 ging uiteindelijk het circuit op met Soichiro Honda achter het stuur en Yoshio Nakamura, manager van het ontwikkelingsproject, in de passagiersstoel.
De kleine S360 maakte erg veel indruk op de vertegenwoordigers van Honda's en zagen potentie in de auto's die gedurende de wintermaanden verkocht konden worden als de verkoop van motorfietsen daalde.

Op 25 oktober 1962 op de 9e Japanse nationale Auto Show stond Honda met 3 nieuwe auto modellen; de S360 en S500 Honda sport serie, en de T360 mini truck.
Ondanks de zeer gunstige ontvangsten op zowel de Honda-vergadering en de Tokyo Motor Show haalde de S360 nooit de productie, omdat de S500 een auto was die een veel groter publiek wereldwijd trok.

Afbeelding

Afbeelding

S500

De S500 was de eerste productieauto van Honda. Deze werd 4 maanden na de T360 truck uitgebracht in 1963.
Het werd een grotere variant van de S360 roadster, die al ontwikkeld was voor verkoop in 1962, maar nooit werd geproduceerd.
Net als de S360 gebruikt de S500 een high-tech-motor van Honda's motorfiets productielijn. Het was een DOHC ( Dubble overhead camshaft ), 4-cylinder in lijn met vier carburateurs en een 9500 rpm redline. De productieversie was 531cc en produceerde 44 pk bij 8000 tpm. De S500 gebruikt een 4-speed handmatige transmissie met kettingoverbrenging op de achterwielen. De wielophanging was een vierwielige onafhankelijke ophanging met torsie bars aan de voorzijde en diagonale coilover schokdempers aan de achterzijde.
Een optionele glasvezel hardtop was ook beschikbaar. 1,363 S500s werden geproduceerd van oktober 1963 tot September 1964.

Afbeelding

Afbeelding

S600

De Honda-S600 werd gelanceerd in Maart 1964. Het was de eerste auto van Honda die werd aangeboden in twee versies: als een roadster – rekening houdend met sterke gelijkenis aan de Honda-S500 – en als een fastback coupé (genaamd SM600).
De S600 was de eerste auto van Honda waar grote aantalen van werden verkocht.
Tijdens de produktieperiode tot 1966, zou de styling van het model vrijwel hetzelfde blijven, met de meest opvallende veranderingen van
de voorgrille, bumper en koplampen.

Aangedreven door een DOHC, in lijn watergekoelde, vier-cilinder motor met vier carburateurs, de cilinderinhoud werd verhoogd tot 606 cc van de S500 van 531 cc. De motor produceerd 57 pk bij 8500 rpm en had een topsnelheid van 90 mph (140 km/h). Het gewicht van de roadster is 715 kg, de coupe is 15kg zwaarder door de extra plaat metaal van het dak. De wielophanging was en bleef hetzelfde als die van de S500.
De S600 werd eerst alleen in rechtsgestuurt aangeboden, maar al snel werden links gestuurde modellen beschikbaar om een beroep te doen op de exportmarkten. (Er waren een paar pre-productie S500s vervaardigd in left hand drive, twee of drie zelfs wordt getoond in sommige vroege verkoop brochures, maar alle productie S500s waren rechts.)
Zowel voor de S600 Roadster en Coupe was een optiepakket beschikbaar genaamd de SM600 die onder andere items als, speciale verfkleuren, exclusieve badges, een standaard radio en luidspreker, een speciale antenne in de passagier kant zonneklep, een standaard sigarettenaansteker, een standaard kachel, gepolyesterde betere zetels, en een afneembare zetel voor snelle verwijdering van de passagiersstoel.


Afbeelding

Afbeelding


De productie van de S600 was veel groter dan die van zijn voorganger, de S500. Van de drie productie aantallen had de S600 de hoogste cijfers.
Er werden 3,912 Roadsters in 1964 gebouwd. 7,261 Roadsters en 1,519 Coupes in 1965. De productie werd teruggebacht in 1966 (Na de introductie van de S800) met alleen 111 Roadster en 281 Coupes.
Een totale productie van 11,284 Roadsters en 1.800 Coupes in 3 jaar.

Afbeelding

S800

De S800 werd geïntroduceerd tijdens de Tokyo Motor Show van 1965, die de succesvolle Honda S600 zou vervangen en zou gaan concurreren met de Austin-Healey Sprite, MG Midget, Triumph Spitfire en Fiat 850 Spider.
Net zoals de S600, was de S800 beschikbaar als een Coupe of een Roadster en bleef de geavanceerde technologie van zijn voorgangers behouden.
De 791cc in lijn 4 cylinder motor produceerde 70 pk bij 8000 TPM, waardoor deze Honda's eerste 100 mph (160 km/h) auto is, maar toch een verbruik van 6,7 L/100 km. De auto werd in April 1967 omschreven als de snelste productie 1-liter auto in de wereld dankzij de hoog toerige motor (maximaal 10.000 rpm) en van krachtige motoren met een kleine cilinderinhoud.
Tegenwoordig zijn er ook een aantal S-series met een F20C motor uit de S2000.
Deze zijn zelf omgebouwd door Honda enthousiastelingen.

Afbeelding

Afbeelding
De nieuwe site is online!

Deze is bereikbaar via http://www.hondacommunitynederland.nl, of via http://www.hcnonline.nl.



Afbeelding

Dickiecrx-vt
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5109
Geregistreerd:
07 Feb 2007, 07:47
Woonplaats:
HCNOnline

Re: Honda's eerste auto, de S360!

Berichtdoor guido92 » 13 Jun 2013, 19:14

Leuk leesvoer! Moet je nagaan wat een pittige toerenjagers het al waren. Knap staaltje techniek!

guido92
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4081
Geregistreerd:
27 Mrt 2011, 17:38
Woonplaats:
helmond


Terug naar Honda Fotografie



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten
cron